روابط مصر و ترکیه به نقطه صفر بازگشته است

به گزارش مجله سی نوا، طبق بعضی گزارش ها، به نطر می رسد که مذاکرات ترکیه و مصر بعد از اینکه اعلام شد قرار است به زودی به تبادل سفرا بپردازند، به نقطه اول بازگشته است.

روابط مصر و ترکیه به نقطه صفر بازگشته است

بهترین تجربه سفر را با قیمت تور ترکیه پاییز در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویایی و بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیگر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

به گزارش خبرنگاران، شبکه العربیه گفت، مصر نشست ها با ترکیه را تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآورده است. این درحالی است که ترکیه خواستار مذاکرات نو است.

منابع می گویند قاهره به آنکارا ابلاغ نموده که هرگز از خواسته خود درباره تحویل عناصری که تحت پیگرد هستند کوتاه نمی آید و اجازه ادامه تجاوزات بعضی مسئولان ترکیه را نمی دهد.

ترکیه چند ماه پیش از شبکه های حامی اخوان المسلمین خواست مداخله در امور مصر را متوقف نمایند اما این شبکه ها این درخواست را اجرا نکردند. مصر در نامه هایی با طرف ترکیه ای تأکید نموده که امنیت این کشور قابل مذاکره نیست.

لیبی

طبق گزارش العربیه، قاهره همچنان خواستار خروج غیرمشروط ترکیه از لیبی است و در پیغام های فوری به مقامات آنکارا تأکید نموده که در صورت ادامه حضور غیرقانونی ترکیه در خاک لیبی هماهنگی امنیتی به حالت تعلیق در می آید.

مصر هم تأکید کرد که تنها خروج مزدوران و نیروهای ترکیه براساس جدول زمانی تا انتها سال میلادی جاری را قبول می نماید اما ترکیه این مسئله را رد نموده است.

مدیترانه شرقی

این شبکه در ادامه گفت که مقامات مصری همچنان با هرگونه مذاکرات درباره پرونده گاز مدیترانه شرقی با وجود ادامه حضور نظامی ترکیه در لیبی مخالفند.

عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر دوشنبه در مصاحبه با نخست وزیر یونان در قاهره بر موضع ثابت مصر در منطقه مدیترانه شرقی درباره عدم مداخله در امور داخلی و همبستگی با یونان علیه آنچه حاکمیت این کشور را نقض می نماید، تأکید کرد.

اظهارات سیسی این پیغام را به ترکیه می رساند که قاهره احتمالا به شرایط ماقبل مذاکرات بازمی شود.

اخوان المسلمین

علاوه بر این ها العربیه به نقل از منابعی گفت، مصر به ترکیه ابلاغ نموده که با سهل انگاری درباره اظهارات یاسین اوکتای، مشاور رئیس جمهور ترکیه مخالف است.

اوکتای از دولت مصر به علت احکامی که علیه رهبران اخوان المسلمین در پرونده تحصن رابعه صادر نموده بود، انتقاد کرد.

وی گفته بود: نمی توان این هایی را که به اعدام محکوم شده اند جنایتکار دانست بلکه صرفا قربانی خشونتی هستند که بر آن ها تحمیل شده است.

منابع مطلع گفتند که مصر درخواست ترکیه را برای برگزاری دور نو مذاکرات رد نموده است. قاهره مذاکرات را به خروج تمام نیروهای ترکیه از لیبی مشروط نموده است.

کوشش ها برای بهبود روابط

وخامت روابط در کوشش ها برای بهبود روابط بعد از آن اتفاق می افتد که قاهره و آنکارا مه گذشته مذاکراتی در سطح معاونان وزیر خارجه در مصر داشتند.

بعلاوه مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه 10 ژوئن از بهبود روابط مصر و ترکیه اطلاع داد. وی از تبادل قریب الوقوع سفرا در دوره آینده اطلاع داده بود.

بعضی شبکه های حامی اخوان المسلمین در ترکیه آوریل از مرخصی بعضی گزارشگران شان اطلاع دادند. بعضی از گزارشگران از توقف فعالیتشان اطلاع داده بودند که یکی از آن ها معتز مطر بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 مرداد 1400 بروزرسانی: 1 مرداد 1400 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1375

به "روابط مصر و ترکیه به نقطه صفر بازگشته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روابط مصر و ترکیه به نقطه صفر بازگشته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید