چرا به این فرودگاه، عنوان بدترین فرودگاه دنیا را داده اند؟
به گزارش مجله سی نوا، پروژه ساخت فرودگاه براندنبورگ آلمان | Berlin Brandenburg Airport
آلمانی ها همواره به دقیق و وقت شناس بودن معروفیت داشته و بسیاری از منظم ترین و برترین فرودگاه های جهان در این کشور قرار گرفته است. اما فرودگاهی در آلمان وجود دارد که باعث بدنام شدن این سابقه درخشان شده است. فرودگاه براندنبورگ برلین (Berlin Brandenburg Airport) قرار بود نگین صنعت هوایی شهر باشد، اما در عوض به لکه ننگی در مدیریت این شهر تبدیل شده است. میلیون ها دلار صرف ساخت این فرودگاه شده و قرار بود در سال 2018 افتتاح و بازگشایی گردد. اما باز هم افتتاح این فرودگاه دو سال به تعویق افتاد و احتمالا در اکتبر 2020 بازگشایی خواهد شد. پروژه ساخت این فرودگاه به علت مسائل و مسائلی که با آن روبرو بوده و نقدها شدیدی را متوجه دولت آلمان نموده است. با خبرنگاران همراه باشید تا در خصوص پروژه ساخت فرودگاه براندنبورگ بیشتر بدانیم.
داستان از کجا شروع شد؟
پس از فروپاشی دیوار برلین و اتحاد آلمان، لزوم ساخت یک فرودگاه بین المللی مدرن و مجهز کاملا احساس می شد. دو فرودگاه برلین (فرودگاه برلین تگل و برلین شونفلد) در جهانی رو به رشد صنعت هواپیمایی عمر بالا و محدودیت های زیادی داشتند. بنابراین تصمیم گرفته شد تا فرودگاهی نو به نام فرودگاه براندنبورگ ساخته گردد و عمده پروازهای بین المللی به این فرودگاه منتقل گردد. پروژه ساخت این فرودگاه در سال 2006 شروع شد و برنامه ریزی شد که در سال 2012 فرودگاه براندنبورگ افتتاح گردد. اما مسائلی مثل مسائل فنی باعث شد تا بازگشایی این فرودگاه سال ها با تاخیر روبرو گردد.
ایراد کار کجا بود؟
علیرغم اینکه هزینه و سرمایه بالایی صرف ساخت فرودگاه براندنبورگ شده اما مسائل و ایرادهای فنی و مهندسی عجیبی برای این فرودگاه به وجود آمده است. از زمانی که در سال 2012 بازگشایی فرودگاه با تاخیر روبرو شد مسائل عدیده ای مثل گرم شدن بیش از حد سیم ها، کوتاه بودن پله ها و مسائل زیرساختی گریبانگیر پروژه تکمیل فرودگاه شده است. به طور کلی، ساخت و ساز فرودگاه بسیاری از الزامات قانونی را رعایت ننموده است و بسیاری از مولفه های ابتدایی و اولیه ساختمان فرودگاه می بایست از ابتدا ساخته گردد! ظاهرا این مسائل برای بدنامی فرودگاه کافی نبوده و فساد اقتصادی و اختلاس نیز به پرونده فرودگاه براندنبورگ برلین اضافه شده است. مباحثات و شکایات بسیاری مطرح شده که چرا این پروژه با صرف سرمایه ای هنگفت دچار چنین مسائل پیش پا افتاده مهندسی شده است؟
سرمایه گذاری کلان برای ساخت فرودگاه
اختصاص بودجه کلان و سرمایه گذاری هنگفت روی این پروژه همچنان یکی از دغدغه ها و نگرانی های مسئولین پروژه و دولت آلمان است. طبق پیش بینی ها و برآوردهایی که در سال 2006 اجرا شده بود قرار بود این فرودگاه با صرف هزینه ای بالغ بر 2.83 میلیارد یورو ساخته گردد. با این حال، تا اواخر سال 2012 این پروژه بیش از 4.3 میلیارد یورو خرج روی دست مسئولین گذاشته و هنوز هم تمام نشده است! هزینه های ساخت فرودگاه براندنبورگ در سال 2016 به 6.9 میلیارد یورو افزایش یافت و پیش بینی می گردد 1 میلیارد یوروی دیگر نیز برای تکمیل نهایی فرودگاه در سال 2020 احتیاج باشد! به این ترتیب پروژه ساخت فرودگاه براندنبورگ 5 میلیارد یورو بیشتر از پیش بینی ها هزینه خواهد داشت.
در همین حال، کلاوس وورایت (Klaus Wowereit)، سیاستمدار و شهردار سابق برلین به علت اوضاع آشفته و مسائل شرم آوری که فرودگاه نو برلین به وجود آورده بود مجبور به استعفا شد. تاخیر در بازگشایی این فرودگاه مسائل بسیاری را برای شرکت های مرتبط نیز به همراه آورده است. شرکت های ساختمانی، شرکت های تاکسیرانی و فروشگاه ها دچار ورشکستگی شده اند و خسارت های هنگفتی به آن ها وارد شده است. بر طبق آمار روزنامه آلمانی بیلد، پروژه ساخت فرودگاه براندنبورگ ماهیانه 25 میلیون یورو برای اقتصادیات دهندگان هزینه داشته است.
تاریخ افتتاح بعدی!
همان طور که گفتیم فرودگاه براندنبورگ لکه ننگی در سابقه وقت شناسی و دقیق بودن آلمانی محسوب می گردد و بارها تاریخ بازگشایی آن به تعویق افتاده است. با این حال، مسئولین امیدوارند این فرودگاه تا اکتبر 2020 بازگشایی گردد و بیان نموده اند که این تاریخ، تاریخ نهایی و قطعی برای افتتاح فرودگاه براندنبورگ خواهد بود. بسیاری از شهروندان آلمانی، شرکت های ذی ربط، مسئولین پروژه و کارشناسان صنعت هواپیمایی بی صبرانه منتظرند ببیند آیا بالاخره فرودگاه براندنبورگ در موعد مقرر افتتاح خواهد شد یا خیر!
درباره فرودگاه براندنبورگ برلین
فرودگاه بین المللی براندنبورگ در نزدیکی مرکز آلمان، برلین، قرار گرفته است و همچنان در حال ساخت است. این فرودگاه در مجاورت فرودگاه شونفلد (Berlin Schönefeld Airport) و در 18 کیلومتری مرکز شهر برلین قرار گرفته است. هدف از ساخت این فرودگاه این بود که جایگزین دو فرودگاه شونفلد و برلین تگل (Berlin Tegel Airport) گردد و به تنها فرودگاه بین المللی شهر برلین تبدیل گردد. با این حال، به علت مسائل به وجود آمده قرار است این فرودگاه پس از تکمیل و بازگشایی تنها جایگزین فرودگاه تگل گردد و فرودگاه شونفلد مورد بازسازی و توسعه قرار بگیرد. فرودگاه براندنبورگ در صورت بازگشایی سالانه ظرفیت جابجایی 34 میلیون مسافر را خواهد داشت و تبدیل به سومین فرودگاه پر رفت و آمد در آلمان خواهد شد. ایرلاین های معتبر بین المللی مثل لوفت هانزا و ایزی جت بی صبرانه منتظر بازگشایی این فرودگاه هستند تا فعالیت های خود را در این فرودگاه شروع نمایند. پس از 12 سال از شروع پروژه ساخت فرودگاه، این فرودگاه هنوز تکمیل نشده و گریبانگیر مسائل و مسائل حاشیه ای بسیاری شده است.
فرودگاه های آلمان
آلمان یکی از کشورهای مدرن و پیشرفته در جهانست و بسیاری از فرودگاه های معتبر جهان در این کشور قرار دارند. درست است که در این مطلب، پروژه ساخت فرودگاه براندنبورگ را به عنوان شکستی در صنعت هوایی این کشور معرفی کردیم، اما علت نمی گردد پیشرفت های شگفت انگیز این کشور را نادیده بگیریم. بسیاری از فرودگاه های آلمان مثل فرودگاه فرانکفورت، فرودگاه دوسلدورف و فرودگاه مونیخ در چندین سال گذشته همیشه جزء چند فرودگاه برتر جهان قرار داشته اند و امکانات و خدمات رفاهی فوق العاده ای را به مسافران ارائه می نمایند.
منبع: theculturetrip.com
منبع: الی گشت