آیا دوز بالای ویتامین دی تاثیری بر فرایند بهبود بیماران کرونایی دارد؟

به گزارش مجله سی نوا، محققان برزیلی در مطالعات اخیر خود به این سوال که آیا دوز بالای ویتامین دی تاثیری بر فرایند بهبود بیماران کرونایی دارد یا خیر، پاسخ دادند.

آیا دوز بالای ویتامین دی تاثیری بر فرایند بهبود بیماران کرونایی دارد؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرنگاران، آیا دوز بالای ویتامین D در هنگام بستری در بیمارستان می تواند شرایط بیماران مبتلا به کووید-19 متوسط یا شدید را بهبود بخشد؟ طبق یک مطالعه برزیلی که در مجله انجمن پزشکی آمریکا (JAMA) منتشر شده است، پاسخ منفی است.

این مقاله یک کارآزمایی بالینی تصادفی، دوسوکور و کنترل شده با دارونما را گزارش می نماید. این کار توسط محققان دانشکده پزشکی دانشگاه سائوپائولو (FM-USP) انجام شد که 240 بیمار تحت درمان در بیمارستان را مورد مطالعه قرار داد.

پیش از این مطالعات آزمایشگاهی روی حیوانات نشان داده بود که در شرایط خاص ویتامین D و متابولیت های آن می توانند اثرات ضد التهابی و ضد میکروبی و همچنین تعدیل پاسخ ایمنی بدن را داشته باشند از این رو محققان بر آن شدند تا دریابند که آیا دوز بالای این ماده می تواند در زمینه عفونت حاد ویروسی، یک اثر محافظتی داشته باشد و التهاب یا بار ویروسی را کاهش دهد یا خیر؟

داوطلبان به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند که به یک گروه ویتامین D3 در یک دوز 200 هزار واحدی محلول در محلول روغن بادام زمینی داده شد و به گروه دیگر فقط محلول روغن بادام زمینی تجویز شد. همه شرکت نمایندگان طبق شیوه نامه استاندارد برای درمان بیماری در بیمارستان تحت درمان قرار گرفتند که شامل تجویز آنتی بیوتیک ها و دارو های ضد التهاب بود.

هدف اصلی این بود که تعیین گردد آیا مصرف مکمل بالا بر طول مدت بستری در بیمارستان برای این بیماران تاثیر می گذارد یا خیر، اما محققان همچنین در کوشش بودند دریابند که آیا این امر خطرات بستری در بخش مراقبت های ویژه (ICU)، لوله گذاری و مرگ را کاهش می دهد یا خیر؟

در نتایج بالینی تفاوت معناداری بین گروه ها مشاهده نشد. به گفته محققان این مطالعه بیش از هر چیز برای ارزیابی تاثیر در بستری در بیمارستان طراحی شده است و تعداد داوطلب بیشتری برای دستیابی به برآورد علمی قابل قبول از تاثیر بر مرگ و میر ضروری است. تا اینجا می توان گفت هیچ نشانه ای برای تجویز ویتامین D در بیمارانی که با کووید-19 شدید به بیمارستان می آیند، وجود ندارد.

یافته ها نشان می دهد که حداقل در حال حاضر هیچ گلوله نقره ای برای درمان کووید-19 وجود ندارد، اما این بدان معنا نیست که استفاده مداوم از ویتامین D نمی تواند اثرات مفیدی داشته باشد.

محققان در حال تحقیق بر روی این موضوع هستند تا دریابند آیا افرادی که سطح گردش خون کافی ویتامین D دارند با عفونت توسط سارس-کوو 2 بهتر از افراد دارای سطح کافی ماده مغذی مبارزه می نمایند یا خیر.

سطح ایده آل ویتامین D در خون و دوز مکمل روزانه با توجه به سن و سلامت کلی متفاوت است. افراد مسن و بیماران مبتلا به بیماری های مزمن از جمله پوکی استخوان باید بیش از 30 نانوگرم در میلی لیتر خون (ng / mL) داشته باشند. برای بزرگسالان سالم، 20 نانوگرم در میلی لیتر آستانه قابل قبولی است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 4 خرداد 1400 بروزرسانی: 4 خرداد 1400 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1280

به "آیا دوز بالای ویتامین دی تاثیری بر فرایند بهبود بیماران کرونایی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا دوز بالای ویتامین دی تاثیری بر فرایند بهبود بیماران کرونایی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید