اتحادیه اروپا ترکیه را تهدید کرد

به گزارش مجله سی نوا، وزیر خارجه آلمان هشدار داد که اتحادیه اروپا میخواهد تحریم هایی را علیه ترکیه به واسطه تصمیم این کشور برای خروج از پیمان مقابله با خشونت علیه زنان موسوم به پیمان استانبول مورد آنالیز قرار دهد.

اتحادیه اروپا ترکیه را تهدید کرد

با ما سفر کنید و با تور اروپا عید از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش فارس، هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان روز گذشته (دوشنبه) هشدار داد که اتحادیه اروپا در صدد است به واسطه تصمیم آنکارا برای خروج از کنوانسیون استانبول که برای مقابله با خشونت علیه زنان طراحی شده است، تحریم هایی را علیه ترکیه مورد آنالیز قرار دهد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، رهبران کشور های اروپایی قصد دارند در نشست آخر هفته خود در مورد تیره شدن روابط با ترکیه به بحث و مصاحبه بنشینند.

سال گذشته، پس از شعله ور شدن اختلافات چند دهه ای بین آنکارا و آتن در مدیترانه، اتحادیه اروپا ترکیه را تهدید به تحریم کرد، اما روابط از آن موقع گرم و صمیمی شد و اتحادیه اروپا طرح تحریم ها علیه آنکارا را به تعویق انداخت.

با این حال آن طور که خبرگزاری رویترز گزارش نموده است، تصمیمات هفته گذشته آنکارا برای خروج از کنوانسیون استانبول، امید های 27 کشور عضو اتحادیه اروپا برای یک راستا پایدار به سوی روابط بهتر با ترکیه را کاهش داد.

هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان پس از ملاقات با شرکای خود در اتحادیه اروپا گفت: تنش ها در شرق مدیترانه کاهش یافته است، اما تصمیم (ترکیه) به خروج از کنوانسیون استانبول و ممنوعیت فعالیت حزب دموکراتیک خلق ها قطعاً پیغام های نادرستی است.

وی سپس با اشاره به این مسئله، ترکیه را تهدید به تحریم کرد و گفت: ما بنابراین تحریم های آماده شده را روی میز حفظ می کنیم و اگر ترکیه از راستا سازنده ای که اخیراً در مورد موضوعات خاصی با اتحادیه اروپا در پیش گرفته، دور گردد، ما حق وضع تحریم ها علیه این کشور را محفوظ می داریم.

از طرف دیگر، ژان آسلبورن وزیر امور خارجه لوکزامبورگ نیز ضمن هشدار به آنکارا گفت: این (تصمیم ترکیه) راستا بازگشت به قرون وسطی است و این راهی نیست که باید برای بازسازی روابط عادی با ترکیه شاهد آن باشیم.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه طی هفته های اخیر دو سند را به امضا درآورد که یکی از آن ها سند خروج این کشور از کنوانسیون استانبول بود که این تصمیم موجی از نقدها جامعه بین المللی را برانگیخت و اتحادیه اروپا آن را پیغام خطرناک دولت ترکیه علیه زنان توصیف کرد.

با این حال دفتر ریاست جمهوری ترکیه در بیانیه ای که روز یکشنبه هفته جاری منتشر شد، در مورد این تصمیم شرح داد که دلیل خروج یکجانبه آنکارا از این پیمان به دلیل آن بوده که بخش هایی به این پیمان افزوده شده است که خلاف ارزش های اخلاقی آنکارا بوده است.

وزیر امور خارجه آلمان در حالی ترکیه را تهدید به تحریم نموده است که چند ماه پیش در آذر ماه رهبران کشور های عضو اتحادیه اروپا در مورد تحریم آنکارا به دلیل اقدامات غیرقانونی و تهاجمی علیه یونان و قبرس توافق کردند.

پیمان استانبول در سال 2011 به امضای 13 کشور عضو شورای اروپا در استانبول درآمد و هدف آن مقابله با خشونت علیه زنان، خشونت خانگی، تجاوز در زندگی زناشویی و هرگونه آزار و اذیت و تبعیض علیه زنان توصیف شده است و در حال حاضر 45 کشور عضو این پیمان هستند.

طبق گزارش شبکه یورونیوز، ترکیه نخستین کشوری بود که این کنوانسیون را که اولین دستورالعمل قانونی و الزام آور برای مقابله با خشونت علیه زنان است و بر پیشگیری از خشونت خانگی، حمایت و محافظت از قربانیان و پیگیرد قانونی متخلفین تاکید دارد، تصویب کرد.

منبع: فرارو
انتشار: 31 فروردین 1400 بروزرسانی: 31 فروردین 1400 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1221

به "اتحادیه اروپا ترکیه را تهدید کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتحادیه اروپا ترکیه را تهدید کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید