خبرنگاران نگران پیک زمستانه کرونا هستیم

به گزارش مجله سی نوا، اهواز - خبرنگاران - رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: نگران پیک زمستانه کرونا هستیم چون با سردتر شدن هوا شانس و خطر انتشار بیماری بیشتر می گردد.

خبرنگاران نگران پیک زمستانه کرونا هستیم

به گزارش خبرنگاران دکتر فرهاد ابول نژادیان شامگاه دوشنبه در برنامه تلویزیونی نگارستان شبکه استانی خوزستان اعلام کرد: در ماه های مهر و آبان سرمای هوا کمتر بود و باز کردن در و پنجرهها جریان هوا باعث کاهش انتشار بیماری می شد اما در آذر و دی ماه به علت سردتر شدن هوا با بسته شدن در و پنجره و روشن شدن بخاری جای نگرانی زیادی وجود دارد.

وی اضافه نمود: علت اینکه در نقاطی از کشور در حال حاضر نسبت به این منطقه شرایط بیماری شیب صعودی بیشتری یافته این است که هوا در آن مناطق نسبت به خوزستان زودتر سرد شده است.

ابول نژادیان ادامه داد: بهتر است هنگام تجمع کردن در و پنجره ها باز باشد چون در فضای آزاد و با جریان داشتن هوا شانس انتقال بیماری خیلی کمتر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز گفت: پیک دوم کرونا از سوم شهریورماه تا 17 مهرماه ادامه داشت، از 17 مهرماه تا 23 آبان تثبیت شد و از 24 آبان ماه فرایند کاهشی شده و همچنان ادامه دارد.

وی افزود: تعطیلی و اعمال محدودیت های 10 روزگذشته نیز به کاهش بار مراجعات به بیمارستان ها ، یاری زیادی نموده است.

ابول نژادیان ادامه داد: در حال حاضر بیمارستان های امیرالمومنین و فاطمه الزهرا در اهواز، فقط در بخش ویژه بیمار جدید پذیرش می نمایند و کوشش براین است که تعدادی از بیمارستان ها از چرخه پذیرش کرونا خارج شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز گفت: بیمارستان رازی اهواز همچنان پذیرای بیماران مبتلا به کرونا است و بیمارستان های گلستان، فاطمه الزهرا، امیرالمومنین و نفت در بخش مراقبت های ویژه ارائه خدمات می نمایند.

وی توصیه کرد: کاهش آمار باعث سهل انگاری و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی نگردد چون فعلا کرونا وجود دارد و باید رفتار خود را مناسب مقابله با این بیماری تنظیم کنیم تا زمانی که واکسن یا درمانآن دردسترس گردد.

کاهش 68 درصدی آمار مراجعان تنگی نفس به دنبال بارندگی

ابول نژادیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تنگی نفس پس از بارندگی های پاییزی اضافه نمود: در سال های 92 و 93 با اولین بارندگی پاییزی حدود 20 تا 30 هزار نفر به دنبال مشکل تنفسی روانه مراکز درمانی می شدند اما با کارشناسی های اجرا شده، مداخله شورای سلامت و همکاری شهرداری برای هرس درختان کونوکارپوس، آمار مراجعان کونوکارپوس سال جاری 68 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافت.

به گفته استاندار خوزستان، اهواز و کارون از لحاظ کرونا در شرایط قرمز هستند. 15 شهرستان مسجدسلیمان، آغاجاری، آبادان، رامهرمز، امیدیه، شوشتر، دزفول، اندیمشک، رامشیر، باغملک، ایذه، شادگان، خرمشهر و لالی و بهبهان در شرایط نارنجی و شهرستان های ماهشهر، حمیدیه، هفتکل، شوش، هویزه، دشت آزادگان، اندیکا، باوی، گتوند، و هندیجان نیز در شرایط زرد به سر می برند. اعمال محدودیت های کرونایی از شنبه یکم آذر به مدت 2 هفته در خوزستان اعمال شده است.

تنگی نفس شهفرایندان خوزستانی همزمان با نخستین باران های پاییزی از سال 1392 شروع شد و تا سال 1394 بیش از 60 هزار نفر به دلیل مسائل تنفسی به مراکز درمانی مراجعه کردند.

18 گزینه به عنوان عامل این تنگی نفس در خوزستان آنالیز شد و چهار احتمال مشعل های چاه های نفت، سوزاندن مزارع نیشکر، سوزاندن زباله و گرده گیاهی به عنوان عامل تنگی نفس معرفی شدند.

دانشگاه علوم پزشکی اهواز در آخرین اعلام نظر، گرده درخت کونوکارپوس را به عنوان عامل اصلی این نفس تنگی ها معرفی کرد.

با گذشت 6 سال از شروع تنگی نفس شهفرایندان همزمان با نخستین باران های پاییزی، هنوز هم میان موافقان و مخالفان نظریه گرده افشانی گیاه کونوکارپوس به عنوان عامل تنگی نفس های پاییزی همزمان با نخستین باران ها اختلاف نظر وجود دارد.

از 27 مهر تا دهم آبان پارسال، 12هزار و576 نفر با عارضه تنفسی در خوزستان، راهی مراکز درمانی شدند که سوم تا هفتم آبان بارندگی قابل ملاحظه ای در خوزستان ثبت شد و در روزهای 26 و 27 آبان نیز به دنبال بارندگی یک هزار و 534 نفر راهی مراکزدرمانی شدند.

خوزستان نخستین بارندگی پاییزی سال جاری را با مراجعه سه هزار و 923 نفر به بیمارستان ها پشت سر گذاشت که از این تعداد مراجعه نماینده، 379 نفر با مسائل تنفسی در مراکز درمانی بستری شدند.

منبع: ایرنا
انتشار: 30 دی 1399 بروزرسانی: 30 دی 1399 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1033

به "خبرنگاران نگران پیک زمستانه کرونا هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نگران پیک زمستانه کرونا هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید