سوغات سن پترزبورگ، روسیه

به گزارش مجله سی نوا، در این مقاله با سوغات سن پترزبورگ آشنا می شویم. با خبرنگاران همراه باشید.

سوغات سن پترزبورگ، روسیه

سن پترزبورگ، دومین شهر بزرگ روسیه، در گذشته برای مدتی طولانی، مرکز این کشور بوده است. آثار تاریخی متعدد و کلیساهای زیبای این شهر، توجه گردشگران سراسر جهان را به خود جلب نموده است. روسیه علاوه بر آثار تاریخی فوق العاده و موزه های بزرگ و دیدنی، سوغات زیبا و منحصربه فردی هم دارد. اگر برای سفر به سن پترزبورگ برنامه ریزی می کنید، بد نیست که پیش از سفر با چند سوغات مشهور این شهر آشنا شوید. البته بسیاری از این سوغاتی ها را علاوه بر سن پترزبورگ در سایر شهرهای روسیه هم می توانید پیدا کنید.

سوغات و صنایع دستی سنتی روسیه درست مثل کلیساها و جاذبه هایش، رنگارنگ و زیبا هستند؛ از عروسک های زیبا و رنگی ماتروشکا تا جعبه های لاکی با نقش و نگارهای زیبا. پیش از اینکه با سوغات این شهر آشنا شویم، چند نکته در خصوص خرید سوغات در سن پترزبورگ مطرح می کنیم.

در همه شهرهای توریستی و در نزدیکی جاذبه های گردشگری، فروشندگان خیابانی سعی می نمایند به عناوین مختلف کالاهای خود را به گردشگران بفروشند. این نکته را در نظر داشته باشید که بسیاری از کالاهای ارائه شده به وسیله این فروشندگان دوره گرد، کالاهای بی کیفیت چینی است. پس، اگر مجموعه عروسک های ماتروشکا را با قیمتی خیلی پایین در بساط دست فروش ها دیدید، ذوق زده نشوید و قبل از خرید حتما کیفیت آن را به دقت آنالیز کنید. چه بهتر که محصولات فراوری داخلی روسیه را بخرید و از این طریق سهمی در گردشگری مسئولانه داشته باشید.

در شهرهای شلوغ و اطراف جاذبه های گردشگری مهم، مراقب وسایل شخصی خود باشید چون در چنین مکان هایی جیب برها فراوانند و به دقت شما را زیر نظر می گیرند.

در بیشتر فروشگاه های سوغات، کارت های اعتباری پذیرفته می شوند اما بهتر است که با پول نقد خرید کنید. چون احتمال سوء استفاده از کارت های اعتباری وجود دارد. اگر با راهنمای تور به فروشگاهی معتبر سر می زنید، می توانید بدون نگرانی از کارت اعتباری بهره ببرید.

چیزهایی مثل خاویار را به هیچ عنوان از فروشنده های خیابانی نخرید. ممکن است قیمت مناسبی داشته باشند اما هیچ بعید نیست که به جای خاویار، غذای گربه خریده باشید!

اگر می خواهید سوغات باکیفیت و با قیمت های معقول بخرید، به فروشگاه های حوالی کاخ زمستانی سر بزنید. وقتی در میدان، روبه روی کاخ بایستید، پشت سرتان و سمت راست در طول خیابان، مغازه های سوغات و صنایع دستی وجود دارد که می توانید از آنها با خیال راحت خرید کنید.

سوغات سن پترزبورگ

عروسک های ماتروشکا

این عروسک ها که با نان بابوشکا هم شناخته می شوند، معمولا چوبی هستند و از کوچک به بزرگ، داخل یکدیگر قرار می گیرند. این عروسک ها را با طرح ها و رنگ های زیبا و سنتی، رنگ آمیزی و تزیین می نمایند. ست های عروسک ماتروشکا معمولا از 5 عروسک تشکیل می گردد اما گاهی تعداد آنها به 12 عروسک هم می رسد. جالب است بدانید که این عروسک ها از اواخر دهه 1800 میلادی رواج پیدا نموده اند و یک کپی از یک طراحی ژاپنی هستند. در دوره های زمانی مختلف با توجه به تحولات سیاسی و اجتماعی، طراحی و ظاهر این عروسک ها هم دستخوش تغییر و تحول شده است. مثلا در گذشته این مجموعه عروسک ها با ظاهر رهبران کمونیست هم وجود داشته است.

سه نوع از این عروسک ها در فروشگاه های سوغات وجود دارد:

عروسک های مخصوص مجموعه داران که قیمت های بالا و کیفیت فوق العاده ای دارند. قیمت آنها بستگی به تعداد و پیچیدگی طرح و نقش آنها دارد و طراحی آنها معمولا منحصربه فرد است و تکراری نیست.

عروسک های فراوری داخل روسیه که کیفیت مبه وسیلهی دارند و برای بازی و دکور مناسب هستند. این عروسک ها منحصربه فرد نیستند و قیمت آنها بستگی به مقدار و تعداد عروسک ها دارد.

عروسک های چینی که قیمت پایینی دارند و برای بازی بچه های کوچک مناسب هستند البته به شرطی که دارای قطعات کوچک و قابل بلعیدن نباشند.

جعبه های لاکی روسی

این جعبه های زیبا و رنگارنگ با طرح های جذابی رنگ امیزی می شوند؛ برای رنگ آمیزی این جعبه ها از طرح هایی چون طبیعت روسیه، سنت ها و فرهنگ عامه، کاخ ها و جاذبه های گردشگری و المان های طبیعی استفاده می نمایند. قیمت این جعبه های زیبا به مقدار و طرح و نقش آنها بستگی دارد. درست مثل عروسک های ماتروشکا، این جعبه ها هم اگر طراحی منحصربه فرد داشته باشند، گران تر هستند. انواع مقرون به صرفه تر این جعبه ها هدیه ای بسیار مناسب برای دختربچه هایی است که خرده ریزهای ارزشمندی برای نگهداری دارند.

نقاشی های شمایلی روسی

این نقاشی های سنتی مذهبی از زمان های دور سوغات محبوبی بوده اند. تصاویری از بزرگان مذهبی روسیه که روی چوب کشیده می گردد و با تذهیب و سایر هنرهای تزیینی، به زیبایی آراسته می گردد. اگر در پی یک هدیه ارزشمند هستید و قیمت آن برایتان مهم نیست می توانید انواع قدیمی این نقاشی ها را از فروشگاه های عتیقه بخرید. البته برای مقاصد توریستی هم این نقاشی ها فراوری می شوند و آنها را می توانید با قیمت های پایین تر بخرید. قیمت این نقاشی ها به نقاش، ابعاد و اندازه هنرهای تزیینی اجرا شده روی آن بستگی دارد. این هدیه سوغات مناسبی برای کسانی است که به نقاشی های مذهبی علاقه مند هستند. این نقاشی ها را با نام آیکون می شناسند؛ در فرهنگ روسیه این کلمه به معنای شمایل نگاری مذهبی است وطیف وسیعی از تصاویرمربوط به وقایع زندگی حضرت مسیح، حضرت مریم و مقدسین مسیحی را در بر می گیرد.

تخم مرغ های فابرژه (Fabergé egg)

البته تخم مرغ های اصل فابرژه که به وسیله جواهرسازی House of Faberge از سال 1885 تا 1917 ساخته شده اند، در موزه ها نگهداری می شوند. برای ساخت این تخم مرغ ها از سنگ ها و فلزهای قیمتی و برای تزیین آنها از جواهرات مختلف استفاده می کردند. بعضی از آنها را طلا و نقره و سایر فلزات گران بها ساخته و تزیین نموده اند. برای اینکه نمونه کوچکی از این تخم مرغ ها را از سن پترزبورگ به خانه ببرید می توانید به فروشگاه های سوغات سر بزنید. این تخم مرغ ها امروزه هم برای مقاصد توریستی با متریال های گوناگون تهیه می شوند. قیمت آنها به جنس، ابعاد و تزیینات آنها بستگی دارد. حتی انواع بسیار کوچک این تخم مرغ ها هم وجود دارد که از آنها می توانید به عنوان آویز گردنبند بهره ببرید.

جواهرات کهربایی

در تمامی کشورهای اطراف دریای بالتیک، جواهرات کهربایی رواج دارند. کهربای به دست آمده در این نواحی رنگ های متفاوتی از زرد و سبز تا قرمز تیره و بنفش دارد. با هر بودجه ای می توانید یکی از این جواهرات و زیورآلات کهربایی را برای عزیزان خود تهیه کنید.

چترهایی با منظره ها و جاذبه های سن پترزبورگ

این چترهای زیبا هم کاربردی هستند و هم می توانند یک هدیه به یادماندنی از سفر به سن پترزبورگ باشند.

منبع: کجارو / guidetopetersburg.com / buckettripper.com
انتشار: 23 بهمن 1400 بروزرسانی: 23 بهمن 1400 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1611

به "سوغات سن پترزبورگ، روسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوغات سن پترزبورگ، روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید