استفاده از منابع دست چندم ناخواسته به ترویج آثار ضعیف دینی یاری می نماید

به گزارش مجله سی نوا، هاجر زمانی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران (ایبنا) و در پاسخ به این سؤال که در جلسه هم اندیشی فعالان ادبیات کودک و نوجوان قم با یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این مسئله مطرح شد که بنیاد ادبیات دینی کودک و نوجوان باید تأسیس گردد تا مشکل استفاده از منابع دست چندم دینی رفع گردد. شما معایب استفاده از منابع دست چندم دینی را در نوشتن داستان های کودک و نوجوان دینی چطور می بینید؟ گفت: چون با گروه سنی کم سن وسال طرف هستیم، وقتی که از منابع دست چندم برای نوشتن آثار دینی استفاده می گردد، آنها بدون چون و چرا هر خوراک فکری ای را از طرف ما می پذیرند. در این صورت ناخواسته به ترویج خرافات دینی و آثار با سبقه ضعیف یاری نموده و به پیکر دین ضربه زده ایم و نتیجه ای کاملا عکس چیزی که در فکر داشتیم می گیریم.

استفاده از منابع دست چندم ناخواسته به ترویج آثار ضعیف دینی یاری می نماید

این نویسنده درباره ضرورت استفاده از منابع دست اول در فراوری آثار دینی کودک و نوجوان بیان نمود: با توجه به دلایلی که اشاره کردم نقش منابع دست اول در ادبیات دینی بچه ها خیلی مهم و پررنگ است و به عنوان نویسنده ای که بیشتر آثارش دینی بوده، اعتقاد دارم استفاده از منابع دست اول به ارتقای دین در جامعه یاری خواهد نمود؛ چرا که بچه ها و نوجوانان، بزرگسالان و جامعه سازان آینده هستند. تربیت دینی با پایه و اساس محکم و دقیق، به طور غیرمستقیم به اعتلای دین یاری می نماید.

وی نظر خود را درباره این سؤال که مسئله منبع در نوشتن داستان دینی کودک و نوجوان چه جایگاهی دارد و حتی اگر آن داستان کاملا واقعی هم نباشد، باز هم باید از منبع دست اول و مطمئن استفاده کنیم؟ این طور بیان کرد: وظیفه یک نویسنده ادبیات دینی بعد از انتخاب روایت یا حدیث موردنظر این است که دنبال منبع آن باشد و ببیند آیا از منبع درستی مطرح شده است یا نه. خیلی از نویسندگان دینی، ذوق و استعداد کافی برای نوشتن ادبیات دینی را دارند؛ اما متأسفانه به خاطر نداشتن سواد حوزوی و دینی، قادر به آنالیز صحت و سقم منابع نیستند و اینجاست که وجود چنین بنیاد یا مؤسسه ای بسیار اهمیت پیدا می نماید. علاوه بر معرفی منابع دست اول، این بنیاد می تواند بایدها و نبایدهایی را برای ادبیات دینی بچه ها تعیین کند که نویسنده ها از سردرگمی و بعضاً بلاتکلیفی و چندسلیقگی در حوزه ادبیات دینی دربیایند و ان شاءالله به نتایج خوب و با اساس درست و قوی در زمینه ادبیات دینی بچه ها برسیم.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 30 تیر 1402 بروزرسانی: 30 تیر 1402 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1929

به "استفاده از منابع دست چندم ناخواسته به ترویج آثار ضعیف دینی یاری می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از منابع دست چندم ناخواسته به ترویج آثار ضعیف دینی یاری می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید