دانشمندان به راه حل احتمالی جدیدی برای جلوگیری از سفید شدن مو دست یافتند

به گزارش مجله سی نوا، محققان فرایند تاثیر سلول های بنیادی روی فراوری رنگدانه های مو را کشف نموده اند که شاید در آینده برای معکوس کردن سفید شدن مو ها بکار برود.

دانشمندان به راه حل احتمالی جدیدی برای جلوگیری از سفید شدن مو دست یافتند

به گزارش دیجیاتو، اگرچه مو های خاکستری یکی از معیار های جذابیت در دهه های اخیر به شمار می رفته است؛ اما معمولاً نشان دهنده فرایند پیری در انسان است و به همین علت بعضی افراد سعی در تغییر آن دارند. کوشش های مرتبط با سلول های بنیادی تا به امروز برای مقابله با سفید شدن موها، نتیجه بخش نبوده است؛ ولی یافته های نو، امید ها را برای پیشرفت در این زمینه، زنده نموده است.

چگونه می توان جلوی سفید شدن مو ها را گرفت؟

پژوهشگران مدرسه پزشکی دانشگاه نیویورک، با مطالعه روی سلول های بنیادی ملانوسیت در موش، فرایند نوی برای رنگ بخشی به مو ها پیدا نموده اند. طبق یافته های آنها، انتقال سلول های مذکور به نزدیکی فولیکول های مو می تواند موجب ایجاد مجدد رنگدانه گردد. شایان ذکر است که انسان ها نیز دارای سلول های مشابهی در بدن خود هستند و محتمل است یافته های اشاره شده در آینده برای معکوس کردن فرایند سفید شدن مو ها مورد استفاده قرار بگیرد.

براساس نتایج این مطالعه، سلول های بنیادی ملانوسیتی در ابتدا به راحتی می توانند بین قسمت های مختلف فولیکول مو جابه جا شوند؛ ولی به مرور زمان، توان حرکتی خود را از دست می دهند و در یک نقطه، ساکن می مانند. به نظر می رسد عدم توانایی در جابه جایی، موجب می گردد تا این سلول ها نتوانند به محلی بروند که در آنجا، پروتئین های خاص به تمایز به سلول های رنگدانه ای یاری می کنند. محققان ادعا دارند که درک عملکرد ملانوسیت ها در رنگ بخشیدن به موها، می تواند مسیر نوی را برای پژوهش های آینده در این زمینه، فراهم سازد.

برای اطلاع از نحوه پیر شدن سلول های بنیادی ملانوسیتی، محققان اقدام به کندن مو ها و تحریک آن ها به رشد مجدد کردند. نتایج نشان می دهد که تراکم سلول های مورد بحث در پیاز فولیکول از 15 به 50 درصد افزایش پیدا نموده است. سلول های منتقل شده به این قسمت، دیگر توانایی بازتولید یا تمایز به سلول های تولیدکننده رنگدانه را از خود نشان ندادند. هدف بعدی پژوهشگران، یافتن روشی برای جابه جایی مجدد سلول های بنیادی است تا روند رنگ بخشی مجدد به مو ها را آنالیز کنند.

منبع: فرارو