نخستین پرتاب حمل مشترک اسپیس ایکس با ثبت یک رکورد انجام شد

به گزارش مجله سی نوا، در حالی که تنها سه هفته از شروع سال 2021 گذشته است، اسپیس ایکس با انجام سومین مأموریت خود در این سال و نخستین مأموریت حمل مشترک ماهواره های کوچک خود یک رکورد ثبت کرد.

نخستین پرتاب حمل مشترک اسپیس ایکس با ثبت یک رکورد انجام شد

مأموریت حمل مشترک ماهواره های کوچک به اپراتورهای کوچکتر ماهواره اجازه می دهد تا دستگاه های خود را طی یک پرتاب مشترک با دیگر ماهواره ها، در مدار قرار دهند و بدین ترتیب هزینه ها را کاهش دهند. مأموریت امروز با نام ترنسپورتر-1 (Transporter-1) در ساعت 10:00 منطقه زمانی شرقی (18:30 به وقت تهران) از مجتمع پرتاب فضایی در فلوریدا بلند شد تا یک رکورد را از آن خود کند.

  • اسپیس ایکس با فرستادن ماهواره ترک ست نخستین پرتاب فضایی 2021 را رقم زد

در این پرواز 143 ماهواره از چندین کشور قرار داشتند که طی حدود 1 ساعت و نیم پس از پرتاب قرارگیری آن ها در مدار کامل شد. این تعداد بسیار بیشتر از رکورد قبلی آمریکا و دنیا برای پرتاب چندین ماهواره در یک مأموریت بود. رکوردهای قبلی را نورثروپ گرامن در اختیار داشت که سال 2018 در مأموریت NG-10 Cygnus تعداد 108 ماهواره را در مدار قرار داد. رکورد قبلی شرکت اسپیس ایکس (SpaceX) هم در سال 2018 بود که با مأموریت SSO-A تعداد 64 ماهواره را تحت برنامه شرپا (Sherpa) صنایع پرتاب های فضایی به مدار منتقل کرد.

موشک فالکون 9 پس از پرتاب مجموعه ماهواره ها را به ارتفاع 550 کیلومتری و با شیب مداری 97.59 درجه نسبت به استوا قرار داد تا به ترتیب وارد مدارهای قطبی شوند. اسپیس ایکس پیش از این مجوز پرتاب 10 ماهواره استارلینک را هم به این مدار دریافت نموده بود.

با فرستادن مجموعه به فضا، بوستر مرحله اول موشک هم که پنجمین پرتاب خود را پشت سر گذاشت، با موفقیت بر ریو سکوی شناور بدون سرنشین البته که هنوز دوستت دارم اسپیس ایکس فرود آمد. این بوستر پیش از این با فرستادن فضانوردان ناسا، باب بنکن و داگ هارلی به ایستگاه فضایی بین المللی تاریخ ساز شده بود.

اسپیس ایکس برنامه پرتاب مشترک (Rideshare) را در آگوست سال 2020 (مرداد 1399) گفت تا با هزینه ای 1 میلیون دلاری خدمات پرتاب با موشک فالکون ارائه دهد. این پرتاب ها به وسیله وب سایت اسپیس ایکس در فواصل زمانی منظم، که تقریبا 4 بار در سال است، ارائه می شوند.

اگرچه مأموریت های پرتاب چندین ماهواره توسط اسپیس ایکس کاملا جدید نیستند و پس از پرتاب مأموریت SSO-A در سال 2018 این شرکت در مأموریت های دیگری، همراه با ماهواره های اینترنت سراسری استارلینک (Starlink)، ماهواره های مکعبی کوچک (Cubesat) را برای شرکت های پلنت (Planet) و بلک اسکای (BlackSky) در مدار قرار داده است.

اما در مأموریت امروز، برای نخستین بار چندین ماهواره از کشورها و توسعه دهندگان گوناگون به طور هم زمان پرتاب شدند. مأموریتی که با حمل 143 ماهواره یک رکورد تازه دنیای را برای اسپیس ایکس به ثبت رساند. فهرست ماهواره های حمل شده به ترتیب زمان تزریق مداری به توضیح زیر است؛

  • 36 ماهواره SuperDoves
  • 17 ماهواره Kepler port
  • 3 ماهواره ناسا
  • 9 محموله Eyries-1
  • 28 ماهواره EXOport-2
  • ماهواره Capella-3
  • 2 ماهواره EXOport-1
  • ماهواره iQPs-2
  • ماهواره Capella-4
  • 13 ماهواره Sherpa-FX و 2 محموله غیرفعال
  • 20 ماهواره D-Orbits Pulse
  • 10 ماهواره استارلینک

از جمله ماهواره های ارسال شده در این پرتاب، ماهواره PTD-1 ناسا است که توسط مرکز تحقیقات ایمز اداره می گردد و قرار است یک میکرو-الکتروافشانه از شرکت پیشرانش و سامانه های فضایی بوسک (Busek) را به همراه چندین فناوری تاسواره ها (Cubesat) با هدف توسعه آن ها آزمایش کند. در این پرتاب همچنین چندین ماهواره ارتباطی و رصد زمین و همچنین بعضی محموله های غیرفعال در مدار قرار گرفتند.

عکس کاور: پرتاب مأموریت ترنسپورتر-1 (Transporter-1) که نخستین مأموریت رسمی حمل مشترک اسپیس ایکس محسوب می گردد و یک رکورد را به ثبت رساند.

Credit: SpaceX

منابع: Space, NASA Space Flight

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 10 اسفند 1399 بروزرسانی: 10 اسفند 1399 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1118

به "نخستین پرتاب حمل مشترک اسپیس ایکس با ثبت یک رکورد انجام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین پرتاب حمل مشترک اسپیس ایکس با ثبت یک رکورد انجام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید