آیا زمین اولیه دنیایی کاملا آبی بود؟

به گزارش مجله سی نوا، خبرنگاران/خراسان رضوی براساس نتایج تحقیقات جدید، اقیانوس وسیع جهانی ممکن است در اوایل دوران آرچئان، 4 تا 3.2 میلیارد سال پیش، زمین اولیه را پوشانده باشد و علت آن گوشته گرمتر از امروز است.

آیا زمین اولیه دنیایی کاملا آبی بود؟

به نقل از ساینس، یافته های جدید فرضیه های قبلی مبنی بر اینکه اندازه اقیانوس جهانی زمین با گذشت زمان ثابت مانده است را به چالش می کشد و به گفته محققان، تحقیق حاضر، سرنخی از چگونگی تغییر اندازه این اقیانوس در طول زمان ارائه می دهد.

شایان ذکر است که بیشتر آب های سطحی زمین در اقیانوس ها جاری هستند اما یک مخزن دوم آب در اعماق فضای داخلی زمین به شکل هیدروژن و اکسیژن متصل به مواد معدنی گوشته نیز وجود دارد.

محققان موسسه AGU Advances که تحقیقات و تفسیرهای تاثیرگذار و دارای دسترسی آزاد را در خصوص زمین و علوم فضایی منتشر می نمایند، تخمین می زنند، گوشته امروز زمین به طور بالقوه چه میزان آب می تواند داشته باشد و چه مقدار آب در گذشته ذخیره نموده باشد.

یافته ها نشان می دهد، از آنجا که اوایل، زمین گرمتر از امروز بود، ممکن است گوشته آن آب کمتری داشته است زیرا مواد معدنی گوشته در دمای بالاتر، آب کمتری را نگه می دارد. با فرض اینکه جبه گوشته در حال حاضر بیش از 0.3 تا 0.8 برابر جرم، اقیانوس داشته باشد، یک اقیانوس سطح بزرگتر ممکن است در اوایل دوران باستان وجود داشته باشد. در آن موقع، گوشته حدود 1900-3000 درجه کلوین (2960-4940 درجه فارنهایت) بود در حالی که امروز 1600 تا2600 درجه کلوین (2420-4220 درجه فارنهایت) است.

به گفته محققان، اگر زمین اولیه دارای اقیانوس بزرگتری نسبت به امروز بوده است، می توانست ترکیب جو اولیه را تغییر داده باشد و میزان تابش نور خورشید به فضا را کاهش دهد. این عوامل می توانستند بر آب وهوا و زیستگاهی که از اولین زندگی روی زمین پشتیبانی نموده، تاثیر بگذارند.

ربکا فیشر، فیزیکدان مواد معدنی از دانشگاه هاروارد ایالات متحده و یکی از محققان تحقیق جدید گفت: گاهی اوقات به راحتی فراموش می کنیم که فضای داخلی عمیق یک سیاره برای آنچه در سطح آن رخ می دهد، مهم است. اگر گوشته فقط مقدار زیادی آب را در خود نگه دارد، باید این آب در جای دیگری باشد، بنابراین آنچه در هزاران کیلومتر زیر سطح می گذرد می تواند پیامدهای بسیار بزرگی داشته باشد.

سطح دریا در طول 541 میلیون سال گذشته کاملا ثابت مانده است. میزان سطح دریا در اوایل تاریخ زمین برای ارزیابی بیشتر چالش برانگیز است، زیرا شواهد اندکی از دوران باستان باقی مانده است. از نظر زمین شناسی، با گذشت زمان، آب می تواند به وسیله سطح اقیانوس به داخل زمین و صفحات زمین ساخت حرکت کند، اما اندازه میزان آب به خوبی درک نشده است. به دلیل این کمبود اطلاعات، دانشمندان تصور نموده بودند که اندازه اقیانوس جهانی در طول زمان زمین شناسی ثابت مانده است.

در تحقیق جدید، جونجی دونگ و همکار وی، فیزیکدان مواد معدنی دانشگاه هاروارد، مدلی را برای تخمین مقدار کل آبی که گوشته زمین به طور بالقوه می تواند بر اساس درجه حرارت ذخیره کند، ایجاد کردند. وی داده های موجود در خصوص میزان آب ذخیره مواد معدنی مختلف گوشته را در نظر گرفت، همچنین آنالیز کرد که کدام یک از این 23 ماده معدنی در اعماق و زمان های مختلف گذشته زمین وجود داشتند. سپس محققان تخمین های ذخیره سازی را با حجم زمین در هنگام سرد شدن زمین، مرتبط کردند.

جون کورناگا، ژئوفیزیکدان دانشگاه ییل ایالات متحده که در این تحقیقات شرکت ننموده بود، اظهار کرد: این اولین بار است که دانشمندان داده های فیزیک معدنی مربوط به ذخیره آب در گوشته را به اندازه اقیانوس پیوند می دهند واین ارتباط هرگز در گذشته مطرح نشده است.

دونگ و فیشر اظهار کردند: برآورد آنان از ظرفیت ذخیره آب گوشته با عدم اطمینان به موارد زیادی همراه است. به عنوان مثال، دانشمندان کاملا نمی دانند که چه مقدار آب را می توان در بریدگمنیت، ماده معدنی اصلی گوشته ذخیره کرد.

یافته های جدید چگونگی تغییر اقیانوس جهانی را با گذشت زمان روشن می نماید و می تواند دانشمندان را در درک بهتر چرخه آب در کره زمین و سایر سیارات با قابلیت حیات موجودات، یاری کند.

سوزان ون در لی، متخصص لرزه نگاری دانشگاه نورث وسترن که در این مطالعه شرکت ننموده است، گفت: قطعا دانستن تحول بودجه جهانی آب به صورت کمی مفید است. فکر می کنم این یافته ها برای لرزه نگاران مانند من که تصویربرداری از ساختار گوشته فعلی را انجام می دهند و میزان آب آن را تخمین می زنند، همچنین برای افرادی که در جستجوی سیاره های دیگر دارای آب هستند و افرادی که می خواهند منشاء آب زمین را بیابند، مهم هستند.

دونگ و فیشر اکنون از همان روش برای محاسبه میزان آب در مریخ استفاده می نمایند.

دونگ گفت: امروز مریخ بسیار سرد و خشک به نظر می رسد اما بسیاری از شواهد ژئوشیمیایی و ژئومورفولوژیکی نشان می دهد که مریخ در اوایل ممکن است مقداری آب روی سطح و حتی یک اقیانوس کوچک داشته باشد بنابراین علاقه زیادی به درک چرخه آب در مریخ وجود دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 فروردین 1400 بروزرسانی: 29 فروردین 1400 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1218

به "آیا زمین اولیه دنیایی کاملا آبی بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا زمین اولیه دنیایی کاملا آبی بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید