در حضورِ بهتر بنویسیم

به گزارش مجله سی نوا، خبرنگاران در قم - مهدی خلیلیان: هنر و فن نویسندگی را باید گام به گام، با حضور در دوره های آموزشی، از استادان فرا گرفت. از سویی آموخته ایم که با مطالعه آئین نگارش، شیوه نویسندگی و نگارش، هنر نوشتن، هنر نویسندگی خلاق و ... می توان به تدریج با زبان و نگارش فارسی و نیز روش نویسندگان عظیم معاصر آشنا شد، و از سوی دیگر با مطالعه نثر های شیوا و آثار خواندنی و زیبا، قلم را تقویت کرد. بهترنویسی آرزوی اهالی قلم است در پرتو خواندن آثاری از این دست: از امرو تا هرگز، با سرودخوانِ جنگ در خطه نام و ننگ، براده ها، بَرزیگران دشت خون، بی بال پریدن، ترجمه زخم، خسی در میقات، سینه های احتیاج، کویر، ندبه های دل تنگی و ...

در حضورِ بهتر بنویسیم

در این میان، نمی توان، یا کمتر می توان اثری را با هر دو ویژگی یافت، که هم مستقیم، همراه آثار دسته نخست به شمار آید، و هم همانند آثار دسته دوم قلم را غیرمستقیم توش و توان فزایند.

بیفزائید به این امتیاز بزرگ، خودآموز بودنش را، که بازهم بسیار کم نظیر است. از بعضی کتاب ها باید درس گرفت، اما بهتر بنویسیم را بهتر است خوب فهمید، هضم کرد و خوب تر بلعید؛ زیرا:

1- پا به پای نویسندگان مقالات علمی، آنان را با مفهوم درست نویسی (غلط های املایی و انشایی، واژگان بیگانه، گرته برداری، کلمات باردار و ...) آشنا می سازد.

2- در مباحثِ ساده نویسی (زمینه های ذهنی ساده نویسی، و عوامل فنی و مهارت های قلمی برای ساده نویسی: معیارنویسی، بهره وری از زبان گفتاری، کوتاه نویسی، حذف و جابه جایی، جلوگیری کژتابی های زبان، استقلال واژه ها و ...) چه بسا قانون و قاعده نیز به دست می دهد؛ درحالی که در مجموع، حتی از ساده نویسی، کمتر سخن رفته است.

3- معانی و حد و حدود زیبانویسی را، بازهم در نوشته های علمی، آشکار می نماید.

برابرهای واژگانی، در گزین فهرست های بهتر بنویسیم نیز به معنای درست تر در برابرِ درست معنا می دهد، نَه درست در برابرِ غلط. این امتیاز (فهرست های پیشنهادی) هم درحقیقت، با عنوان زیبا یک کتاب بیشتر تناسب دارد و افزون تر تاثیر می گذارد.

چکیده فصل ها و چکیده ای از بعضی مطالب کتاب، در انتها، برخلاف بسیاری از خلاصه ها و چکیده های آثاری از این دست، حتی درس نامه ها، مخاطبان را، شور و شوق دگر بار خواندن می بخشد.

مثال های ابتکاری نویسنده در متن، و پانوشت های نکته آموز کتاب هم، شورانگیز است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 5 تیر 1399 بروزرسانی: 4 مهر 1399 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 623

به "در حضورِ بهتر بنویسیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در حضورِ بهتر بنویسیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید