اتحادیه اروپا: در کوشش برای افزایش روابط تجاری با ایران هستیم

به گزارش مجله سی نوا، ایرنا نوشت: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به ضرورت بهره مندی ایران از مزایای برجام توضیح داد که طرف های اروپایی تمام کوشش خود را برای افزایش روابط تجاری با ایران صورت می دهند.

اتحادیه اروپا: در کوشش برای افزایش روابط تجاری با ایران هستیم

با ما سفر کنید و با تور برای اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

جوسپ بورل این مطلب را روز چهارشنبه در مجلس اروپا مطرح و توضیح داد: توافق ایران محدود به مسائل هسته ای نیست. یک طرف آن تعهدات هسته ای و طرف دیگر آن مزایای مالی برای ایران است.

وی بهره مندی ایران از مزایای برجام را با توجه به تحریم های یکجانبه آمریکا سخت توصیف اما خاطر نشان کرد که سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا به کوشش ها برای اجرای تعهداتش ذیل این توافق ادامه می دهد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بار دیگر بر اهمیت حفظ برجام تاکید و مدعی شد که بدون این توافق ایران می توانست به یک کشور اتمی تبدیل گردد.

وی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هم اشاره نمود و مدعی شد که معلوم نیست برجام بتواند [در صورت پیروز شدن ترامپ و ادامه فشارها] مقاومت کند.

بورل در همین خصوص به موضع گیری بعضی کشورهای اروپایی در مورد توافق جدید و گسترده تر با ایران اشاره نمود و گفت: باید به یاد داشته باشیم که دست یابی به برجام چقدر سخت بود و اینک این پرسش مطرح است که چند سال کوشش طاقت فرسا احتیاج است تا توافق با ایران را مطابق با شرایط جدید ترمیم کنیم.

وی در بخشی از اظهاراتش به تحریم های تسلیحاتی اتحادیه اروپا علیه ایران تا سال 2023 نیز اشاره، اما خاطر نشان کرد که طرف های اروپایی برجام با کوشش های آمریکا برای به کارگیری مکانیسم ماشه و بازگرداندن تحریم های تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران اشتراک نظر ندارند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در اردیبهشت ماه سال 1397 کشورش را از برجام خارج کرد و به مشارکت واشنگتن در این توافق سرانجام داد. او سپس همه تحریم های برطرف شده به واسطه این توافق را علیه ملت ایران بازگرداند؛ اقدامی که خلاف قوانین بین المللی و نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت در تایید برجام بود.

وزیر امور خارجه آمریکا اصرار دارد که واشنگتن مکانیسم ماشه در قطعنامه 2231 شورای امنیت را با نامه ای که ماه گذشته به این شورا داده، فعال نموده است. اما کشورهای اروپایی به همراه چین و روسیه و همچنین ریاست این شورا تاکید دارند که این مکانیسم فعال نشده، چرا که ایالات متحده دیگر مشارکت کننده برجام به شمار نمی رود.

وزیر امور خارجه انگلیس هم دیروز با ایراد سخنانی در نشست مجلسی کمیته روابط خارجی مجلس عوام بر ضرورت حفظ برجام تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تأکید کرد.

دومینیک راب توضیح داد که لندن تمایلی به نابودی توافق هسته ای ایران ندارد و کوشش می نماید تا به همراه سایر طرف های اروپایی عضو برجام، وضع کنونی را حفظ کند.

23311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 19 آبان 1399 بروزرسانی: 19 آبان 1399 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 893

به "اتحادیه اروپا: در کوشش برای افزایش روابط تجاری با ایران هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتحادیه اروپا: در کوشش برای افزایش روابط تجاری با ایران هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید