پیشنهاد وال استریت ژورنال به آمریکا برای کشاندن ایران به میز مذاکره!

به گزارش مجله سی نوا، فارس نوشت: یک روزنامه آمریکایی وابسته به جمهوری خواستار در گزارشی علیه ایران از دولت دونالد ترامپ خواست، برای کشاندن تهران به میز مذاکرات جدید با واشنگتن، از مکانیسم ماشه در برجام استفاده کند.

پیشنهاد وال استریت ژورنال به آمریکا برای کشاندن ایران به میز مذاکره!

از سفر با تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا دیدن کنید.

وال استریت ژورنال در ادامه حدس های رسانه ها و بعضی مقام های آمریکایی درباره استناد احتمالی واشنگتن به یکی از بندهای برجام برای بازگرداندن تحریم های سازمان ملل علیه ایران، گزارشی منتشر نموده و در آن از دولت دونالد ترامپ خواسته است که از مکانیسم ماشه برای اعمال مجدد تحریم های بین المللی علیه ایران استفاده کند.

در ابتدای این یادداشت بدون توجه به اقدامات غیرقانونی دولت آمریکا در خروج از برجام و بازگرداندن یکجانبه تحریم ها علیه ایران آمده است: آژانس بین المللی انرژی اتمی اوایل ماه جاری (میلادی) تایید کرد که ایران با فراتر رفتن از میزان ذخایر مجاز پلوتونیوم و اورانیوم غنی شده در توافق هسته ای 2015 (برجام)، این توافق را نقض نموده است. دیدبان هسته ای سازمان ملل همچنین خاطرنشان کرد که ایران سطح غنی سازی را به سطحی بالاتر از حد توافق شده در برجام افزایش داده است. در واکنش به این اقدامات، گزارش شده که دیپلمات های اروپایی به اعمال مجدد تحریم هایی که بعد از امضای توافق هسته ای برداشته شدند، تهدید کردند.

اشاره این روزنامه به تهدیدهای اخیر بعضی کشورهای اروپایی علیه ایران، توسل به مکانیسمی در برجام است که به مکانیسم ماشه موسوم شده است.

مکانیسم ماشه، بخش نهایی از ساز و کار حل اختلاف ذیل برجام است که می تواند قطعنامه های پیشین سازمان ملل را که بر اساس قطعنامه 2231 تعلیق شده بودند، باز گرداند.

طبق گزارش وال استریت ژورنال، یک مقام ارشد آمریکایی به این روزنامه گفت: درباره اینکه اروپایی ها دارند از تاکتیک ها و دروغ های رژیم ایران خسته می شوند، هیچ سوال و تردیدی وجود ندارد.

به گفته این مقام آمریکایی که نامش فاش نشده، تهدیدهای انگلیس، فرانسه و آلمان برای ازسردریافت تحریم های ایران، تهدیدهایی جدی هستند اما آنها هنوز به این جمع بندی که زمان انجام این کار است، نرسیده اند.

طبق گزارش وال استریت ژورنال، رسانه های آمریکایی اغلب بعد از رجوع به دیپلمات های اروپایی در سازمان ملل در مورد تهدیدهای اروپایی ها برای ازسر دریافت تحریم های ایران این جواب را می دهند: چرا شما از آمریکایی ها سوال نمی کنید؟

این روزنامه می نویسد: این انتظار که آمریکا باید (در موضوع مکانیسم ماشه) نقش رهبری ایفا نماید، یک سردرگمی فوری حقوقی ایجاد می نماید. آیا آمریکا پیش از این از توافق (برجام) خارج نشده است؟ نمی گردد خیلی سریع به این سوال پاسخ داد. این را به خاطر بیاورید که برجام همانطور که نامش نشان می دهد (برنامه جامع اقدام مشترک)، یک نقشه راه غیر الزام آور و یک طرح اقدام است. این یک معاهده مصوب کنگره یا مجلس، مجلس ایران نیست. رئیس جمهور اوباما می دانست که او در آمریکا نمی توانست حمایت سیاسی کافی برای این توافق را جلب کند در نتیجه او به شورای امنیت سازمان ملل رو کرد. قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل تبدیل به مرجع قانونی حاکم بر توافق هسته ای تبدیل شد.

این رسانه آمریکایی می افزاید: طبق این قطعنامه (قطعنامه 2231)، هر کشور عضو برجام که عدم اجرای شاخص (تعهدات) این توافق را شناسایی و کشف کند، می تواند تحریم های بین المللی شدید علیه ایران که این کشور قبل از برجام از آن آسیب می دید را دوباره برگرداند. این همان مکانیسم ماشه است که مذاکره کنندگان آمریکایی توافق 2015 (برجام) از آن به عنوان تضمین کننده هر گونه نقض مواد توافق از سوی ایران تمجید نموده بودند.

جولای 2015 جان کری وزیر خارجه دولت باراک اوباما در کنگره آمریکا در این باره گفته بود: در صورت امتناع ایران از اجرای (توافق برجام)، ایالات متحده توان اعمال مجدد تحریم های یکجانبه و چندجانبه را دارد. ما می توانیم این کار را حتی به رغم مخالفت های هر یک از اعضای شورای امنیت سازمان ملل شامل چین یا روسیه انجام دهیم.

جان کری، ارنست مونیز وزرای خارجه و انرژی دولت اوباما و وندی شرمن

وال استریت ژورنال در ادامه گزارش می نویسد: چیزی که هیچ کس در آن موقع انتظارش را نداشت، این بود که رئیس جمهور ترامپ توافق وحشتناک آقای اوباما را کاملا نکوهش کند و در سال 2018 از آن صرفنظر کند. بعضی ها این اقدام او را اینطور معنی کردند که ایالات متحده دیگر یک عضو مشارکت کننده (در برجام) نیست و با این کار توانایی بازگرداندن تحریم های بین المللی (کلید زدن مکانیسم ماشه) را از بین برد اما متن و جمله بندی قطعنامه 2231 چیز دیگری می گوید. در متن به طور واضح عبارت مشارکت کنندگان در برجام به عنوان امضاکنندگان اولیه تعریف می شوند که همان چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا، آمریکا به همراه اتحادیه اروپا و ایران هستند.

به ادعای این روزنامه، طبق قطعنامه (2231) شورای امنیت سازمان ملل که هرگز اصلاح یا ابطال نشده است، ایالات متحده حتی بعد از خروج آقای ترامپ از توافق (برجام) هنوز هم یک بازیگر است.

تد کروز سناتور جمهوری خواه کنگره آمریکا معتقد است که ما (آمریکا) صلاحیت و اختیار کامل برای برگرداندن تحریم ها (و کلید زدن مکانیسم ماشه در شورای امنیت سازمان ملل) را داریم.

کروز به همراه تام کاتن و مارکو روبیو دو سناتور دیگر جمهوری خواه آمریکایی از ترامپ خواستند که در پاسخ به اقدامات نقض برجام توسط ایران، در شورای امنیت سازمان ملل به مکانیسم ماشه متوسل گردد.

بنا بر یادداشت وال استریت ژورنال، کارشناسان حقوق بین الملل در وزارت خارجه آمریکا، هنوز درباره توان آمریکا برای (توسل به مکانیسم ماشه) مردد هستند. آنها باید خیلی سریع بر تردیهای خود فائق شوند چرا که تا تابستان سال آینده کاهش محدودیت های برجامی برنامه هسته ای ایران آغاز می گردد. موعد یکی از بندهای غروب توافق که مربوط به تحریم تسلیحاتی است، جولای 2020 است یکی دیگر از این بندهای غروب مربوط به محدودیت های موشکی است که در سال 2023 تمام می گردد. تا سال 2031 همه محدودیت ها لغو خواهند شد.

به اعتقاد این رسانه وابسته به جمهوری خواستار، به رغم مسائل ناشی از کارزار فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران، این کارزار هنوز نتوانسته اذهان مقام های تهران را تغییر دهد و آنها همچنان به این امید هستند که اروپایی های تشنه تجارت و دیگران آنها را از فشار آمریکا نجات خواهند داد اما بازگرداندن (تحریم های) شورای امنیت سازمان ملل قطعا به طرزی قاطعانه به امیدهای آنان خاتمه خواهد داد.

وال استریت ژورنال در خاتمه این یادداشت، به اظهارات برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و اظهارات هفته گذشته او مبنی بر اینکه واشنگتن خواستار مذاکرات جدید برای پرداختن به بسیاری از نواقص برجام است، اشاره نمود.

این روزنامه می نویسد: بهتر است آقای هوک همکاران خودش در وزارت خارجه (آمریکا) را به توسل به اعمال مجدد تحریم ها در سازمان ملل قانع کند قبل از آنکه موعد بندهای خطرناک غروب توافق سر برسد. کسی چه می داند شاید بین المللی و چند جانبه کردن (کارزار یکجانبه) فشار حداکثری حتی سبب گردد که روحانیان حاکم بر ایران به میز مذاکره برگردند.

انتشار این یادداشت سه روز پس از گزارش آسوشیتدپرس درباره معامله بین دولت ترامپ و سنای آمریکا درباره مکانیسم ماشه صورت گرفته است.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، معامله بین تد کروز، عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و مایک پامپئو وزیر خارجه این کشور به روندی منجر شده که می تواند باعث گردد واشنگتن مدعی مکانیسم ماشه یا همان مکانیسم حل اختلافات ذیل برجام گردد. طبق این گزارش، وزارت خارجه آمریکا در برابر دست کشیدن کروز از مخالفت با انتصاب استفان بیگان به عنوان نفر دوم وزارت امور خارجه، با انتشار بخشی از یک نظر حقوقی وزارت امور خارجه آمریکا که می گوید به رغم خروج واشنگتن از برجام، این کشور همچنان حق استفاده از مکانیسم ماشه را دارد، موافقت نموده است (جزئیات بیشتر).

23311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 16 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 263

به "پیشنهاد وال استریت ژورنال به آمریکا برای کشاندن ایران به میز مذاکره!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد وال استریت ژورنال به آمریکا برای کشاندن ایران به میز مذاکره!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید