بحران آب تاپای دنا هم رسید، 20روستای دنا گرفتار تنش آبی

به گزارش مجله سی نوا، خبرنگاران- گروه استان ها: شهرستان دنا در شمال استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده و دارای مساحتی بالغ بر 1821 کیلومتر مربع است. این شهرستان به دلیل واقع شدن در در دامنه دنا، بلند ترین کوه زاگرس نام دنا را بر خود گرفته است.

بحران آب تاپای دنا هم رسید، 20روستای دنا گرفتار تنش آبی

شهرستان دنا را به وجود چشمه سارهای فراوان و رودخانه های خروشان و باغستان های انگور، سیب و گردو و شالیزاهای برنج می شناسند و همین ظریفتهاست که دنا را به یکی از مهمترین قطبهای باغداری و گردشگری جنوب بدل ساخته است.

با این حال خشکسالی گرمسیر و سردسیر و دشت و کوه نمی شناسد و در آخرین ماه از تابستان سایه سیاه خود را بر بعضی از روستاهای شهرستان دنا انداخته است.

سال جاری میزان بارندگی در کهگیلویه و بویراحمد 20درصد کمتر از سال گذشته بود اما در شهر سی سخت مرکز شهرستان دنا این میزان نه تنها کاهش داشت بلکه 90میلیمتر بیشتر از سال گذشته بود با این حال به نظر می رسد در دیگر مناطق شهرستان دنا این میزان کمتر بوده است.

سایه خشکسالی بر روستاهای دنا

فرماندار دنا به خبرنگاران می گوید: سال جاری خشکسالی دامن روستاهای این شهرستان را گرفته و مسائل عدیده ای در بخش آب شرب و آب کشاورزی ایجاد نموده است.

علی تاج امیری می افزاید: در بسیاری از روستاهایی که آب آنها به وسیله چشمه تامین می گردد، با مشکل کمبود آب روبرو هستیم.

وی بیان می نماید: هم اکنون چشمه های سه روستا در این شهرستان به طور کامل خشک شده اند و روزانه با تانکر سیار به آنها آبرسانی می گردد.

تاج امیری ادامه می دهد: چشمه های 17 روستا نیز دچار افت شدید شده و این روستاها با کمبود آب شرب و کشاورزی روبرو هستند.

وی می گوید: بعضی روستاها همچون کریک، دشت رز و دارشاهی هم با کمبود آب برای آبیاری باغات و اراضی کشاورزی روبرو هستند.

کاهش بارش برف؛ علت خشک شدن چشمه ها

فرماندار دنا تصریح می نماید: در سال های گذشته باغات زیادی در این شهرستان ایجاد شده اما اکنون کم آبی این باغات را تهدید می نماید که ضروری است تدابیری از سوی سازمان جهاد کشاورزی در این خصوص اتخاذ گردد.

وی دلیل کم آبی در این موقع از سال به رغم کوهستانی بودن این منطقه و بارش خوب در سال گذشته را عدم بارش برف کافی می داند و می گوید: منبع تامین آب چشمه ها برف هستند و در سال گذشته برف کمتری نسبت به سالهای قبل از آن بارید.

تاج امیری می افزاید: زمین ها در این شهرستان شیبدار و صخره ای است و آب فرصت نفوذ پیدا نمی نماید بلکه به صورت روان آب به رودخانه ها می ریزد و جذب زمین نمی گردد.

وی اضافه می نماید: بر این اساس سفره های آب زیر زمینی در این مناطق مثل دشت ها نیست و آب کمی دارند.

وی به مسائل آب شرب شهر پاتاوه اشاره می نماید و می گوید: با ساخت منبع ذخیره آب مشکل کمبود آب شرب این شهر برطرف شده اما نیازمند پمپاژ است.

تاج امیری در انتها خواهان اختصاص اعتباری از اعتبارات بحران استان برای برطرف مسائل کمبود آب شرب و کشاورزی در این شهرستان شد.

شناسایی 450 انشعاب غیرمجاز در روستاهای دنا

مدیر آب و فاضلاب روستایی دنا وجود تعداد زیاد انشعاب غیرمجاز در روستاهای این شهرستان را یکی از عوامل کمبود آب در بعضی روستاهای این شهرستان عنوان می نماید.

ایرج کریمی به خبرنگاران می گوید: تا به امروز 450 انشعاب غیر مجاز در روستاهای این شهرستان شناسایی شده است.

وی بیان می نماید: در حالیکه به دلیل کم بارشی آب بعضی روستاها به شدت کم شده و بعضی از آن ها حتی خشک شده اند، استفاده از انشعابات غیرمجاز بر مسائل افزوده است.

کریمی می افزاید: بعضی روستاییان هم متاسفانه آب آشامیدنی را در مصارفی همچون باغداری و کشاورزی استفاده می نمایند.

وی از برخورد با استفاده نمایندگان غیرمجاز از آب شرب در روستاها خبر می دهد و بیان می نماید: خود روستاییان نیز باید در شناسایی این افراد متخلف یاری نمایند.

کریمی تصریح می نماید: تا شروع فصل بارش راهی جز صرفه جویی در مصرف آب نداریم و روستاییان باید با مدیریت و مصرف بهینه آب از این شرایط عبور نمایند.

به گزارش خبرنگاران، در سالهایی که خشکسالی در دامنه های زاگرس مرکزی و جنوبی رخ نشان می دهد و به جنگ آب و آبادی آمده، مسئولین باید برای استفاده از آبهای جاری استان چاره ای بیندیشند تا مردمان این دیار از کم آبی رنج نبینند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 13 فروردین 1399 بروزرسانی: 4 مهر 1399 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 410

به "بحران آب تاپای دنا هم رسید، 20روستای دنا گرفتار تنش آبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بحران آب تاپای دنا هم رسید، 20روستای دنا گرفتار تنش آبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید