گرافیک بسته بندی

به گزارش مجله سی نوا، گرافیک بسته بندی محصولات متاثر از تغییر و تحول عوامل محیطی بوده و در زمره ابزاری می باشد که امروزه به وسیله تولیدکنندگان کشورهای صنعتی برای افزایش قدرت رقابت مورد توجه قرار گرفته است.

گرافیک بسته بندی

بسته بندی محصولات معمولا به منظور محافظت از محصول، ایجاد اطمینان از کالا، راحتی، ایجاد ارتباط با مشتری، ایجاد فرصت استفاده مجدد از بسته بندی، تقسیم بازار، توسعه دوره حیات محصول، متمایز کردن محصول و بهره برداری بیشتر از بازارهای بالقوه در نظر گرفته شده است.

در طراحی بسته بندی محصولات باید در خصوص هزینه، مقدار، جنس، شکل، رنگ آمیزی، ترکیب اقلام در بسته بندی و هویت فیزیکی آن دقت شود. این امر مستلزم تحقیق در خصوص بازارهای نهایی مصرف، تجزیه و تحلیل موضع محصول در بازار و خلاقیت در طراحی می باشد. در مجموع می توان گفت حفظ اثربخشی طرح بسته بندیها احتیاجمند بازنگری دوره ای است.

در دنیا امروز محصولات بسته بندی شده ویژگی های کاملا شناخته شده، کمیت، کیفیت، بهداشت و… دارد. اما متاسفانه هنوز نقش مالی و اجتماعی بسته بندی از طریق بسیاری از فراوری نمایندگان به درستی درک نشده است و آگاهی استفاده مناسب از آن به اسم ابزاری برای بازاریابی در بازارهای داخلی و خارجی وجود ندارد.

با توجه به سیاست و کوشش دولتمردان برای رهایی اقتصاد از درآمدهای نفتی و فشارهای متفاوت بیرونی، که برای حذف محدودیت های صادرات کالا و یکپارچه شدن بازار دنیای تجارت وجود دارد، تاکید بر ویژگی های محصول، با توجه به احتیاجهای بازار، برای مطرح شدن در بازارهای دنیای حائز اهمیت است. پس باید دید که چگونه می توان از فرصت های بازار استفاده کرد.

بسیاری از فراوری نمایندگان ما هنوز مفهوم بازاریابی را درک ننموده اند وتفاوتی بین فروش، تبلیغ و بازاریابی قائل نیستند. پس جای تعجب نیست که به جای تجزیه و تحلیل بازار برای شناسایی فرصت ها در کوشش برای کپی سازی از نمونه های خارجی باشند.

بسیاری از فراوری نمایندگان سالها است که محصولی را بدون تغییر با کوشش فراوان به بازار تزریق می نمایند. شاید به علت عدم توازن عرضه و تقاضا در بازارهای داخلی احساس احتیاج برای بازاریابی وجود نداشته است.

حال ضروری است فکری دوباره شود که آیا محصول ما آن چیزی است که بازار احتیاج دارد؟ چگونه می توان با توجه به امکانات موجود و قابل دسترس و با استفاده از پیشرفت های تکنولوژیک و علوم متفاوت، هزینه فراوری محصول و بسته بندی را کاهش داد و احتیاج بازار را بهتر فراهم کرد و در ضمن قدرت رقابت بیشتری پیدا کرد؟

بیشتر بخوانید : رجحانن شرکت چاپ و بسته بندی ایران کدام است؟

تاثیر گرافیک بسته بندی بر طراحی و ساخت بسته بندی

طراحی و ساخت بسته بندی می تواند متاثر از تغییر و تحول عوامل محیطی باشد. این مساله یکی از ابزارهایی است که امروزه در بازاریابی از طریق فراوری نمایندگان کشورهای صنعتی برای افزایش قدرت رقابت مورد توجه قرار گرفته است. البته باید اذعان کرد که تنها بسته بندی مناسب برای توسعه بازار و افزایش قدرت رقابت کافی نیست، بلکه اتخاذ استراتژی ها، تاکتیک های مناسب بازاریابی از جمله تقسیم بازار، قیمت گذاری مناسب و … هم ضروری است که خود بر انتخاب طرح بسته بندی مناسب تاثیر دارند.

بیشتر بخوانید : 100 ایده خلاقانه و مجذوب کننده بسته بندی 2021

تاثیر گرافیک بسته بندی بر کارنمودهای بسته بندی

تصمیم گیری در خصوص بسته بندی، بخشی از برنامه ریزی محصول است که هر مؤسسه فراوریی باید در خصوص آن تحقیق کند. بسته بندی شامل ظرف، برچسب و دفترچه راهنمای داخل بسته بندی است. در دنیای امروز حتی کالاهای صنعتی برای سهولت جابجایی و انبارداری بسته بندی می شوند. خدمات مصرفی مثل خدمات هواپیمایی، خدمات بانکی، هتلداری، آزمایش های پزشکی هم بسته بندی می شود تا به صورت ملموس درآید.

نتیجه یک آزمایش پزشکی، که به صورت چند عدد و رقم ارائه می شود، از نظر بسیاری از بیماران کنجکاو قابل درک نیست. اما در صورتی که نتیجه آزمایش شرایط بیمار را نسبت به شرایط عادی نمایش دهد برای بیمار ملموس تر خواهد شد.

در طراحی بسته بندی، هدف های مختلفی در نظر گرفته می شود که می توان آنها را به صورت هدفهای تدافعی و یا تهاجمی طبقه بندی کرد.

بیشتر بخوانید : معرفی 10 چاپخانه برتر چاپ لیبل و برچسب ایران

هدف های تدافعی در طراحی بسته بندی

هدفهای تدافعی در طراحی بسته بندی محصولات، بیشتر به منظور محافظت از محصول و مصرف نماینده در مقابل خطرات و آسیب دیدگی در نظر گرفته می شود؛

بیشتر بخوانید : رجحانن چاپخانه ایران در سال 1400 کدام است ؟

هدف های تهاجمی بسته بندی

در حالی که هدفهای تهاجمی بسته بندی را برای یاری به فروش محصول مورد توجه قرار می دهد.

امروزه که الگوی فروشگاه ها به سوی سلف سرویس شدن گام بر می دارد و خریدار، خود کالای مورد نظر را برمی گزیند و به علاوه تعداد مارک های متفاوت از هر محصول و رقابت شدید آنها موجب سرگردانی بیشتر خریدار در بین قفسه های فروشگاه می شود، در چنین شرایطی فروشندگان، نقش کمتری در فروش دارند و وظیفه فروشندگی، که منتقل کردن اطلاعات محصول به مصرف نماینده است، باید از طریق بسته بندی انجام شود.

در سیستم های نو فروش، که در برخی کشورهای صنعتی استفاده می شود و معمولا از طریق دستگاه و از راه دور سفارش پذیرفته می شود، بسته بندی نقش حساسی دارد.

غیر از خود محصول، که مشتری در صورت خرید با آن آشنا می شود، نزدیک ترین ارتباط مشتری با کالا از طریق بسته بندی آن است. بسته بندی نامناسب بر روحیه مصرف نماینده تاثیر نامطلوب می گذارد زیرا استنباط مصرف نماینده از محصول با بسته بندی نامناسب، بی توجهی فراوری نماینده در خصوص کیفیت و خواسته مشتری است.

بیشتر بخوانید : ترندهای سال 2021 بسته بندی کدام است ؟

تاثیر گرافیک بسته بندی بر بسته بندی نامناسب

تاثیر بسته بندی نامناسب همچون تاثیر رفتار فروشنده بی حوصله در آخر وقت کار روزانه است که اغلب موجب رنجش خاطر مشتری می شود. گاهی بسته بندی، وظیفه فروشنده را بهتر از آدم زنده انجام میدهد. زیرا انسان گاهی افسرده، بی تجربه، خسته، و بی حوصله است. اما بسته بندی مناسب همواره اطلاعات کاملی را در خصوص محصول به مصرف نماینده منتقل می نماید.

کارهایی که فراوری نماینده با بسته بندی برای تحقق هدف های خود انجام میدهد به قرار زیر است: محافظت از محصول و مصرف نماینده قبلا بسته بندی فقط برای محافظت از محصول در مقابل خطرات احتمالی در نظر گرفته می شد، اما اخیرا حفاظت از مصرف نماینده مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. لذا بسته بندی خود نباید موجب خطری از جمله بریدگی، انفجار، مسمومیت برای مصرف نماینده شود.

مساله ای که چند سال قبل در خصوص بسته بندی یکی از محصولات شرکت جانسون و جانسون رخ داد شایان توجه است. این مساله در خصوص نمونه ای از قرص های مسکن این شرکت بوده که در قوطی های پلاستیکی عرضه می شد و به طور نامعینی به سیانور آلوده شده بودند که به تلفات زیادی منجر شد. اگر چه چگونگی آلوده شدن آن معین نشد ولی این شرکت برای اطمینان مصرف نماینده به تغییر شکل قرص به کپسول و در بسته بندی های غیر قابل نفوذ اقدام کرد.

بیشتر بخوانید : آخرین پیشرفت های صنعت چاپ در سال 2021

تاثیر گرافیک بسته بندی بر آلودگی محیط ناشی از بسته بندی

آلودگی محیط ناشی از بسته بندی کالاها جنبه دیگری است که موردتوجه جامعه قرار گرفته است. ایجاد اطمینان از کالا همانطور که بیان شد بسته بندی ضعیف و نامناسب موجب استنباط بی توجهی فراوری نماینده نسبت به احتیاج مشتری می شود.

طرح، رنگ آمیزی، مقدار و کیفیت بسته بندی می تواند موجب اطمینان در محصول برای خریدار شود و یا بالعکس، شاید توجه نموده باشید که به هنگام خرید قوطی رب گوجه فرنگی در بین مارکهای مورد اطمینان خود، که از نظر قیمت هم مناسب باشد، مارکی را که بسته بندی قرمزتری دارد انتخاب می کنید.

بسته بندی گرانقیمت گاهی چنین فرضی را موجب شده که فراوری نماینده برای جبران هزینه بسته بندی از کمیت و کیفیت خود محصول کاسته است. لذا بدون مطالعه فرهنگی، باورها، اقتصاد و انتها دیگر عوامل محیط بازار، نمی توان بسته بندی مناسبی طراحی کرد.

طراحی و تصویر روی بسته بندی هم می تواند تداعی کیفیت آن باشد؛ مثلا بسته بندی کره که با تصاویر گیاهان تزئین شده است برای بسیاری از خریداران تصور گیاهی بودن محصول را موجب می شود.

بسته بندی باید به گونه ای باشد که مشتری مطمئن باشد که بسته پس از فراوری مجددا باز نشده و یا تغییری در آن ایجاد نشده است. فراهم کردن راحتی مصرف نماینده البته راحتی در فرهنگ های مختلف ارزش های متفاوت و معیارهای مختلفی دارد. در برخی جوامع برای راحتی ارزش بیشتری قائلند.

راحتی ممکن است در هنگام خرید، مصرف و یا هنگام ذخیره کردن مورد توجه قرار گیرد. بسته بندی مناسب باید امکان کنترل محتویات داخل آن را بدون باز شدن فراهم سازد و بسادگی قابل حمل و نقل باشد، باید امکان باز و بسته شدن را براحتی فراهم سازد. مصرف نماینده بتواند بدون مشکل هر اندازه از محتوای بسته را بدون ریخت و پاش مصرف، و مقدار محتویات به جامانده را کنترل کند.

بسته بندی مناسب باید موجب سهولت نگهداری محصول در یخچال، فریزر، قفسه های آشپزخانه و کابینت شود. لذا این مسائل باید در طراحی شکل و مقدار بسته بندی مورد توجه قرار گیرد. بسته بندی وسیله ای برای ایجاد ارتباط با مشتری در دنیای رقابتی تجارت امروز با انواع مختلف از هر کالا و روش های مختلف ترویج فروش، موفقیت هر محصول در فروش، مستلزم این است که بسته بندی و ظاهر محصول بتواند آن ارتباط مؤثر را با خریدار بالقوه ایجاد کند؛ به عبارت دیگر زمینه برگزیده شدن و جلب نظر مشتری را فراهم سازد.

این ارتباط با نشانه ها و شکل بسته بندی برقرار می شود؛ برای مثال بر روی بسته بندی رطب می توان عکس یا طرحی از نخلستان را تعبیه کرد که تداعی نماینده داستان یا خاطره ای از آن محیط باشد. البته مهارت طراحی خود در ایجاد چنین ارتباطی نقش مؤثری دارد.

همانگونه که می دانیم عمل خرید محصول، سرانجام فرایند خرید و انتها رابطه خریدار و فروشنده نیست بلکه عمل خرید، | شروع ارتباط مشتری با سازمان فراوری نماینده است لذا ظاهر بسته بندی باید خاطره خوب مصرف کالا را تداعی کند و موجب تکرار خرید شود. مطالب درج شده روی بسته بندی و دفترچه راهنمای محصول، اطلاعات بیشتری در خصوص محصول به مصرف نماینده منتقل خواهد نمود.

بیشتر بخوانید : رجحانن چاپخانه ایران دز سال 1400 کدام است ؟

تاثیر گرافیک بسته بندی بر مقدار بسته بندی

مقدار بسته بندی هم ادراک متفاوتی را در افراد مختلف ایجاد می نماید. برخی مردم بسته بندی عظیمتر را نشانه استحکام و توان فنی وسیله درک می نمایند و برخی ظرافت بسته بندی را نشانه دقت بیشتر در ساخت محصول می پندارند.

بیشتر بخوانید : رجحانن چاپخانه چاپ افست سال 1400 کدام است ؟

تاثیر گرافیک بسته بندی بر رنگ آمیزی بسته بندی

رنگ آمیزی عامل دیگری است که بازاریاب از طریق آن با مصرف نماینده بالقوه ارتباط ایجاد می نماید زیرا هر رنگی در هر جامعه ای نشانه ای خاص است. داشتن ارزش استفاده مجدد بسیاری از کالاهای راحتی یا بدون زحمت که مصرف نماینده نسبت به مارک خاصی از آن تاکید ندارد و معمولا مارک های متفاوتی از آن به صورت گسترده عرضه می شود. در صورت داشتن بسته بندی که ارزش استفاده مجدد داشته باشد موجب متمایز شدن و رجحان محصول می شود و در ضمن از مقدار آلودگی محیط هم خواهد کاست.

بیشتر بخوانید : آنچه در خصوص مدیریت رنگ در بسته بندی نمی دانید!

تاثیر گرافیک بسته بندی بر تقسیم بازار کار بسته بندی

تقسیم بازار کار بسته بندی کالا وسیله ای برای تقسیم بازار و برخورد تخصصی داشتن با احتیاج مصرف نماینده است. توجه به مبناهای تقسیم بازار از جمله مسائل فرهنگی مثل الگوی مصرف، ذائقه ها، الگوی خرید و یا مسائل مالی مثل قدرت خرید می تواند در طراحی بسته بندی مناسب یاری مؤثری به تعداد آید.

الگوی مصرف، مثل مقدار و نوع مصرف چای، قهوه، پیاز، پسته یا هر کالای دیگر در جوامع مختلف، فرق دارد. افراد برخی از جوامع فقط به مقدار مصرف روزانه و برخی دیگر خرید خود را به صورت کلی انجام می دهند. البته این مسائل می تواند ناشی از فرهنگ با قدرت خرید آن جامعه باشد. لذا مقدار محصول بسته بندی شده باید متناسب با احتیاج آن بخش از بازار باشد.

بیشتر بخوانید : 10 مرکز رجحانن چاپ دیجیتال تهران

تاثیر گرافیک بسته بندی بر هزینه بسته بندی

هزینه بسته بندی خود عامل دیگری برای تقسیم بازار است. رنگ آمیزی و طراحی بسته بندی متناسب با سلیقه های بخش های بازار، موجب جلب تفاضاهای بیشتر برای محصول می شود. هر رنگ از بسته بندی در بخش های متفاوت بازار ممکن است معنا و مفهوم متفاوتی داشته باشد؛ برای مثال در حالی که رنگ طوسی در کشور چین نشانه ارزانی کالاست، در کشور دیگر کالاهای گرانقیمت به رنگ طوسی بسته بندی می شود.

تجلی هویتی خاص برای محصول اغلب افراد با مصرف یک محصول احساس خاصی به دست می آورند و یا شخصیت خود را با مصرف آن نوع محصول متجلی می سازند؛ مثلا با مصرف مارک خاصی از ادکلن، شخصیت خود را به گروه خاصی گره می زنند و یا با استفاده از مدل خاصی از لباس، احساس جوانی، مردانه بودن، و یا لطافت احساس خود را متجلی می سازند. بسته بندی هم در ایجاد چنین احساسی نقش بسزایی دارد. لذا طرح، رنگ، مقدار، مارک بسته بندی باید متناسب با شخصیت و روحیه بازار مورد نظر انتخاب شود.

بیشتر بخوانید : عظیمترین مسائل طراحان گرافیک با صنعت چاپ که آنها را نابود می نماید!

تاثیر گرافیک بسته بندی بر بسته بندی کالاهای گرانقیمت و تجملی

بسته بندی کالاهای گرانقیمت و تجملی باید بر ارزش واقعی کالا متناسب با خواسته مشتری بیفزاید. در مجموع، بسته بندی وسیله ای برای تقسیم بازار براساس شخصیت مصرف نماینده است توسعه دوره حیات محصول پویایی عوامل بازار از جمله رقابت، موجب کاهش طول عمر محصولات شده است.

در دوره بلوغ محصول، که مقدار تقاضا در سطح صنعت به مقدار ثابت می رسد، رقابت برای جذب سهم بازار، بیشتر می شود. در این زمینه شرکت هایی موفقند که بتوانند با روش های متفاوت بازاریابی از کاهش تقاضای محصول جلوگیری نمایند. نوآوری و تغییر در بسته بندی برای ارضای تنوع طلبی مصرف نماینده و ایجاد تمایز در محصول کاری ساده تر از تغییر خود محصول است. هر بار که محصولی با بسته بندی نو یا با تغییری عرضه می شود انگیزه نوی برای مصرف و تنو حیاتی برای محصول خواهد شد.

متمایز کردن محصول تعدد مارک های موجود از هر محصول، موفقیت محصول شرکتهای تازه وارد را به صنعت سخت نموده است. راهکار پیشنهادی متخصصان بازاریابی برای چنین شرایطی، متمایز کردن محصول است. متمایز کردن محصول، معمولا بر اساس عناصر ترکیب بازاریابی انجام می شود.

فراوری نمایندگان پس از سالها کوشش و تغییر طرح محصولات به این نتیجه رسیده اند که روش آسانتر برای خارج کردن محصول از حالت عام و ایجاد تمایز، تغییر بسته بندی محصولات است. بیشتر شرکت های پرفروش نوشابه سازی در سال های دهه 1970، 1980 و 1990 با معرفی بطری های نوشابه دو لیتری و قوطی های بسته بندی شده به صورت چندتایی توانسته اند موجب نو آوری در محصول شوند.

در سال 1993 این تغییر، سرعت فزاینده یافت و قوطی های عظیم مگا و بطریهای 12 انسی از نوشابه به بازار عرضه شد. البته برای ایجاد تمایز باید موضع محصول در بازار به گونه ای معین شود که با حداقل رقابت روبرو شود. یاری به عملیات خرده فروشی ویژگی های بسته بندی مناسب از نظر خرده فروش به قرار زیر است:

الف - موجب استفاده مناسب از فضای قفسه های فروشگاه شود.

ب - به زیبایی قفسه ها بیفزاید.

ج- ذخیره آن در انبار ساده باشد.

د- برای جلوگیری از ضایعات و ریخت و پاش، استحکام داشته باشد.

ه- کنترل اجمالی محصول بدون باز و بسته شدن میسر باشد.

و- از مفقود شدن و دله دزدی جلوگیری کند. بهره برداری بیشتر از بازارهای بالقوه در بازار کالاهای مصرفی بسته بندی مناسب با درج موارد نو مصرف روی بسته بندی کالا مقدار مصرف بیشتر آن را تشویق می نماید.

گاهی با ارائه بسته بندی های متفاوت از نظر مقدار، کیفیت و یا ظاهر به کانال های متفاوت توزیع دست می یابد که خود موجب توسعه حجم فروش محصول می شود. تناسب با سرعت فراوری سرعت عملیاتی هر نوع تجهیزات بسته بندی باید با سرعت تجهیزات دیگر در خط فراوری تناسب داشته باشد. در غیر این صورت موجب استفاده ناصحیح از امکانات می شود و یا مستلزم تجهیزات و فضاهای اضافی خرید خواهد بود. البته نوع تجهیزات بسته بندی به مواد بسته بندی و امکانات فراوری نماینده بستگی خواهد داشت. لذا در هر شرایطی باید هزینه- فایده عوامل مختلف سنجیده شود

منبع: مجله چاپخونه
انتشار: 12 مرداد 1400 بروزرسانی: 12 مرداد 1400 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1396

به "گرافیک بسته بندی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گرافیک بسته بندی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید