دنیای کارتون ها زیر سایه کرونا

به گزارش مجله سی نوا، در آستانه بهار و ایام نوروز که تلویزیون برای خانواده ها ساخت برنامه ها و سریال های مختلفی را در نظر گرفته است، درزمینه پویانمایی هم از مخاطبان کودک و نوجوان خود غافل نمانده و پخش انیمیشن های جدید و جذابی را در جدول پخش شبکه های مختلف سیما دارد.

دنیای کارتون ها زیر سایه کرونا

گرچه مخاطبان پویانمایی ها صرفا خردسالان و بچه ها و نوجوانان نیستند و اغلب عظیم ترها نیز در کنار فرزندانشان به تماشای پویانمایی های ایرانی و غیروطنی می نشینند.

به خصوص انیمیشن هایی که برایشان خاطره انگیز است. ازاین رو مرکز پویانمایی صبا روزهای پرکاری را پشت سر گذاشته و با دست پر و پویانمایی های جدید و دیدنی به استقبال نوروز خواهد رفت.

ضمن این که با نزدیک شدن به روزهای انتخابات و برای مشارکت مردمی فراوریاتی را بر همین اساس در دستور کار دارد که قرار است در بهار 1400 از شبکه های مختلف سیما پخش گردد.

به همین دلیل جام جم برای اطلاع از پخش پویانمایی های جدید نوروزی و همچنین انتخاباتی این مرکز و این که سال گذشته را چگونه به سرانجام رسانده و حال پویانمایی در امسال باوجود کرونا و سختی ها و دغدغه هایی که پیش رو داشته چگونه بوده مهمان این مرکز شده و با محمدرحیم لیوانی به گفت وگو نشستیم که خواندن آن خالی از لطف نیست. پس همراه ما باشید:

حال خوب پویانمایی

به رغم این که سال 99 خیلی سخت و پیچیده آغاز شد و آغازش با ابهام بود و نه فقط کشور ما که کل جهان را غافلگیر کرد اما برای ماسال خوب و پررونقی بود بنابراین نمی توانم گله مند شوم که کرونا تأثیرات منفی روی کار ما گذاشت.

یکی از خاصیت های پویانمایی این است که خیلی منعطف است و خیلی سریع می تواند خودش را با مسائلی که پیش می آید، منطبق کند.

به همین دلیل ما خیلی زود از سمتی که تصور می شد به رکود می رویم، توانستیم خودمان را با شرایط منطبق کنیم و برگردانیم به فرآیندی که ما را به جایی برساند که شاید یکی از پیشگامان فراوری و افزایش فراوری در سال 99 شویم. مصداق شاخص همان گر ببندد زحکمت دری/ زرحمت گشاید در دیگری است. یعنی از محدودیت ها توانستیم فرصت ها و موقعیت هایی را برای پویانمایی بسازیم.

سال رونق فراوری در پویانمایی

هم اکنون در نیمه راه فراوری بعضی مجموعه های صدقسمتی که از دو سال پیش آغاز شده بود، هستیم. همچنین شاهد فصل های سوم و چهارم بعضی مجموعه های 100قسمتی هستیم که امسال به فراوری رسید. ما قول داده بودیم هرسال در نوروز یکی دو مجموعه جدید را علاوه بر سری های جدید مجموعه های قبلی معرفی کنیم.

به همین دلیل برای گروه خردسال دو مجموعه جدید را برای نوروز آماده کردیم. ضمن این که آمادگی معرفی دو مجموعه جدید را در تابستان سال آینده داریم.

با توجه به این که شرایط و شرایط کرونا را نمی توانیم پیش بینی کنیم و ممکن است محدودیت ها و تعطیلات ادامه پیدا کند، آمادگی داریم در آن تعطیلی و محدودیت ها مجموعه های جدیدی را به شبکه های تلویزیونی ارائه کنیم. خوشبختانه این رونق فراوری به ما اجازه می دهد.

وگرنه در حوزه پویانمایی باید دست به عصا راه برویم که همواره فراوری جدید داشته باشیم. اتفاقا در دو سه ماه قبل که محدودیت هایی ایجاد شد و در مقطعی تعطیلی داشتیم، بعضی فراوریات نوروز را در آن دو هفته به شبکه های سیما دادیم و پخش کردیم و در این فاصله سه چهارماهه فراوریات جدید داشتیم تا بتوانیم در نوروز جایگزین کنیم. رئیس سازمان و معاون سیما به ما دستوری دادند تا به امید خدا یک جهش 80-70درصدی در میزان فراوریات در سال1400 پیش بینی کنیم. هم تعهدات مان افزایش پیداکرده و هم به لحاظ بودجه مساعدت هایی شده تا در سال جدید چیزی حدود 5000 دقیقه به فراوریات مان اضافه کنیم. این تعهد در سال های آینده هم به طور مداوم خواهد بود. همچنین در سال جدید تغییر ذائقه از فراوریات خارجی به فراوریات داخلی به نفع فراوریات ملی خواهیم داشت.

از HDبه 4K

کیفیت فنی آثار و همچنین کیفیت در فراوری محتوایی و فرم هنری آثار را در پویانمایی شاهد هستیم. امسال در حوزه کیفیت فنی فراوریات ما شبکه های زیادی را داشتیم که HD شدند و پخش Full HD را آغاز کردند که برای ما اتفاق خوبی بود.

چون از سال 1391 به بعد تمام آثار ما Full HD بوده اما در زمان پخش کیفیتش پایین می آمد و این آثار به صورت SD پخش می شد. از همین رو تهیه نماینده ها و کارگردان ها خیلی ناراحت بودند از این که آثار باکیفیت فراوری می نمایند اما چرا باکیفیت کمتر به دست مخاطب می رسد.

همتی که در بخش فنی سازمان رخ داد این بود که بخش عمده ای از شبکه هاHD شد ازجمله شبکه پویا که اتفاق بسیار خوبی بود.

چون مخاطب می تواند کیفیت پویانمایی ها را همان طور که فراوری شده در تلویزیون ببیند. از سال گذشته بنا بر توصیه هایی که داشتیم و بازار منطقه و بین المللی می طلبید که عرصه های دیگر فراوریات را در حوزه فنی آزمایش کنیم و وارد مرحله دیگری از فراوری شویم بنابراین به شکل آزمایشی فراوریات 4k را هم در دستورکار قرار دادیم.

اولین مجموعه هم چیا بود که به شکل 4k رونمایی و تابستان امسال فصل اول آن پخش شد. همزمان با فصل اول فراوری این مجموعه، شبکه 4k سازمان هم آغاز به فعالیت کرد و اولین انیمیشن که به همین صورت فراوری شده بود به کرات از این شبکه پخش شد که سری دوم آن هم در حال پخش است.

ما موظف شدیم در سال 1400 بخش مناسبی از فراوریات مان را به شکل 4k انجام دهیم. به همین دلیل مجموعه های دوم و سوم را با همین فرم آغاز کردیم. از آنجا که تبدیل همه فراوریات به 4k مستلزم بودجه قابل توجهی است بنابراین با تامین بودجه فراورینمایندگان ما آمادگی و تجربه این کار را دارند.

به هرحال در انیمیشن این فرم فراوری کردن کار متفاوتی است و احتیاج به بودجه و مهارت و دانش دارد. از طرفی احتیاج به تجهیزات پایه ای گسترده ای وجود دارد.

اصولا انیمیشن دانش محور و تجهیزات پایه است. بنابراین تجهیزات باید به روز باشد. ما در مرکز پویانمایی صبا احتیاجمند این هستیم که بتوانیم زیرساخت های فنی را همراه با فراوریات افزایش دهیم.

ما در بعضی پویانمایی هایی که آغاز کردیم و مجموعه اول را در تابستان 1400 پخش خواهیم کرد، به وضوح خواهید دید که افزایش کیفیتی در تصویر ایجاد شده و مخاطب ایرانی درواقع می تواند ببیند و کاملا به آن افتخار کند.

مشتری بین المللی پویانمایی

ازآنجاکه دسترسی مخاطبان به منابع باکیفیت زیاد و آسان شده از ما هم کارهای باکیفیت می خواهند که البته این حق مخاطب است. بنابراین همین مطالبه گری باعث می گردد با سرعت بیشتری به سمت افزایش کیفی فراوریات برویم.

قاعدتا افزایش کیفی ارتباط مستقیمی با افزایش کمی هم دارد. در نگاه صنعتی آن فراوریی به کیفیت خوب خواهد رسید که تداوم داشته باشد و مهارت در طول فراوری افزایش پیدا کند تا بتوانیم به کیفیت استاندارد در منطقه برسیم. هرچند بخش قابل توجهی از فراوریات ما همزمان مشتری بین المللی هم دارد و از شبکه های بین المللی پخش می گردد.

تقاضای خیلی زیادی داریم برای استفاده از پویانمایی تلویزیون چه در سایر پلتفرم ها که این راهگشایی را رئیس سازمان هم انجام داده اند تا بتواند واگذاری ها انجام گردد. بنابراین با اقداماتی که اجرا شده حضور پویانمایی تلویزیونی ایرانی را در سایر پلتفرم ها بیشتر ببینیم.

انیمیشن های انتخاباتی

خوشبختانه به جایی رسیده ایم که می توانیم نسبت به مسائل روز خیلی سریع واکنش نشان دهیم. زمانی که کرونا در بهمن ماه سال گذشته رخ داد و در اسفند کاملا رسمیت پیدا کرد و محدودیت ها آغاز شد، در نوروز 1399 ما اولین مجموعه کرونا را که خیلی با تکرار پخش شد فراوری کردیم و تا به امروز ادامه دارد.

برای سال جدید هم درباره توصیه های وزارت بهداشت و محدودیت های سفرهای نوروزی مجموعه خوبی فراوری شده است.

ازجمله مجموعه آقای شهروندی که پیغام های فرهنگ ساز را در مورد روابط اجتماعی و سلامت ارائه می دهد. مجموعه جمعیت پایدار را داریم که درباره فرهنگ سازی در حوزه جمعیت است و مسائل اساسی را مطرح می نماید.

مخاطب این دست مجموعه ها اصولا عظیم ترها هستند که بخشی از این عناوینی که نام بردم برای مشارکت حداکثری مردم به موضوع انتخابات هم می پردازد.

چون بخش عمده ای از فراوریات ما مربوط به عظیم ترهاست و صرفا فراوریات ما برای مخاطب خردسال و بچه ها نیست و عظیم ترها را نیز شامل می گردد. بنابراین بلافاصله بعد از نوروز میان برنامه هایی با این مضامین روی آنتن شبکه های مختلف سیما خواهد رفت.

شکرستان جزو افتخارات مرکز صباست

بر اساس آماری که داریم مجموعه چیا که فصل سوم آن برای نوروز آماده شده و به صورت 4k پخش می گردد، توانسته سطح کیفی اش را حفظ کند و جزو مجموعه های پرمخاطب باشد. مجموعه جدید شکرستان را داریم که شبکه نسیم پخش می نماید و در بهار و تابستان سال گذشته در نظرسنجی ها جزو 10 برنامه پیروز سیما انتخاب شد که جزو افتخارات مرکز پویانمایی صباست. البته راوی شکرستان در هر فصل تغییر می نماید.

در سال جدید هم اگر کرونا این اجازه را به ما بدهد، احتمالا آقای مومیوند با ما همکاری می نماید. البته قرار بود برای روایت شکرستان از دوستان سینمایی هم دعوت به همکاری کنیم. اما کرونا این فرصت را از ما گرفت. ما همین قدر که می توانیم به دوبله مجموعه ها برسیم، اتفاق خوبی است و راضی هستیم. چون دوبلاژ خیلی طاقت فرسا شده است.

در گذشته 8- 7نفر در استودیو کار می کردند و در عرض چند ساعت یک مجموعه دوبله می شد. اما از زمانی که درگیر این بیماری شدیم، به صورت تک نفره کار می نمایند و از این نظر خیلی کار طاقت فرسایی شده و ایجاد خلاقیت در زمینه های جدید در این شرایط بعید به نظر می رسد.

جهش فراوری در 1400

به هرحال ما موظف هستیم که در بدترین شرایط خوشبین باشیم و شرایط خوب را در نظر بگیریم و فضایی را در نظر می گیریم که حداکثری باشد و بر همین مبنا خودمان را موظف به تلاش حداکثری می کنیم. بنابراین با آمادگی و داوطلبانه پیشنهاد کردیم سقف فراوریات پویانمایی در سال 1400 افزایش داشته باشد. رییس سازمان و معاون سیما موافقت های اصولی خوبی را ایجاد کردند که با در دستورکار قرار دادن آنها شاهد فراوریات باکیفیت تر و جهش فراوری پویانمایی در سال 1400 خواهیم بود.

یعنی خودمان را آماده می کنیم که در سال 1401 که وارد قرن جدید می شویم، با یک پشتوانه و یک پایه فراوری خیلی قوی وارد قرن جدید شویم و به سقف 500ساعت فراوری در سال که حداقل احتیاج شبکه های سیماست برسیم.

همچنین امیدواریم این فرصت ایجاد گردد علی رغم پیچیدگی هایی که کرونا ایجاد کرد بازهم بتوانیم جشنواره پویانمایی را که بسیار جشنواره وسیعی است برگزار کنیم. به این دلیل که شاید برگزاری چنین جشنواره ای به صورت مجازی کار پیچیده و غیرممکنی بود.

عیدانه های پویانمایی

شکرستان در 13قسمت 15دقیقه ای قرار است در ایام نوروز از شبکه نسیم پخش گردد. مجموعه چیا در 13قسمت هفت دقیقه ای از شبکه کودک پخش خواهد شد.

سری جدید مجموعه جوانمردان در 13قسمت 20دقیقه ای روی آنتن شبکه امید خواهد رفت. سری جدید مجموعه رعنا، دختر دهقان در 13قسمت 15دقیقه ای روی آنتن شبکه نهال خواهد رفت.

مجموعه ماهی بادکنکی در 26قسمت 10دقیقه ای را شبکه نهال پخش خواهد نمود. دو مجموعه جدید هم داریم به نام محله سبزیجات که مجموعه جدیدی برای گروه خردسال است و تمام شخصیت هایش سبزیجات هستند و در راستای تغذیه سالم و سلامت ساخته شده تا بچه ها را با خاصیت میوه ها آشنا کند و به سبزیجات و تغذیه سالم علاقه مند شوند.

همچنین مجموعه باغ قصه ها که در مذمت تنبلی و مدح کار و تلاش و تلاش و فراوری است برای خردسالان ساخته شده است.

مجموعه قاصدک ها را داریم با بیش از 200قسمت که 52قسمت پنج دقیقه ای آن برای سال جدید آماده می گردد و در هر قسمت از این مجموعه بچه ها با یکی از مخلوقات خداوند آشنا می شوند.

یعنی در هر قسمت زندگی و اطلاعاتی درباره یکی از حیوانات به بچه ها ارائه می گردد. سری جدید نقاش کوچولو در 13 قسمت پخش خواهد شد و همچنین کوچولوهای کنجکاو و 19 مجموعه جدیدی که بالای 345قسمت برای عید پخش خواهد شد و البته همه این مجموعه های نوروزی آماده پخش هستند. دو سه مجموعه دیگر هم در مرحله دوبله قرار گرفته است و چند مجموعه هم در حال میکس نهایی صدا و تصویر است.

توجه به ادبیات کهن

دو سه تا از مجموعه های ما که در حال پخش هستند، مثل شکرستان که مخاطب عام هم دارد از همین قصه ها و حکمت ها و مثل ها استفاده می نماید.

همچنین مجموعه پند پارسی که مخاطبانش بچه ها هستند از حکمت های ایرانی استفاده می نماید. از طرفی مجموعه مثل نامه مخاطب را با حکمت ها و مثل های ایرانی که پر از پند و حکمت است آشنا می نماید.

همچنین خروس زیرک، روباه کلک هم که برای بچه ها ساخته شده دقیقا درباره آثار کهن ایرانی و طنزها و حکمت های مثل های ایرانی است. اصرار ما و تقاضایمان از فراورینماینده ها این بوده که انیمیشن ایرانی هر کجا که پخش گردد بتواند رنگ و بوی ایرانی داشته باشد.

چه در تصویر و چه در محتوا. امیدواریم بتوانیم این شناسنامه را در مضمون و محتوا تقویت کنیم. همان طور که مطالبه از ما همین است که انیمیشنی را با هویت ایرانی داشته باشیم که با فرهنگ و سبک زندگی ایرانی متناسب باشد البته فراوریی که ما در مرکز صبا داریم فراوری ملی است و قاعدتا بایستی رویکرد ملی داشته باشد اما بخشی در سیمای مرکز استان ها داریم که فراوریات انیمیشن بومی و محلی انجام می دهد. رویکرد همکاران مان در استان ها در همین بخش و برای مخاطب بومی و محلی همان استان است. قاعدتا ما اقوام و رنگ آمیزی قومیتی را در کل کارهایمان خواهیم داشت ولی رویکردمان فراوریات ملی است.

زینب علیپورطهرانی - رسانه / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 31 فروردین 1400 بروزرسانی: 31 فروردین 1400 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1220

به "دنیای کارتون ها زیر سایه کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دنیای کارتون ها زیر سایه کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید