زیرساخت های گردشگری عروس زاگرس در بی توجهی، اینجا امکانات نیست

به گزارش مجله سی نوا، خبرنگاران-گروه استان ها: وقتی صحبت از گردشگری می گردد همواره نام استان های بزرگ کشور به زبان می آید. غافل از آنکه اگر به جای جای کشور عزیزمان نگاه کنیم متوجه می شویم همه جای ایران زیبایی خاص خود را دارد

زیرساخت های گردشگری عروس زاگرس در بی توجهی، اینجا امکانات نیست

جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا با ما همراه باشید، سفر به آبشار نیاگارا و شهرهای پیشرفته تورنتو و مونترال را در کنار ما تجربه کنید.

شاید تا به امروز گذرتان به غرب کشور نیفتاده باشد، جایی که مملو از مردمانی مهربان با طبیعتی بکر و تاریخی کهن است و استانی به نام ایلام و با لقبعروس زاگرس در ابن منطقه جای گرفته است.

ایلام واقعاً زیباست ازآن جهت که از 87 درصد مساحت این استان را منابع طبیعی تشکیل می دهند که 640 هزار هکتار آن فقط جنگل بوده و این خود کافی است تا همه جای این استان درخت و سرسبزی داشته باشد.

بعد از وجود این طبیعت بکر و درختان بلوط زیبا، حال وجود جاذبه های گردشگری متنوع دیگر مثل غارها، دریاچه ها، کوه ها، تالاب ها، روستاها و..در دل طبیعت، زیبایی های استان را دوچندان نموده است.

شگفتی های خارق العاده ای که مثل دریاچه دوقلویسیاه گاو آبدانان، غار خفاش دهلران، چشمه های آبگرم، تنگه رازیانه در شهرستان بدره و... نظیر آن ها کمتر در کشور یافت می گردد.

شش روستای هدف گردشگری، 14 منطقه نمونه گردشگری، غار زینه گان، کوه های سر به فلک کشیده کبیر کوه، مانشت، قلارنگ، دینار کوه، قلاقیران و..را به زیبایی های استان اضافه کنید.

بعد از گذشت آثار و جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی استان که بیش از دو هزار اثر هستند، وجود بارگاه امام زدگان نظیر علی صالح(ع) در شهر صالح آباد که مهم ترین بقعه متبرکه استان است نیز خودنمایی می نماید.

علیرضا پوراحمد از کارشناسان گردشگری استان ایلام در تبادل نظر با خبرنگاران اعلام نمود: عامل بسیاری از مسائل استان از حوزه زیرساخت های استان ازجمله راه های ارتباطی است، اما این همه مسائل نیست و اساساً استان ایلام یک استان ناشناخته است.

وی معتقد است ایلام به خوبی در کشور و سطح ملی معرفی نشده است و اول باید خود استان به خوبی شناخته گردد و بعد آثار و جاذبه های استان را معرفی کرد.

پوراحمد می گوید: خیلی از مردم طی سالهای اخیر به واسطه مرز مهران، از ایلام عبور نموده اند ولی از زیبایی ها و جاذبه های خود استان غفلت نموده اند و از همین راه می توان بسیاری از گردشگران را به استان جذب کرد.

وی ادامه داد: حال که فرصتی فراهم شده که بیشتر زوار از مرز مهران و ایلام تردد دارند، آثار استان باید به زوار معرفی گردد و قطعاً این کار باعث جذب گردشگران خارجی هم می گردد.

کارشناس گردشگری ایلام می گوید: یکی دیگر از مسائل استان نبود امکانات و زیرساخت های لازم گردشگری است که این مهم نیازمند اعتبارات است.

گردشگری باید به یک بخش درآمدزا برای مردم استان ایلام تبدیل گردد

حسن ولد بیگی دهیار روستای میدان از توابع بخش سیوان در تبادل نظر با خبرنگاران می گوید: بسیاری از روستاهای منطقه میش خاص از توابع سیوان واقع در شهرستان ایلام دارای باغات فراوان هستند که متأسفانه هیچ گونه راهکاری برای جذب گردشگر به این مناطق فراهم نشده است.

وی ادامه می دهد: در حال حاضر فقط مردم استان از زیبایی های این منطقه اطلاع دارند، درحالی که باغات گردو، هلو ..در این منطقه با استفاده از کمپ های گردشگری و راهکارهای مناسب می تواند محل بسیار مناسبی برای گردشگری باشد که علاوه بر این باعث درآمدزایی مردم روستا می گردد.

دهیار روستای میدان بیان داشت: بسیاری از جاذبه های گردشگری استان ایلام در روستاهای قرارگرفته ولی کوچک ترین اقدامی در جهت معرفی و امکانات در روستاها نمی گردد.

سوغات ایلام از جاذبه های استان ناشناخته تر است

متأسفانه مسائل بخش گردشگری استان ایلام به یک مسئله ختم نمی گردد و بخش هایی نظیر صنایع دستی استان مثل گلیم نقش برجسته با قدمت هفت هزارساله همراه با بژی برساق که به عنوان سوغات استان شناخته می گردد، در بین گردشگری شناخته شده نیست و علت اصلی آن هم نبود امکانات برای عرضه این سوغات است.

کیومرث احمدی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام دراین ارتباط می گوید: از مهم ترین سوغاتی های محلی استان ایلام روغن حیوانی و کره محلی، عسل کوهی و ناب، کشک، کنجد، گردو، سوپ محلی ترخینه، سقز محلی، شیرینی بژی برساق و کله کنجی و حلوای بگل است.

وی ادامه می دهد: قدمت صنایع دستی این استان نیز هفت هزارساله است و اکنون 33 رشته مختلف صنایع دستی در این استان فعال است و یک هزار صنعتگر نیز به صورت سازمان یافته درزمینهٔ صنایع دستی در بخش خانگی و کارگاهی فعالیت می نمایند.

معاون صنایع دستی ایلام بیان کرد: دو بازارچه دائم صنایع دستی در ایلام و سرابله به ترتیب با پیشرفت فیزیکی 70 و 90 درصد در حال احداث است که در صورت تأمین اعتبار امسال به بهره برداری می رسند.

گردشگری ایلام نیازمند معرفی، زیرساخت، مرکز خرید و..است

عبدالمالک شنبه زاده مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام به خبرنگاران می گوید: در حال حاضر استان ایلام دارای ظرفیت بزرگ در بخش میراث فرهنگی، آثار طبیعی و اکو توریسم، آثار فرهنگی و زیارتی، ویژگی های مرزی بین المللی و ژئوپلیتیکی و ویژگی های زیبای مردم شناختی است.

وی ادامه می دهد: آثار ثبت شده باستانی و تاریخی در استان ایلام 749 اثر است که شامل 722 اثر تاریخی، 21 اثر معنوی و شش اثر طبیعی است.

شنبه زاده با اشاره به اینکه استان ایلام به عنوان عروس زاگرس دارای فرصت های زیادی در بخش گردشگری با داشتن آثار تاریخی، طبیعی و مذهبی است، بیان داشت: در امسال بیش از 25میلیارد ریال برای توسعه زیرساخت های گردشگری در استان اختصاص یافته است.

وی گفت: یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری استان ایلام غار زینه گان است که هم اکنون راه دسترسی به این غار در حال ساخت است.

شنبه زاده گفت: بحث زیرساخت های گردشگری استان ایلام نیازمند تعامل تمام دستگاه های اجرایی استان است چراکه بودجه این سازمان کفایت هزینه ها را نمی دهد.

وی بیان داشت: توسعه گردشگری مختص یک دستگاه خاص نیست و بیش از 24 دستگاه اجرایی در این زمینه نقش دارند که باید بدرستی ایفا گردد.

وی بیان کرد: زیرساخت های گردشگری اعم از امکانات، برق، آب رسانی، راه دسترسی در بسیاری از جاذبه های طبیعی و تاریخی استان در دستور کار قرار گرفته است.

شنبه زاده بیان داشت: یکی از مهم ترین نیازهای گردشگری استان ایلام ورود بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این بخش است که در این زمینه از طرف دولت برای استان تسهیلات مناسبی در نظر گرفته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام اضافه نمود: در حال حاضر داشتن مرکز خرید به عنوان یکی از مهم ترین مؤلفه های گردشگران برای حضور در یک منطقه به شمار می رود که استان از وجود چنین مرکزی بی بهره است.

وی بیان کرد: در حوزه گردشگری استان ایلام کارهای بسیار زیادی باید صورت گیرد اما از همه مهم تر بحث معرفی استان در رسانه ها است.

شنبه زاده بیان داشت: جدا از همه مسائل امکانات، زیرساخت ها و..آثار استان ایلام با همه ها زیبایی های خاص خود به خوبی در کشور معرفی نشده است.

به طور قطع استان ایلام که به عنوان عروس زاگرس شناخته شده با ایجاد امکانات بیشتر به خصوص در حوزه زیرساختها به یک استان گردشگر پذیر در کشور تبدیل می گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 3 اسفند 1398 بروزرسانی: 20 آذر 1399 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 313

به "زیرساخت های گردشگری عروس زاگرس در بی توجهی، اینجا امکانات نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیرساخت های گردشگری عروس زاگرس در بی توجهی، اینجا امکانات نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید