انقلاب کرونا در دنیا ، قرنطینه به سبک فرانسه

به گزارش مجله سی نوا، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در مصاحبه ای تفصیلی با فایننشال تایمز به مجموعه ای از مسائل دنیای پرداخته و آنها را به بوته نقد گذاشته است. او از دنیای پساکرونا، آینده اتحادیه اروپایی، آینده دنیا، تغییرات آب و هوایی و... سخن می گوید و می افزاید، باور عمیقی به کشور خود، اروپا و دنیا دارم و باور عمیقی به آزادی و دموکراسی دارم.

انقلاب کرونا در دنیا ، قرنطینه به سبک فرانسه

به گزارش خبرنگاران به نقل از دنیای اقتصاد، دنیای پساکرونا این روزها در صدر محافل سیاسی و فکری قرار گرفته است. بسیاری از سیاستمداران، روشنفکران، نویسندگان و اندیشکده ها از زاویه ای به این مساله می نگرند. امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، در مصاحبه ای تفصیلی با فایننشال تایمز به مجموعه ای از مسائل دنیای پرداخته و آنها را به بوته نقد گذاشته است. او از دنیای پساکرونا، آینده اتحادیه اروپایی، آینده دنیا، تغییرات آب و هوایی و... سخن می گوید و می افزاید، باور عمیقی به کشور خود، اروپا و دنیا دارم و باور عمیقی به آزادی و دموکراسی دارم.مکرون می افزاید:... خودم را به دست سرنوشت سپرده ام. شما باید در دسترس سرنوشت تان باشید... .

ویکتور ماله و رولا خلف، گزارشگران فایننشال تایمز، در مصاحبه ای مجازی که با مکرون در کاخ الیزه در تاریخ 16 آوریل انجام دادند می گویند، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، در حالی که در کاخ الیزه به جایگاه خود تکیه داده و یکی از دستیارانش سطح میز و دستگیره جایگاه او را با یک ماده ضدعفونی نماینده پاک می کرد، می گوید: همه ما در حال کار روی غیرقابل تصورها هستیم. تا امروز، مکرون همیشه برنامه عظیمی برای آینده داشته است. رئیس جمهور بیش فعال فرانسه پس از پیروزی در یک انتخابات شگفتی آور در سال 2017 پیشنهادهای بلندپروازانه ای برای اصلاح اتحادیه اروپا داد که شرکای اروپایی محتاط تر او را دچار ابهام کرد.

وقتی او سال گذشته ریاست گروه 7 را به دست گرفت، کوشش کرد تا میان ایران و آمریکا مصالحه ای برقرار سازد و میان روسیه و اوکراین هم صلح را جاری سازد. دولت او برای نوسازی فرانسه، قوانین سفت و سختی را وضع نموده است. با این حال، فراگیری ویروس کرونا باعث شده مکرون برای یافتن راهکار هایی برای بحران بهداشت دنیای که حدود 140 هزار نفر را به کام مرگ فرستاده و باعث سرگردانی فرانسوی ها در خصوص چگونگی نجات جان افراد و اقتصاد دنیای از رکودی قابل مقایسه با سقوط 1929 شده با آزمون جدیدی روبرو باشد. ویکتور ماله و رولا خلف در مصاحبه ای که با مکرون در کاخ الیزه در تاریخ 16 آوریل انجام دادند در ادامه می نویسند، مکرون معتقد است که همه ما با احتیاج فوری برای اختراع چیز جدیدی روبرو هستیم زیرا این تمام کاری است که می توانیم انجام دهیم.

  • مکرون و برنامه هایش برای دنیا

البته، مکرون همچنان برنامه هایی در سر دارد. او از اتحادیه اروپا می خواهد صندوق سرمایه گذاری اضطراری صدها میلیارد یورویی را راه اندازی کند که به وسیله آن اعضای بی میل شاقتصادی از ایتالیا و اسپانیا حمایت ورزند، جایی که هزاران نفر به خاطر کووید-19 جان خود را از دست دادند. او از کشورهای ثروتمندتر می خواهد تا به آفریقا یاری نمایند و به کشورهای این قاره زمان بیشتری در پرداخت بدهی های دو و چندجانبه خود بدهند. اما شاید برای اولین بار به نظر می رسد که مکرون در حالتی از عدم اطمینان به سر می برد و مطمئن نیست که آیا پیشنهاداتش ثمری خواهد داد یا خیر و اینکه آیا اساسا زمانی برای به ثمر نشستن پیشنهاداتش وجود دارد یا خیر. او می گوید: نمی دانم آیا ما در آغاز یا میانه این بحران هستیم. هیچ کس نمی داند. ابهامات زیادی وجود دارد و این باید بسیاری از ما را فروتن سازد.

گزارشگران فایننشال تایمز می نویسند، مصاحبه مجازی با مکرون نشانه فاصله گذاری اجتماعی و اختلال در مسافرت در این دوره استثنایی اپیدمی است که الیزه معمولا گرفتار را مجبور نموده است که فقط یک نیرو در سایت خود داشته باشد، به همین دلیل گزارشگران فایننشال تایمز به وسیله لینک ویدئویی در مصاحبه شرکت می نمایند. در واقع، این مصاحبه نه مصاحبه ای حضوری که مصاحبه به وسیله ویدئو است. مکرونی که معمولا می شد او را حضوری دید و لمسش کرد - و قبلا در خصوص او گفته می شد که می تواند جایگاه را هم اغوا کند- اکنون مجبور است که از پشت میزش در اتاق طلایی که مشرف بر چمن های کاخ و به سوی شانزه لیزه است با میهمانان گپ وگفت و از آنها به صورت مجازی استقبال کند.

از این اتاق برای اولین بار به عنوان دفتر کار رئیس جمهور از سوی ژنرال شارل دوگل استفاده شد. مکرون ماه گذشته در دو سخنرانی عمومی به عمد از لحن الگوی خود - شارل دوگل- استفاده و علیه این ویروس یک جنگ همه جانبه را اظهار داشت و بعضی از سختگیرانه ترین کنترل ها در اروپا را بر آزادی تحرک و جابه جایی مردم وضع کرد تا از سرعت شیوع این بیماری بکاهد و اظهار داشت که دولت او مشاغل و شرکت ها را از تمام هزینه های بار شده بر آنها نجات خواهد داد. پشت میز او یک نمونه 500 دلاری دوران جنگ دنیای اول متعلق به سال 1915 وجود دارد که نشانه اتحاد فرانسوی ها- آنگلوساکسون ها بود.

با این حال، در هفته های اخیر بلاغت و صراحت کلام او جای خود را به این نگاه داده که چگونه به این بیماری همه گیر پرداخته گردد و این نگاه البته با پذیرش بعضی نارسایی های لجستیکی همراه بوده که باعث شده پزشکان، پرستارها و کارگران و نیروهای مهم فرانسوی از کمبود ماسک و آزمایش ها برای ارزیابی و سنجش شیوع این ویروس در تنگنا قرار بگیرند. بر خلاف دیگر رهبران دنیا، از ترامپ در آمریکا تا شی در چین که می کوشند تا کشورهایشان را به جایی بازگردانند که پیش از کرونا بود، رئیس جمهور 42 ساله فرانسه می گوید این بحران را به مثابه رویدادی موجودیتی برای بشریت می داند که ماهیت دنیای شدن و ساختار سرمایه داری بین المللی را تغییر خواهد داد.

مکرون به عنوان یک رهبر لیبرال اروپایی در دریایی از ملی گرایان سرسخت، می گوید امیدوار است که آسیب های همه گیر ناشی از این ویروس، کشورها[ی قوی] را در یک اقدام جمعی و چندجانبه برای یاری به ضعیف ترین کشورها گرد هم آورد. گزارشگران فایننشال تایمز به نقل از مکرون می نویسند، او می خواهد از این تحول و رویداد ناگهانی دنیای استفاده کند تا دولت ها را، به مثابه سرآغازی برای مقابله با فجایع زیست محیطی و نابرابری های اجتماعی که به گفته مکرون از پیش، ثبات نظم دنیای را تهدید می نموده، ترغیب به اولویت دادن جان انسان ها به رشد اقتصادی کند. اما او نگرانی خود را پنهان نمی سازد که بر عکس این مسائل هم ممکن است رخ دهد و اینکه بستن مرزها، اختلال اقتصادی و از دست رفتن اعتماد به دموکراسی دست اقتدارگرایان و پوپولیست هایی- از مجارستان تا برزیل- که می کوشیدند از بحران سوء استفاده نمایند را تقویت کند.

  • مکرون، چین و نگرانی از آینده اروپا

رئیس جمهور فرانسه می گوید: تصور می کنم این یک شوک عظیم و ژرف انسانی است. ما باعث شدیم زندگی در نیمی از کره زمین متوقف گردد. هیچ سابقه ای برای این در تاریخ مان وجود ندارد. او می افزاید: اما این شوک ماهیت دنیای شدن که طی 40 سال گذشته با آن زندگی نموده ایم را تغییر خواهد داد... ما این حس را داشتیم که دیگر مرزی وجود نخواهد داشت. قرار بود همه چیز حول چرخش و انباشت سریع و سریع تر بگردد. موفقیت هایی واقعی وجود داشت. دنیای شدن قرار بود ما را از شر تمامیت خواستار خلاص کند.

دیوار برلین بیش از 30 سال پیش فروریخت و با فراز و فرودها، صدها میلیون نفر از فقر بیرون آمدند. اما به خصوص در سال های اخیر، نابرابری در کشورهای توسعه یافته افزایش یافت. روشن است که این نوع از دنیای شدن داشت به انتها چرخه خود نزدیک می شد و دموکراسی را تضعیف می کرد. وقتی از مکرون در خصوص این سوال پرسیده شد که آیا کوشش های ناهماهنگ و نامنظم برای مهار کووید-19 ضعف دموکراسی های غربی را نشان نداده و آیا مزیت های دولت های اقتدارگرایی مانند چین را برجسته ننموده، گویی مو به تنش سیخ شد و لب و لوچه اش جمع شد.

او می گوید: هیچ مقایسه ای میان کشورهایی که در آنها جریان آزاد اطلاعات وجود دارد و شهروندان می توانند دولت را به نقد بکشند و کشورهایی که در آنها حقیقت سلاخی می گردد وجود ندارد. مکرون می افزاید:با توجه به این تفاوت ها، می توان تفاوت ها میان کشورهای این دو دسته را دید و بیایید ساده لوح نباشیم که آنچه امروز چین انجام می دهد- و به آن احترام می گذارم- خیلی بهتر از عملکرد ما نبوده است. نمی دانیم. ظاهرا چیزهایی اتفاق افتاده که ما در خصوص آنها اطلاعی نداریم. رئیس جمهور فرانسه اصرار دارد که کنار گذاشتن آزادی ها برای مقابله با این بیماری تهدیدی برای دموکراسی های غربی است. وی اظهار کرد: بعضی کشورهای این چنینی هم در اروپا وجود دارند.

اشاره او به مجارستان و تصمیم ویکتوراوربان برای حکمرانی بر اساس دستور و فرمان است. او می گوید: ما نمی توانیم این را بپذیریم. نمی توانید DNA اساسی خود را با این استدلال که بحران بهداشتی وجود دارد کنار بگذارید. رئیس جمهور فرانسه به طور خاص نگران اتحادیه اروپا و یورو است. او که با دست خود بارها روی میز می کوبید تا بر این نکته تاکید ورزد، می گوید هم اتحادیه و هم ارز واحد در صورتی تهدید خواهند شد که اعضای قوی تر مانند آلمان و هلند همبستگی ای با کشورهای بحران زده ناشی از کرونا در جنوب اروپا از خود نشان ندهند.

این همبستگی باید در قالب یاری اقتصادی ای باشد که به وسیله بدهی های متقابل (mutualised debt) تامین اقتصادی می گردد؛ کنایه ای به سیاست گذاران هلندی و آلمانی که این ایده را رد می نمایند که اقتصادیات دهندگانشان وام ها به یونانی ها یا ایتالیایی ها را بازپرداخت نمایند. مکرون هشدار می دهد ناکامی در حمایت از آن دسته از اعضای اتحادیه که به سختی از این بیماری آسیب دیده اند به پوپولیست ها برای پیروزی در ایتالیا، اسپانیا و شاید فرانسه و جاهای دیگر یاری خواهد نمود. مکرون که نگرانی در چهره اش موج می زد می افزاید: این روشن است زیرا مردم می گویند: آن سفر عظیمی که شما [اتحادیه اروپا] از آن دم می زدید چیست؟ این آدم ها در مواقع بحران و حتی پس از بحران از شما حمایت نمی نمایند. آنها هیچ همبستگی ای با شما ندارند.

اینها در حقیقت استدلال و تفسیر سیاستمداران پوپولیست است که در خصوص اتحادیه اروپا و کشورهای اروپای شاقتصادی از آن استفاده می نمایند. به گفته مکرون این پوپولیست ها می گویند، وقتی مهاجران به کشورتان رسیدند، آنها [کشورهای عظیم تر] به شما می گویند که آنها را نگه دارید. وقتی با اپیدمی روبرو می شوید، آنها [کشورهای عظیم تر] به شما می گویند که خودتان به آن رسیدگی کنید. وای! این کشورهای عظیم خیلی خوب هستند. وقتی پای صادرات کالایی که فراوری می نمایند و می خواهند به کشورتان بفرستد به میان می آید آنها [کشورهای عظیم تر] مدافع اروپا می شوند. وقتی پای ورود نیروی کارتان به آن کشورها باز می گردد تا بخش هایی از قطعات ماشین هایی که دیگر در آن کشورها فراوری نمی گردد را بسازند، آنها باز مدافع اروپا می شوند. [به گفته پوپولیست ها]، وقتی پای تقسیم بار و مسوولیت به میان می آید، آنها [کشورهای عظیم تر] مدافع اروپا می شوند

از نظر مکرون، اعضای ثروتمندتر اتحادیه از مسوولیت خاصی در نحوه برخورد با این بحران برخوردارند. او می گوید: ما در آستانه حقیقت ایستاده ایم که همان تصمیم گیری در خصوص این مساله است که آیا اتحادیه اروپا یک پروژه سیاسی است یا یک پروژه بازاری. فکر می کنم یک پروژه سیاسی باشد. ما به انتقال اقتصادی و همبستگی احتیاج داریم، البته در صورتی که بخواهیم بقای اروپا ادامه یابد. در هر صورت، مکرون استدلال می نماید که بحران اقتصادی اخیر که محرک آن کووید-19 است آنقدر شدید است که بسیاری از اعضای اتحادیه اروپا و منطقه یورو بعضی معاهدات در خصوص یاری دولت ها برای شرکت ها را به حال تعلیق درآورده اند.

توانایی دولت ها برای بازگشایی شیرهای اقتصادی و پولی برای نجات ورشکستگی های عظیم و نجات انسان ها و مشاغل به آینده سیاسی نامعلوم مکرون در فرانسه هم مربوط است. با پیش بینی کوچک شدن اقتصاد ملی تا 8 درصد در امسال و میلیون ها کارگر موقتا بیکار که فقط به خاطر طرح رسمی بیکاری جزیی 24 میلیارد دلاری هنوز به آنها پول پرداخت می گردد، دولت انتظار دارد که کسری بودجه 2020، 9 درصد از فراوری ناخالص داخلی این کشور را تشکیل دهد که عظیم ترین رقم از زمان جنگ دنیای دوم به این سو است.

اگرچه غالبا مکرون به دلیل بین الملل گرایی لیبرال پرانرژی اش در خارج مورد تحسین قرار می گیرد اما اخیرا در داخل از سوی مخالفان سیاسی اش- از چپ افراطی گرفته تا راست افراطی از جمله جلیقه زردها و تظاهرات آنها- رئیس جمهور ثروتمندان نام گرفته است؛ بانکدار و سرمایه دار روچیلدی که می خواهد سرمایه داری بازار آزاد را بر شهروندان بی میل خود تحمیل کند. در واقع، مکرون در روبروه با مخالفت های سفت و سخت از سوی چپ طغیانگر و از سوی جلیقه زردها، سرعت برنامه اصلاحی اش از قبل از آغاز بیماری کرونا کاهش قابل ملاحظه ای یافت.

پس از دو سال طاقت فرسا برای آزادسازی بازار کار، کاهش بار اقتصادیات بر کارگران و کارآفرینان و کوشش برای ساده سازی نظام مستمری های پرهزینه کشور، او سال گذشته تا حدودی از ارائه خدمات عقب نشینی کرد و سپس ماه گذشته اصلاحات را به طور کامل به خاطر ویروس کرونا به حال تعلیق در آورد. او کوشیده است تا انگیزه های زیست محیطی را اتخاذ کند و تصویر خود برای جلب چپ ها و سبزها را پیش از انتخابات 2020 بهبود بخشد. او امیدوار است بتواند بار دیگر نسبت به مارین لوپن، رهبر جبهه راست افراطی سابق و رهبر مجمع ملی فعلی، دست برتر بیابد و در انتخابات دور دوم هم برابر او به پیروزی برسد.

کووید-19 ممکن است فرصتی به دست دهد تا مساله ای که مکرون به دنبالش است محقق گردد. او کوشش دارد سرمایه داری را انسانی تر کند. از نظر او این شامل انتها دادن به دنیای بیش از حد اقتصادی شده (hyper-financialised)، کوشش های بیشتر برای نجات کره زمین از ویرانی های ناشی از گرمایش دنیای و تقویت حاکمیت اقتصادی فرانسه و اروپا با سرمایه گذاری در داخل و در بخش های صنعتی مانند باتری های الکتریکی وسایل نقلیه و اکنون، تجهیزات دارویی و پزشکی است که در آن اروپا بیش از حد به چین وابسته شده است.

مکرون می گوید: این درک وجود دارد که اگر مردم می توانند کارهای غیرقابل تصور را برای اقتصادشان انجام دهند تا از سرعت این همه گیری (بیماری کرونا) بکاهند، می توانند همین کار را برای جلوگیری از فجایع تغییرات آب و هوایی اتخاذ نمایند. او می گوید: مردم به این درک رسیده اند که وقتی پای جان انسان ها و نجات آنها به میان می آید، هیچ کس تردیدی برای انتخاب های سخت و دردناک به خود راه نمی دهد. برای خطرات آب و هوایی هم باید این گونه باشد. رئیس جمهور فرانسه معتقد است:اپیدمی های عظیم ناشی از سندروم های تنفسی مانند موردی که امروز با آن داریم زندگی می کنیم ظاهرا خیلی دور از ما بودند زیرا مدت ها بود در آسیا متوقف شده بودند. خطرات آب و هوایی هم دور از ما به نظر می رسد زیرا بر آفریقا و اقیانوسیه تاثیر می گذارد. اما وقتی به شما برسد، دیگر زمان بیدار شدن است.

مکرون ترس از خفگی ناشی از بیماری کووید-19 را با اثرات آلودگی هوا مقایسه می نماید. او می گوید: وقتی از این بحران خارج شویم، مردم دیگر استنشاق هوای کثیف را نمی پذیرند. مردم خواهند گفت ... من با گزینه جوامعی که چنین هوایی را تنفس می نمایند موافق نیستم، جایی که کودکم به دلیل همین هوا به بیماری های برونشیتی مبتلا می گردد. به خاطر داشته باشید که شما همه چیز را به خاطر کووید-19 متوقف نموده اید اما اکنون از من می خواهید این هوای بد را استنشاق کنم.

همچون بسیاری از اسلافش- و بر خلاف همقطارانش در دیگر دموکراسی های غربی- مکرون آشکارا روشنفکر است و همیشه ایده ها و پروژه هایی را در ذهن دارد که همراهی با آنها از سوی همقطاران اروپایی اش سخت است. در میان کتاب هایی که به طور حیرت انگیزی- یا به شکل هنرمندانه- در قفسه کتاب های پشت سرش وجود دارد آثار فرانسوا میتران (آخرین رئیس جمهور سوسیالیست فرانسه) و پاپ فرانسیس وجود دارد. همچنین نامه های رد و بدل شده از سوی فلوبر و تورگنف و چند نسخه کپی از زندگینامه خودنوشت مکرون با عنوان انقلاب: آشتی فرانسه وجود دارد که برای کمپین انتخاباتی سال 2017 آماده شده بود.

با این حال، وقتی از او پرسیده شد که از رهبری چه آموخته است، صریحا اعتراف می نماید: بسیار زود است که بگوییم این بحران دنیای به کدام سو خواهد رفت. مکرون می گوید، باور عمیقی به کشور خود، اروپا و دنیا و باور عمیقی به آزادی و دموکراسی دارد اما در آخر ویژگی هایی که در روبروه با وقایع غیرقابل تحمل احتیاج است فروتنی و عزم جزم است. او می گوید: من هرگز هیچ تصوری ننموده ام زیرا خودم را به دست سرنوشت سپرده ام. شما باید در دسترس سرنوشت تان باشید... بنابراین، این جایی است که خودم را می یابم، آماده نبردم و آنچه را که بدان باور دارم ترویج می کنم در حالی که برای آزمودن و درک آن چیزی که غیرقابل تصور است در دسترس باقی خواهم ماند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 25 خرداد 1399 بروزرسانی: 4 مهر 1399 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 600

به "انقلاب کرونا در دنیا ، قرنطینه به سبک فرانسه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انقلاب کرونا در دنیا ، قرنطینه به سبک فرانسه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید