خفاش ها فاصله اجتماعی را رعایت می کنند

به گزارش مجله سی نوا، گونه ای از خفاش ها به نام خون آشام موید به رعایت فاصله اجتماعی در صورت ابتلای یکی از هم گونه های خود به بیماری در دسته هایشان هستند.

خفاش ها فاصله اجتماعی را رعایت می کنند

به گزارش خبرنگاران به نقل از دیلی میل ، تحقیقات جدیدتر نشان می دهد خفاش ها به طور غریزی در صورت به وجود آمدن بیماری و مشکل فاصله اجتماعی را رعایت می کنند.

این تحقیقات نشان داده که اگر خفاش های خون آشام به خصوص جنس ماده متوجه شوند که یکی از همگونه های آنها بیمار است به او نزدیک نمی شوند و فاصله خود را با خفاش بیمار رعایت می کنند.

محققان آمریکایی طی یک آزمایش مقداری اندوتوکسین به خفاش ها تزریق کردندتا پاسخ ایمنی آنها را تحریک کنند. سپس این خفاش ها در مجاورت حسگرهای ثابت قرار گرفتند و حرکات آنها ثبت شد.

اندوتوکسین ها که به آن لیپوپلی ساکارید (LPS) نیز می گویند ، جز غشای خارجی باکتری های گرم منفی هستند. آنها می توانند التهاب و تب را به عنوان یک پاسخ ایمنی در حیوانات القا کنند. وجود آنها در جریان خون ممکن است باعث واکنش های عفونی با انواع علائم مانند تب ، افت فشار خون ، حالت تهوع ، لرز و شوک شود.

به هر حال خفاش هایی که احساس بیماری در خود کرده بودند به سرعت از دیگر خفاش ها فاصله گرفتند و ارتباط خود را با گروه خفاش های سالم کمتر کردند.

این متخصصان می گویند فاصله اجتماعی ناشی از بیماری در حیوانات نیازی به همکاری دیگران ندارد و احتمالاً در بین گونه ها رایج است.

کارشناسان در مقاله تحقیق خود می گویند: هنگامی که حیوانات بیمار هستند ، با همگونه های کمتری خود را روبرو می کنند.

اثر فاصله اجتماعی ناخواسته ساعت به ساعت در کلنی وحشی خفاش خون آشام ردیابی شده است. از آنجا که فناوری ردیابی، ظرفیت ایجاد شبکه های اجتماعی حیوانات پویا را از مجموعه داده های بزرگ و با وضوح بالا بهبود می بخشد انتظار می رود محققان بینش جدیدی در مورد الگوها و فرآیندهای زمینه ساز گسترش عوامل بیماری زا کسب کنند.

خفاش ها در ابتدای شیوع ویروس کرونا به عنوان متهم اصلی این بیماری معرفی می شدند. اما هر روز که می گذرد دانشمندان بیشتری پیدا می شوند که می گویند شیوع کرونا ارتباطی به خفاش ها و یا هر نوع جانور دیگری ندارد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 4 آذر 1399 بروزرسانی: 4 آذر 1399 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 927

به "خفاش ها فاصله اجتماعی را رعایت می کنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خفاش ها فاصله اجتماعی را رعایت می کنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید