نگرانی روسیه از برنامه های نظامی آمریکا، مسکو قصد ندارد به چین فشار وارد کند

به گزارش مجله سی نوا، سفیر روسیه در واشنگتن گفت: برنامه های نظامی آمریکا، آشکارا به سمت بازدارندگی روسیه و چین جهت گیری شده و مسکو سئوالات بسیاری درباره برخورد طرف آمریکایی با توافقات مهم بین المللی در زمینه ثبات راهبردی دارد.

نگرانی روسیه از برنامه های نظامی آمریکا، مسکو قصد ندارد به چین فشار وارد کند

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، آناتولی آنتونوف سفیر فدراسیون روسیه در ایالات متحده در مصاحبه ای اختصاصی با خبرگزاری تاس اظهار داشت که برنامه های نظامی آمریکا به طور آشکار هدف بازدارندگی روسیه و چین را در نظر دارد و مفهوم رقابت بین قدرت های عظیم در اصل همان مسابقه تسلیحاتی است. هرچند طرف روسی مایل است از چنین فرایند اوضاعی جلوگیری کند.

این دیپلمات با تأیید این مسئله که رایزنی های آینده روسیه و آمریکا درباره مسئله کنترل تسلیحات در وین که برای تاریخ 22 ژوئن (دوم تیرماه) برنامه ریزی شده، یادآور شد: روسیه و آمریکا به عنوان اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل مسئولیت ویژه ای برای حفظ صلح و امنیت جهانی دارند و نباید اجازه دهند ثبات راهبردی از هم پاشیده گردد. به همین دلیل، مذاکره نمایندگان روسی در وین، این مسائل را در مرکز توجه رایزنی ها قرار خواهند داد.

سفیر روسیه تأکید کرد: طرف روسی سؤالاتی را برای شرکای آمریکایی درباره برنامه ها و اقدامات خود برای تغییر معماری ثبات راهبردی، از جمله خروج آمریکا از پیمان سپر ضد موشکی، پیمان نابودی موشک های میان برد و کوتاه تر و قصد خروج از پیمان آسمان باز دارد. و تمامی اینها در حالی است که حدس و گمان هایی درباره چشم انداز تمایل آمریکایی ها برای امضای پیمان منع جامع آزمایشات هسته ای وجود دارد.

آنتونوف با اشاره به اینکه، برای مقامات مسکو بسیار مهم است که از واشنگتن پاسخ مشخصی درباره سیستم ثبات بین المللی دریافت کند، اضافه کرد: این مسئله بر اساس قوانین بین المللی، احترام متقابل، برخورد یکسان با یکدیگر، یا به رسمیت شناختن منافع ملی، منطقی است. یا اینکه شرکای آمریکایی ما می خواهند خود را از شر سیستم توافقات قانونی که در دهه های اخیر بین ما اجرا شده، رها نمایند و به ساخت جهانی بر اساس قوانین داخلی خود ادامه خواهند داد. در هر صورت برخورد آمریکا و بطور کلی غرب با مسئله ثبات بین المللی خطرناک بوده و پایه و اساس روابط جهانی را تضعیف می نماید.

حدود 100 تبعه روس در ایالات متحده زندانی هستند

آناتولی آنتونوف در بخش دیگری از این مصاحبه یادآور شد که در حال حاضر در حدود 100 نفر از اتباع روس در زندان های آمریکا بسر می برن د. بعضی از آنها به بهانه های دور از ذهن و واهی، در سلول انفرادی قرار داده شده و برخلاف اصول شناخته شده حقوق بشر، از دسترسی به مراقبت های پزشکی کافی ، داروها و تماس با خویشاوندانشان محروم هستند.

سفیر روسیه در عین حال یادآور شد که اقدام به دستگیری اتباع روسی در کشورهای ثالث به درخواست مقامات واشنگتن هم بسیار نگران نماینده است.

وی ابراز امیدواری کرد که شهفرایندان روس بتوانند با تحت عفو قرار دریافت یا بر اساس کنوانسیون شورای اروپا در خصوص انتقال اشخاص محکوم به کشورشان، به روسیه بازگردانده شوند و مقامات آمریکایی درباره احکام طولانی مدت محکومیت زندان که اتباع روسی از قبل بخشی از آن را گذرانده اند، تجدید نظر نمایند.

روسیه قصد ندارد چین را وادار به شرکت در مذاکرات کنترل تسلیحات کند

سفیر روسیه در واشنگتن همچنین تاکید نمود که این کشور چین را مجبور نخواهد نمود تا به پیمان کاهش تسلیحات راهبردی تاهاجمی (استارت-3) بین روسیه و آمریکا بپیوندد.

وی در تفسیر درخواست مقامات واشنگتن برای گنجاندن پکن در مذاکرات کنترل تسلیحات، گفت: در رابطه با چین، مواضع ما ساده و قابل فهم است: جمهوری خلق چین باید خود تصمیم بگیرد که آیا چنین رایزنی ها یا مذاکراتی برای این کشور لازم است یا نه. ما دوستان چینی خود را وادار نخواهیم کردو بر اساس تصمیم و خواست آمریکایی ها، بر آنها فشار نمی آوریم.

آنتونوف در عین حال تأکید کرد: روسیه اساساً مخالف رایزنی های چندجانبه درباره ثبات راهبردی نیست، ولی پیش از این نیز یادآور شده که توان بالقوه برای ادامه کاهش تسلیحات راهبردی نباید مختص به روسیه و ایالات متحده باشد. برای ما مهم است که قدرت های دیگر هسته ای ناتو - فرانسه و انگلیس نیز در میز مذاکره حضور داشته باشند. این مسئله در شایطی که ناتو توان نظامی خود در مرزهای روسیه را تقویت می کند، بسیار اهمیت دارد .

این دیپلمات یادآور شد که چین در بالاترین سطح بارها عدم تمایل خود برای پیوستن به مذاکرات کنترل تسلیحات روسیه و آمریکا را تأیید نموده و مسکو نیز به این موضع گیری احترام می گذارد.

آناتولی آنتونوف همچنین اظهار داشت که اگر ایالات متحده از پیمان کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی (استارت-3) خارج گردد، امنیت ملی روسیه آسیب نخواهد دید.

وی گفت: حتی اگر آمریکا تصمیم بگیرد که پیمان استارت را تمدید نکند، واکنش ما آرام، معقول و متعادل خواهد بود. من کاملاً اطمینان دارم که مقامات نظامی روسیه مدتهاست که عواقب چنین تصمیم گیری در واشنگتن را بطور دقیق محاسبه نموده اند و امنیت ملی کشور ما آسیبی از این مسئله نخواهد دید.

سفیر روسیه تأکید کرد که مسئله آینده پیمان استارت یکی از موضوعات اصلی در رایزنی های آینده روسیه و ایالات متحده در وین خواهد بود و طرف روسی می خواهد درک کند که برنامه واشنگتن برای این پیمان چه خواهد بود.

روز گذشته وزارت خارجه آمریکا اظهار داشت که مارشال بیلینگزلی نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در مسائل کنترل تسلیحات، 22-23 ماه ژوئن (دوم و سوم تیر ماه) در وین با سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه درباره مسائل مربوط به کنترل تسلیحات گفت وگو خواهد نمود. ضمن اینکه چین هم برای مشارکت در این مذاکرات، دعوت شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 9 شهریور 1399 بروزرسانی: 4 مهر 1399 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 749

به "نگرانی روسیه از برنامه های نظامی آمریکا، مسکو قصد ندارد به چین فشار وارد کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی روسیه از برنامه های نظامی آمریکا، مسکو قصد ندارد به چین فشار وارد کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید