خبرنگاران مرکز شکوفایی گیاهان دارویی و گردشگری در اردبیل ایجاد می شود

به گزارش مجله سی نوا، اردبیل - خبرنگاران - رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل از صدور مجوز تاسیس مرکز نوآوری و شکوفایی با زمینه فعالیت گیاهان دارویی و گردشگری در این استان خبرداد.

خبرنگاران مرکز شکوفایی گیاهان دارویی و گردشگری در اردبیل ایجاد می شود

به گزارش خبرنگاران ، مهران اوچی اردبیلی روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: این مجوز در راستای عملیاتی کردن تفاهم نامه منعقد شده میان جهاد دانشگاهی و وزارت ورزش و جوانان و با پیگیری های صورت گرفته، از سوی سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان کشور صادر شد.

وی اظهارکرد: راه اندازی این مرکز به توسعه کسب و کارهای دانش محور و نیز شناسایی، نیازسنجی، آسیب شناسی، جذب، حمایت و راه اندازی ایده های کارآفرین با قابلیت تجاری سازی و اشتغال زایی و شتاب دهی به فعالیت های کسب و کارهای جوان و نوپا کمک شایانی خواهد کرد.

او هدف از ایجاد مرکز نوآوری و شتابدهی را حمایت از جوانان علاقه مند و خلاق برای ارائه ایده های اثربخش ذکر کرد و اضافه نمود: این مرکز در انتظار ثبت ایده های حوزه گیاهان دارویی و گردشگری است.

اوچی اردبیلی گفت: وجود رسانه های فرهنگی، علایق قلبی، حضور در فعالیت های نرم و فرهنگی و رغبت به راه اندازی کسب و کارهای مؤثر در حوزه های گردشگری، صنایع دستی و فرهنگی می تواند ظرفیت قابل توجهی برای بهره برداری توسعه ای و اقتصادی از ظرفیت های استان و تحقق اهداف مرکز نوآوری و شتابدهی باشد.

وی ابراز امیدواری کرد که با استفاده از تمامی ظرفیت ها و تجارب موجود در این واحد و استان، زمینه تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در راستای تجاری سازی فناوری و حمایت از دانشجویان و دانش آموختگان فناور و خلاق را بیش از پیش فراهم شود.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل با بیان اینکه صنعت گردشگری استان با وجود ظرفیت های ویژه در بخش های مختلف کشاورزی، صنعتی، تاریخی و فرهنگی و موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی منطقه می تواند رشد روزافزونی داشته باشد، اضافه نمود: در کنار این، باید نگاهی هم به رشته های دانشگاهی به عنوان پوشش دهنده بخش علمی همه داشته های استان شود.

اوچی اردبیلی ادامه داد: ترویج و توسعه فرهنگ نوآوری ، حرکت به سمت کارآفرینی مبتنی بر نوآوری، بسترسازی برای ایجاد، گسترش و رشد استارتاپ ها و کسب و کارهای نوپای دانش محور، ایجاد زمینه کارآفرینی و حمایت از نوآوری و خالقیت کارآفرینان، دانشجویان و جوانان فناوران، کمک به ترویج و توسعه فرهنگ نوآوری و نقش آفرینی در تحقق کارآفرینی مبتنی بر نوآوری و نقش آفرینی در توسعه فرهنگی و رونق اقتصادی منطقه از دیگر اهداف این مرکز است.

وی بهره گیری از تجارب موجود در سطح ملی و بومی سازی آن در استان اردبیل را برای تحقق این اهداف دانست و اضافه نمود: توسعه حضور جوانان در عرصه های فرهنگی و صنایع خلاق با بهره برداری از فرهنگ و پتانسیل های موجود محقق می شود.

تا به امروز 430 گونه گیاهان دارویی در استان اردبیل شناسایی شده است.

شرایط اقلیمی و آب و هوایی استان اردبیل بویژه اراضی مستعد خلخال، گیوی، مشگین شهر و نمین مناسب برای کشت و پرورش انواع گیاهان دارویی است.

چند سال پیش کلکسیون گیاهان دارویی شمال غرب کشور پس از تصویب در ستاد توسعه گیاهان دارویی کشور در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی سامیان اردبیل راه اندازی و 128 گونه گیاه دارویی اعم از بومی، غیربومی، زراعی و طبیعی از مناطق مختلف در این کلکسیون جمع آوری و کشت شد.

گونه های کشت شده شامل 90 جنس و 35 تیره شامل خانواده نعناعیان، چتریان و کاسنیان و بیشتر علفی، یک ساله، چند ساله و دائمی بوده و در نظر است در سال آینده انواع گونه های درختی و درختچه ای نیز به مجموعه کلکسیون گیاهان دارویی اضافه شود.

از عمده ترین انواع گیاهان دارویی در استان اردبیل بابونه است که به ارتفاع 20 تا 40 سانتیمتر به صورت خودرو در مزارع، دشت ها، باغ ها و بیشتر در منطقه جنگلی فندقلو نمین می روید.

مساحت منطقه فندقلو حدود 16 هزار هکتار است که بیش از چهار هزار هکتار آن تحت پوشش عرصه های جنگلی واقع شده است و بقیه را مراتع تشکیل می دهد.

در مجموع 19 گونه جنگلی متعلق به 8 تیره و 17 جنس در این منطقه شناسایی شده اند که از بین انواع شناسایی شده گونه های نادری نظیر فندق، ممرز، راش، بلوط، بلند مازو و بیدمشک وجود دارد که به ارزش منطقه می افزاید.

منبع: ایرنا
انتشار: 19 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 19 اردیبهشت 1400 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1251

به "خبرنگاران مرکز شکوفایی گیاهان دارویی و گردشگری در اردبیل ایجاد می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مرکز شکوفایی گیاهان دارویی و گردشگری در اردبیل ایجاد می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید