جزئیات شاخص و معاملات بورس دوشنبه 8 شهریور 1400

به گزارش مجله سی نوا، بورس امروز از ابتدا سراسر قرمزپوش است. شاخص کل تنها در 30 دقیقه حدود 33 هزار واحد ریزش را تجربه نموده و اغلب نماد ها در صف فروش یا دست کم در آستانه صف فروش قرار دارند. شرایطی سخت که گریبان کوچک و عظیم را گرفته و هم شاخص کل و هم شاخص هم وزن را نزولی نموده است. طوری که در مدتی کوتاه شاخص کل 2.14 درصد و شاخص هم وزن 1.92 درصد ریزش را تجربه نموده و شرایط وحشتناکی را در بازار سرمایه رقم زده است. در ابتدای معاملات امروز نماد های فملی، کگل، فارس، فولاد، شستا، شپنا و وغدیر بیشترین تاثیر را بر ریزش شاخص کل گذاشته اند.

جزئیات شاخص و معاملات بورس دوشنبه 8 شهریور 1400

نقشه بازار به خون کشیده شد

به گزارش خبرنگاران، در ابتدای معاملات امروز دوشنبه هشتم شهریورماه 1400، از بین نماد های معامله شده، حدود 497 نماد فرایند نزولی دارند و تنها 99 نماد پیروز به ادامه فرایند صعودی روز های گذشته شده اند. آنالیز ها نشان می دهد بیش از 47 درصد نماد های بازار سرمایه تا اینجای کار بیش از سه درصد ارزش خود را از دست داده اند و 29 درصد دیگر بین نیم تا سه درصد منفی خورده اند. موردی که نشان می دهد در اولین دقایق معاملات امروز، ریزش بازار گریبان 76 درصد یعنی سه چهارم نماد ها را گرفته است.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز دوشنبه هشتم شهریورماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

نقشه بازار امروز مثل نمای خاتمهی روز گذشته رنگ قرمز به خود گرفته است. معدود نمادهایی در نقشه پیدا می شوند که توانسته اند سهامدارانشان را از ریزش بازار نجات دهند ولی همچنان اکثریبت قاطع بازار با فرایند نزولی و حتی صف فروش روبرو شده است. اتفاقی که باعث شده صبح امروز قیمت واحدهای صندوق های سرمایه گذاری ETF سهامی کاهش قابل توجهی داشته باشد. دارا یکم پنج درصد کاهش قیمت پیدا نموده و پالایش سه درصد ارزش خود را از دست داده. در گروه خودرو و ساخت قطعات که بیشترین آمار معاملات ابتدای بازار را دارد، خودرو و خساپا هرکدام چهار درصد عقب نشینی نموده اند و خگستر و خپارس سه درصد کاهش قیمت را پشت سر گذاشته اند. خمحرکه و خزامیا از معدود نمادهای سبز گروه خودرویی هستند. دلر، دتوزیع، دکیمی، دجابر، دبالک و برکت از گروه مواد و محصولات دارویی، راهشان را از دیگر نمادهای بازار جدانموده و با فرایند صعودی دل سهامدارانشان را شاد نموده اند. در گروه فلزات اساسی برای اغلب نمادهای کوچک صف فروش تشکیل شده و بازارگردان ها به داد سهامداران فولاد، فملی و فخوز رسیده اند و نگذاشته اند بیش از دو درصد کاهش قیمت را تجربه نمایند.

خودنمایی صف های فروش در دو سوم نماد های بازار

روز سخت بازار سرمایه با تشکیل صف فروش سنگین برای 460 نماد یعنی 67 درصد بازار سرمایه رو به خاتمه است. البته در نیمه معاملات تعداد صف های فروش به 475 نماد رسیده بود و در ساعات خاتمهی شاهد جمع آوری بخش کوچکی از صف ها هستیم. اتفاقی که باعث شده ارزش کل صف های فروش از چهار هزار و 400 میلیارد تومان در ساعت 12 ظهر به چهار هزار میلیارد تومان در خاتمه معاملات کاهش پیدا کند. همزمان پنج درصد بازار یعنی حدود 30 نماد صف خریدی به ارزش 680 میلیارد تومان دارند.

شپنا؛ سنگین ترین صف فروش بازار

شرکت پالایش نفت اصفهان امروز در صدر لیست طولانی صف های فروش قرار گرفته است. ارزش صف فروش شپنا در ساعات خاتمهی معاملات به حدود 200 میلیارد تومان می رسد. شستا با صف فروش 180 میلیارد تومانی در رتبه دوم و شتران با صف فروش 110 میلیارد تومانی در رتبه صوم قرار دارند. وبملت، خساپا، فرابورس، خودرو، شبریز، وتجارت، وپارس، کمرجان، وبصادر و حکشتی از دیگر نماد های دارای صف فروش سنگین با ارزش بیش از 40 میلیارد تومان هستند. اغلب این نماد ها در بین نماد های شاخص ساز و عظیم بازار سرمایه جای می گیرند.

شسپا؛ سنگین ترین صف خرید بازار

بازار قرمزرنگ امروز صف خرید هم دارد. نمونه آن صف عجیب تشکیل شده برای خرید سهام شرکت نفت سپاهان است. امروز در ساعات خاتمهی معاملات ارزش صف خرید شسپا به 300 میلیارد تومان می رسد که بیش از نصف مجموع ارزش صف های خرید است. عرضه اولیه مدیریت با صف 100 میلیارد تومانی در رتبه دوم واقع شده است و کرازی با صف فروش 50 میلیارد تومانی در مقام سوم ایستاده است. کدما، کحافظ، وهامون و غپاک از دیگر نماد های دارای صف خرید در بازار امروز هستند.

رکوردشکنی بورس با ریزش 49 هزار واحدی

شاخص کل بورس تهران در خاتمه معاملات امروز دوشنبه هشتم شهریورماه با ریزش 49 هزار و 409 واحدی به رقم یک میلیون و 523 هزرا و 997 واحدی سقوط کرد. این ریزش از آذرماه سال گذشته یعنی حدود 9 ماه قبل بی سابقه بوده و باعث شده شاخص کل 3.14 درصد و شاخص هم وزن 2.18 درصد کاهش پیدا کند. موردی که نشان می دهد شرایط برای نماد های عظیم و شاخص ساز بدتر از شرکت های کوچک و میانه بوده است. امروز به جز شبندر که بعد از سه ماه با رشد 50 درصدی بازگشایی شد، دیگر نماد های عظیم همگی تاثیر منفی بر شاخص کل گذاشتند که از جمله آن ها می توان به فارس، فولاد، فملی، کگل، شستا و کچاد اشاره نمود.

نقشه بازار در خاتمه معاملات روز دوشنبه هشتم شهریورماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

قرمزی نقشه بازار در نمای خاتمهی تکمیل شد. امروز تنها چند نماد در کنار شبندر با رنگ سبز به کار خود خاتمه دادند و دیگران اسیر صف های فروش سنگین شدند. امروز شبندر بعد از سه ماه بازگشایی شد و کل سودی که در این دوران از آن جا مانده بود را یکجا و با رشد 53 درصدی جبران کرد. خمحرکه و خزامیا از گروه خودرو، دلر، دتوزیع، دکپسول و دبالک از گروه دارویی ها کدما از بین معدنی ها، وهامون، وصنا و مدیریت از گروه سرمایه گذاری ها، سنیر و سخاش از گروه سیمانی ها، ملت، ورازی و اتکای از گروه بیمه، آپ و فن آوا از گروه رایانه، غپاک و غگرجی از گروه غذایی ها و لپارس از گروه وسایل ارتباطی معدود نماد های سبزرنگ بازار امروز بودند. هرچند اغلب نماد های کوچک و عظیم با صف فروش پنج درصد ارزش خود را از دست دادند، اما شرایط برای صندوق های سرمایه گذاری سهامی بدتر بود. آن هایی که مدیریت فعال و سبد متنوع دارند حدود هفت تا هشت درصد و دولتی ها یعنی دارا یکم و پالایش 10 درصد ارزش خود را از دست دادند. بعد صندوق ها، فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و شرکت های چندرشته ای صنعتی بدترین شرایط را تجربه کردند.

این گزارش به روزرسانی می گردد...

منبع: فرارو
انتشار: 10 شهریور 1400 بروزرسانی: 10 شهریور 1400 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1431

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس دوشنبه 8 شهریور 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس دوشنبه 8 شهریور 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید