آیا اکتشافات گازی بیشتری برای ترکیه در راه است؟

به گزارش مجله سی نوا، کشف نفت در سه چاه جدید در ترکیه پس از بزرگترین اکتشاف گازی که سال گذشته داشت، به میزان قابل توجهی به فراوری این کشور اضافه می نماید.

آیا اکتشافات گازی بیشتری برای ترکیه در راه است؟

به گزارش خبرنگاران، بخش انرژی ترکیه با اعلام کشف نفت در سه چاه فراساحلی جدید در ماه مه سال جاری توسط رجب طیب اردوغان، رییس جمهور این کشور نشان داد پرقدرت تر می گردد. انتظار می رود با کشف اخیر، فراوری نفت ترکیه که در حال حاضر بیش از 61 هزار بشکه در روز است، به میزان 6800 بشکه در روز افزایش پیدا کند.

دو چاه آکوبای-1 و ینی شهیر-1 در استان جنوب شرقی دیاربکر و چاه سوم به نام میسینلی-2 در استان شمال غربی قرقلرایلی قرار گرفته است. به گفته فاتح دونمز، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه، انتظار می رود آکوبای-1 به میزان 2800 و ینی شهیر-1 به میزان 3000 و میسینلی-2 به میزان 1000 بشکه در روز نفت فراوری نمایند.

این کشف پس از کشف عظیم گاز طبیعی در اکتبر سال 2020 صورت گرفت. کشتی حفاری فاتح 405 میلیارد متر مکعب گاز را در چاه تونا-1 در میدان گازی ساکاریا واقع در حدود 100 مایلی ساحل دریای سیاه ترکیه کشف کرد که عظیمترین کشف گازی ترکیه تا این تاریخ است.

انتظار می رود گاز کشف شده تا سال 2023 به فراوری برسد. پس از این کشف ترکیه میخواهد به اکتشاف هیدروکربن در دریای سیاه ادامه دهد. اگر سطح پیش بینی شده درست باشد، فراوری تونا-1 می تواند به اندازه کافی گاز برای تامین 30 درصد از نیازهای این کشور تا اوج فراوریش در سال 2025 را فراهم کند.

ترکیه میخواهد در میدان گازی ساکاریا 40 چاه فراوریی دیگر تا سال 2028 حفاری کند. فراوری گاز می تواند وابستگی ترکیه به واردات انرژی از روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان را کمتر نموده و هزینه واردات ترکیه را که در حال حاضر حدود 12 میلیارد دلار است، کاهش دهد.

وزیر انرژی ترکیه در ماه مه اعلام نموده بود احتمال اعلام اکتشافات گازی بیشتری در منطقه وجود دارد و گفته بود اخبار خوبی در ارتباط با فعالیتهای اکتشافی در دریای سیاه وجود دارد. دونمز اظهار نموده بود برای اطلاعات جدید باید تا ژوئن صبر کنیم. کارها در ژوئن تکمیل خواهند شد. رییس جمهور ترکیه هم در ماه مه به این شایعات دامن زده و از انتظارات برای اعلام اکتشافات گازی جدید در آینده نزدیک اطلاع داد.

انتظار می رود ترکیه برای یاری به توسعه فعالیتهای اکتشافی خود در شرق مدیترانه، چاههای بیشتری حفاری کند. ترکیه تا به امروز هشت چاه را تکمیل نموده که نشانه های وجود گاز طبیعی را داشتند اما ذخایر آنها به اندازه ای نبود که از نظر مالی قابل بهره برداری باشد.

با این حال پس از درگیری با یونان و قبرس در سال 2020، اختلافات ارضی ممکن است مانع این پروژه گردد. اردوغان امیدوار است اتحادیه اروپا که از سال 2016 ارتباطات تجاری خود را با ترکیه گسترش داده است این کشور را به دلیل اکتشاف بیشتر در شرق مدیترانه تحریم نکند. یونان و قبرس با ترکیه بر سر منابع انرژی و قلمرو قضایی در منطقه در اوت گذشته مجادله داشتند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، جدیدترین کشف نفتی ترکیه به داراییهای انرژی این کشور اضافه می نماید اما مناقشات ارضی ممکن است ترکیه را مجبور کند بین روابط تجاری خوب با اتحادیه اروپا و اکتشافات گازی بیشتر در منطقه یکی را انتخاب کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 تیر 1400 بروزرسانی: 13 تیر 1400 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1340

به "آیا اکتشافات گازی بیشتری برای ترکیه در راه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا اکتشافات گازی بیشتری برای ترکیه در راه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید