اعزام نیروهای کمکی آمریکا برای حفاظت از عربستان و امارات

به گزارش مجله سی نوا، عملیات اخیر علیه تاسیسات نفتی آرامکو سعودی شگفتی ناظران نظامی را سبب شده و درباره شیوه و منشا این حملات و نحوه انجام آن میان کارشناسان اختلاف نظر وجود دارد.

اعزام نیروهای کمکی آمریکا برای حفاظت از عربستان و امارات

در واکنش به حملات شنبه هفته گذشته به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی که خسارات گسترده ای به جای گذاشته، وزارت دفاع آمریکا اعلام نموده که دونالد ترامپ با اعزام نیروهای نظامی آمریکا به عربستان و امارات برای یاری به دفاع هوایی و موشکی آنها موافقت نموده است.

به گزارش خبرنگاران، مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا دیشب در جریان یک کنفرانس خبری این خبر را اعلام نموده اما از جزییات این تصمیم جدید آمریکا سخنی به میان نیاورده است.

به گفته این مقام آمریکایی تصمیم به اعزام واحدهای آمریکایی به عربستان سعودی و امارات متحده عربی با 3 هدف معین انجام می گردد:

1- ارسال پیامی روشن به ایران با این مضمون که ایالات متحده آمریکا در کنار متحدان منطقه ای خود ایستاده است.

2- حمایت از آزادی جریان منابع حیاتی اقتصاد دنیا

3- افزایش توانمندی های نظامی متحدان منطقه ای آمریکا با افزایش تحویل محموله های تسلیحاتی

وزیر دقاع آمریکا با تکرار ادعاها و اتهامات همیشگی مقامات آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، گفت: ما از مقامات ایران می خواهیم که دست از رفتارهای مخرب و بی ثبات کننده خود بردارند و در مسیری صلح آمیز و دیپلماتیک گام بردارند.

وزیر دفاع آمریکا در عین حال تاکید نمود کشورش به دنبال جنگ با ایران نیست، اما در مقام واکنش به حملات اخیر به تاسیسات نفتی سعودی همه گزینه ها را تحت آنالیز دارد. دیروز مشاوران امنیتی و نظامی کاخ سفید به منظور آنالیز گزینه های اقدامات نظامی احتمالی آمریکا در قبال حمله به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان جلسه ای در کاخ سفید تشکیل داده اند.

نشست خبری مشترک (دیشب) رییس ستاد مشترک ارتش (فرد سمت راست) و وزیر دفاع آمریکا در تشریح تصمیم این کشور برای دفاع از عربستان سعودی و امارات/عکس: پنتاگون

اعلام اعزام واحدهایی نظامی از سوی آمریکا به عربستان سعودی و امارات نخستین واکنش دولت آمریکا به حملات هفته گذشته به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان است که بیش از نیمی از ظرفیت صادرات روزانه نفت سعودی را کاسته است.

ایالات متحده آمریکا و عربستان سعودی انگشت اتهام را به سمت ایران نشانه گرفته اند و این در حالی است که انصارالله یمن (حوثی ها) رسما مسئولیت این حمله را به بر عهده گرفته و حتی جزییاتی از نحوه انجام آن را فاش ساخته اند.

وزارت دفاع آمریکا اعزام نیروهایی آمریکایی به عربستان سعودی برای حفاظت این کشور در برابر حملات هوایی و موشکی را نخستین گام خود در واکنش به حمله اخیر به تاسیسات نفتی عربستان توصیف نموده است.

اقدام دیگر آمریکا افزایش تحریم های ایران بوده که دیروز با تحریم دوباره بانک مرکزی و تحریم بانک ملی ایران به مورد اجرا درآمد؛ تحریم هایی که به گفته مقامات جمهوری اسلامی نشانه عجز و درماندگی آمریکاست و دیگر فاقد تاثیرگذاری گسترده بر اقتصاد ایران است.

دولت ایالات متحده آمریکا مدعی است دولت عربستان سعودی پس از حملات پهپادی و موشکی اخیر به تاسیسات نفتی خود در شرق این کشور، خواهان یاری نظامی آمریکا به این کشور برای محافظت از حریم هوایی است؛ به گفته مقامات آمریکایی مشابه همین درخواست از جانب مقامات اماراتی نیز مطرح شده و واشنگتن در آینده با اعزام واحدهایی نظامی به این دو کشور در پی برطرف شکاف ها و نقاط آسیب پذیر آنها در برابر حملات پهپادی و موشکی خواهد بود.

عملیات اخیر علیه تاسیسات نفتی آرامکو سعودی شگفتی ناظران نظامی را سبب شده و درباره شیوه و منشا این حملات و نحوه انجام آن میان کارشناسان اختلاف نظر وجود دارد. هیاتی از سازمان ملل برای تحقیق درباره منشا احتمالی این حمله به عربستان سعودی سفر نموده است.

منبع: عصر ایران
انتشار: 6 آبان 1398 بروزرسانی: 4 مهر 1399 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 29

به "اعزام نیروهای کمکی آمریکا برای حفاظت از عربستان و امارات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعزام نیروهای کمکی آمریکا برای حفاظت از عربستان و امارات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید