نادرترین جانداران کشف شده در سال 2022؛ از ماهی رنگین کمان تا قورباغه شکلاتی (طراحی ویلای مدرن دوبلکس)

به گزارش مجله سی نوا، ماهی رنگین کمانی درخشان، قورباغه ای شبیه شکلات و بزرگ ترین نیلوفر آبی جهان جزو گونه های جدیدی هستند که سال 2022 کشف شدند.

نادرترین جانداران کشف شده در سال 2022؛ از ماهی رنگین کمان تا قورباغه شکلاتی (طراحی ویلای مدرن دوبلکس)

جهت دریافت خدمات طراحی ویلای مدرن دوبلکس با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

خبرنگاران | یافتن گونه های تازه در سیاره زمین فقط نگاهی اجمالی به ثروت های کشف نشده گوناگونی زیستی است که هنوز در سراسر جهان از دید انسان پنهان مانده اند. دانشمندان تخمین زده اند تا به امروز تنها 10 درصد از تمام گونه های سیاره زمین کشف شده اند. حتی در خصوص پستانداران که شناخته شده ترین گروه حیوانات هستند، دانشمندان تنها 80 درصد گونه ها را شناسایی نموده اند. بیشتر این گونه های پنهان احتمالاً از دسته خفاش ها، جوندگان، موش های شبگرد، کورموش ها و جوجه تیغی ها هستند.

به گزارش خبرنگاران ، برایان کارستِنس، استاد دانشگاه دولتی اوهایو در این باره گفته است: براساس تحلیل ما، تخمین محافظه کارانه این است که صد ها گونه از پستانداران سراسر جهان وجود دارند که هنوز شناسایی نشده اند.

سال جاری محققان آموزشگاه علوم کالیفرنیا از 146 گونه تازه نام بردند، از جمله: 44 مارمولک، 30 مورچه، 13 برهنه آبشش، 14 گیاه گل ده، 13 ستاره دریایی، هفت ماهی، 4 سوسک، چهار کوسه ماهی، سه پروانه، سه کرم، دو عقرب، دو عنکبوت، دو گلسنگ، یک وزغ، یک حلزون دوکپه ای، یک شته و یک بیسکوئیت دریایی.

به نقل از باغ گیاه شناسی سلطنتیِ کیو، هر سال حدود 2000 گونه تازه گیاه و قارچ کشف می گردد. این ها منابع بالقوه غذایی، دارویی و راهکار های دیگر هستند. متاسفانه، بسیاری از گونه های تازه گیاهان، قارچ ها و حیوانات به عنوان گونه های آسیب پذیر یا به شدت در معرض خطر انقراض ارزیابی شده اند. والتر جِتس، استاد بوم شناسی و زیست شناسی تکاملی از دانشگاه یِیل گفته است: این حقیقت که انسان ها بدون اینکه حتی وجودِ گونه ها را درک نموده و به آن ها توجهی نموده باشند آن ها را منقرض نموده اند بشدت غیراخلاقی و نگران نماینده است.

شایان ذکر است که شاید یک گونه برای علم تازه باشد، اما ممکن است محلی ها به خوبی آن را بشناسند و نام متداولی هم روی آن گذاشته باشند. برای نمونه، مردم بومی معمولاً از مدت ها قبل از اینکه علم بتواند گونه ای را کشف کند، آن را می شناسند. الکساندر آنتونلی مدیر علوم در باغ گیاه شناسی کیو نوشته است: بسیاری از گونه هایی که برای علم تازه هستند از قبل شناخته شده بودند و در زادگاه اصلی آن گونه به وسیله مردمان بومی همان منطقه استفاده می شدند. این بومیان مراقبان اصلی این گونه ها بوده اند و دانشی که درباره آن گونه دارند بی مانند است.

گونه های تازه برای علم در سال 2022

1. ماهی باشکوه تازهی به نام رُز

ماهی رنگی صخره های زیر آبی مالدیو نخستین گونه تازه برای علم است که یک دانشمند مالدیوی آن را توصیف نموده است. این ماهی با نام علمی Cirrhilabrus finifenmaa به وسیله احمد نجیب، زیست شناسی از موسسه تحقیقات دریایی مالدیو با الهام از یک واژه محلی برای گل رُز، نام گذاری شد. تفاوت های جزئی فیزیکی و تحلیل دی ان ای تایید کرد این گونه با نقاب رُزرنگ از گونه شناخته شده fairy wrasse با فلس های رُزرنگ مجزا است. به گفته محققان این گونه تازه کشف شده هم اکنون برای تجارت آکواریوم خرید و فروش می گردد و این موضوع نگران نماینده است، چون این گونه که الان جنبه تجاری پیدا نموده هنوز نام علمی ندارد.

2. جغد کوچک در جزیره کوچکی در آفریقا

دانشمندان با یاری محلی های پرنسیپ (جزیره کوچکی در خلیج گینه آفریقا) جغد Otus bikegila که گونه تازهی از مرغ حق است را یافتند. این جغد فقط در یک ناحیه 6 مایل مربعی یافت شده است. این پرنده صدای خاصی دارد؛ یک نت کوتاه توو که به سرعت تکرار می گردد؛ طوری که شبیه صدای حشره به نظر می رسد. همین صدا در یافتن این جغد کوچک به محققان یاری کرد. تقریباً 1000 تا 1500 نفر در این جزیره زندگی می نمایند و محققان فرض مینمایند این گونه ها را باید به عنوان گونه های به شدت در معرض خطر طبقه بندی نمایند.

3. شقایق نعمان که پشت یک خرچنگ گوشه گیر زندگی می نماید

یک گونه تازه از شقایق نعمان در سواحل ژاپن کشف شده است که به ظاهر روی صدف یک گونه خرچنگ گوشه گیر زندگی می نماید. نخستین تصاویر ضبطشده بی نظیر از خرچنگ گوشه گیر و شقایق نعمان، خرچنگ را نشان می دهد که در حال جابجا شدن به یک صدف تازه است و بیش از 40 ساعت را صرف فرو کردن، پوست کندن و کشیدن شقایق نعمان همراه خودش می نماید. محققان باور دارند که خرچنگ گوشه گیر و شقایق نعمان یک رابطه همزیستی اجباری دارند یا اینکه برای بقاء به یکدیگر احتیاج دارند. شقایق نعمان ضایعات در حال ریزش را می خورد و از خرچنگ گوشه گیر در برابر انگل ها و شکارچیان محافظت می نماید و در عوض سوار بر خرچنگ به زمین های مغذی تروتازه می رود.

4. درختی که نام یک کنشگر بومی کشته شده را روی او گذاشته اند

یک گونه تازه درخت در جنگل های بارانی نیکاراگوئه و هاندورِس Carpotroche caceresiae نام دارد که برگرفته از نام بِرتا ایزابِل کاسرس فلورس است؛ یک کنشگر بومی اهل هاندورِس که سال 2016 بخاطر مخالفتش با پروژه مهم سد کشته شد. این درخت 15 متر قد و گل های سفید ستاره ای شکل دارد و به عنوان گونه نزدیک به خطر انقراض ارزیابی شده است. برتا سال 2015 جایزه محیط زیست گُلدمَن را دریافت کرد و علت آن برپایی جنبش ریشه های علف بود که با موفقیت توانست به بزرگ ترین سدساز جهان (سینوهیدرو؛ یک شرکت چینی مهندسی برق آبی و ساخت و ساز دولتی) فشار آورد تا یک پروژه سدسازی در رودخانه گوالکارک را متوقف کند. به گزارش گلوبال ویتنِس (شاهد جهانی) در طول یک دهه گذشته، 1733 مدافع محیطزیست در سراسر جهان در کوشش برای حفاظت از زمین کشته شدند.

5. شهدخواران تازه و مجذوب کننده اندونزی

گروهی از محققان در جزایر واکاتوبی گرمسیری در مرکز اندونزی چندین گونه تازه از شهدخواران را یافته اند. این مجمع الجزایر کوچک بخشی از منطقه والاسیا است که دانشمندان زیادی آن را آزمایشگاه زنده برای مطالعه تکامل در نظر می گیرند که علم در سال های اخیر با گونه های بومی آن آشنا شده است. دانشمندان می گویند یافته هایشان تایید این حقیقت است که باید از جزایر واکاتوبی به عنوان یک ناحیه بومیِ ویژه پرندگان حفاظت کرد به این علت که گونه های زیادی هنوز برای جامعه علمی ناشناخته مانده اند.

6. رتیل تایلندی که به وسیله یوتیوبر حیات وحش کشف شد

در تایلند، یک یوتیوبر معروف حیات وحش به نام JoCho Sippawat گونه تازهی از رتیل را یافت و برای توصیف گونه Taksinus bambus که نامش را بامبوتولا bambootula گذاشته اند، همکاری کرد. نام این گونه به احترام پادشاه تایلند تاکسین بزرگ (1734-1782)، Taksinus bambus گذاشته شده است. تارانتولا درون ساقه های بامبو زندگی می نماید و نخستین گونه شناخته شده ای است که فقط روی یک گونه بامبو یافت شده است. این رتیل از میان حفره های ساخته شده به وسیله حیوانات و حشرات دیگر یا از میان شکاف های طبیعی خود بامبو می خزد.

7. بزرگ ترین نیلوفر آبی جهان

پهنای این نیلوفر آبی 3.3 متر است. نام آن نیلوفر آبی غول پیکر بولیوی (Victoria boliviana) و بزرگ ترین نیلوفر آبی جهان است. این گیاه آبی در مرداب های آمازون بولیوی رشد می نماید و در معرض خطر انقراض است. یک نمونه خشک شده از این نیلوفر آبی بیش از 170 سال پیش، پیش از اینکه سال گذشته به عنوان یک گونه تازه شناسایی گردد، در مجموعه گیاهان خشک کیو (Kew) از دید محققان پنهان بوده است.

8. قورباغه ای که انگار از شکلات ساخته شده است

در آمازون پرو، متخصصان خزنده شناسی صدای خاص قورباغه ای را تا کمیاب ترین سکونتگاه های تالابی آمازون دنبال کردند. محققان در آن منطقه گونه تازهی از قورباغه نقب زن به نام Synapturanus danta کشف کردند. نام مستعار این قورباغه تاپیر است به معنای خوک خرطوم دار و علت آن پوزه خوک مانند اوست. محلی ها این گونه را می شناسند با این حال هیچ شرح علمی برای آن نداشتند. در مطالعات گذشته تعیین شد تالاب های آمازون پرو 10 برابر بیشتر از جنگل های بارانی دست نخورده نزدیک کربن دارند. برای این منطقه یک ناحیه حفاظت شده پیشنهاد شده و محققان می گویند قورباغه تَپیر علت دیگر حفاظت از این پوده زار و منطقه ها اطراف آن است.

9. درخت کمیاب در جنگل اطلس برزیل

این درخت با میوه هایی به رنگ زرد و نارنجی روشن که طعم آلبالو و کمی اکالیپتوس می دهد، گونه تازهی است که در جنگل اطلس برزیل یافت شده، اما تنها سه نمونه از آن کشف شده است. Eugenia paranapanemensis عضوی از خانواده موردیان است که در استان سائوپائولو رشد می نماید و در رده گونه های بشدت در خطر انقراض است. امروزه به علت ویرانی ناشی از کشاورزی برای فراوری ذرت، سویا و پنبه تنها 7 درصد از جنگل اطلس به جای مانده است.

10. کشف قورباغه درختی در قرارگاه طبیعی بازگردانده شده به طبیعت وحشی

دونالد وارلا-سوتو؛ بنیانگذار مشترک یک قرارگاه طبیعی خصوصی در کاستا ریکا، پس از شش ماه جستجو در این قرارگاه یک قورباغه کوچک درختی سبز یافت که او و دیگران نامش را به یاد زادگاهش قورباغه درختی دره تَپیر (Tlalocohyla celeste) نامیدند. تنها سکونتگاه شناخته شده این قورباغه یک مرداب 8 هکتاری درون منطقه حفاظت شده دره تپیر است که به پارک طبیعی والیِنو (آتشفشان) متصل است. موقعیت حفاظتی این قورباغه از دید دانشمندان به شدت در معرض انقراض است. این منطقه حفاظت شده سابقاً چراگاه گاو بوده است، اما بعداً به یک آزمایشگاه طبیعی برای تکنیک های حفاظت جنگل تبدیل شده است. این جنگل اتصال زیستگاهی برای حیات وحش های دیگر از جمله تاپیر بیرد بومی (apirus bairdii) فراهم می نماید.

منبع: positive.news

مترجم: زهرا ذوالقدر

منبع: فرادید
انتشار: 27 دی 1401 بروزرسانی: 27 دی 1401 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1850

به "نادرترین جانداران کشف شده در سال 2022؛ از ماهی رنگین کمان تا قورباغه شکلاتی (طراحی ویلای مدرن دوبلکس)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نادرترین جانداران کشف شده در سال 2022؛ از ماهی رنگین کمان تا قورباغه شکلاتی (طراحی ویلای مدرن دوبلکس)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید