Tf21؛ خودرویی مالی که جانشین پژو 206 می گردد

به گزارش مجله سی نوا، سابقه صنعت خودروسازی در ایران به دهه 30 شمسی می رسد. در سال 1381 سمند به عنوان خودروی ملی ایرانی از سوی ایران خودرو معرفی گردید و بعد از آن مدل های مختلفی سمند مثل سورن فراوری و به بازار عرضه شد.

Tf21؛ خودرویی مالی که جانشین پژو 206 می گردد

سایپا هم در طول این سال ها تیبا،ساینا و شاهین و کوییک را معرفی نموده است که در واقع از نظر مشخصات به هم شبیه هستند و تفاوت زیادی با هم ندارند. ماشین های فراوری داخلی معمولا در دو مدل سدان و هاچ بک هستند و خودروسازان کمتر سراغ مدل کراس و شاسی بلند رفتند.

در واقع استراتژی ایران خودرو طراحی و فراوری خودرو بر روی پلتفرم های نو مثل طراحی تارا روی پلتفرم پژو 301 و طراحی ری را به عنوان یک کراس اور شهری روی پلتفرم پژو 2008 است.

خودرو TF21 نوترین طراحی ایران خودرو است که طبق اعلام این شرکت اواخر سال 1402 به دست مشتریان می رسد. نام تجاری این خودرو هنوز مشخص نشده است و با کد کارخانه ای TF21 شناخته می گردد.

آگهی های انواع خودرو را در خبرنگاران ببینید

معرفی خودروی Tf21؛ ماشین نو مالی ایران خودرو

آخرین طراحی ایران خودرو ماشین TF21 است که یک خودرو شهری کوچک در کلاس B و یک خودرو مالی است. در خردادماه امسال طرح های اولیه از این ماشین رونمایی شد و اکنون مراحل توسعه را طی می نماید.

مدیر عامل ایران خودرو از رونم ایی این محصول در یک ماه آینده اطلاع داد و گفت:

ایران خودرو رویکردی صادراتی برای محصول پروژه TF21 دارد و به فراوری رسیدن این محصول در فاصله زمانی 18 ماهه به معنای پاس کردن استاندارد های خودروسازان جهانی به وسیله این شرکت است.

گفته می گردد TF21 قرار است ماشین جوان پسند با طراحی به روزی باشد که جایگزین پژو 206 می گردد. این خودرو هم مثل 206 تیپ های مختلف خواهد داشت و پلتفرم طراحی آن ترکیبی از PF1 و پلتفرم به کاررفته در خودروهای پژو 106 و سیتروئن ساکسو است.

مشخصات فنی خودروTf21

بر اساس اطلاعات منتشرشده از ایران خودرو، سری اول TF21 با موتور TU5 پلاس که نسخه بهینه سازی شده و ارتقایافته TU5 است فراوری می گردد. از TU5 در پژو 207 و پژو پرشیا استفاده می گردد.

  • موتور TU5 پلاس می تواند حداکثر قدرت 115 اسب بخار و بیشینه گشتاور 150 نیوتن متر را فراوری کند و در خودروهایی مثل تارا و پژو 301 قبلاً استفاده شده است.
  • یکی از مزیت های TF21 مصرف سوخت پایین موتور TU5 پلاس است و به طور میانگین مصرف سوخت این محصول نو ایران خودرو، چیزی در حدود 7 لیتر در 100 کیلومتر است.
  • به علت اینکه ایران خودرو میخواهد موتور خانواده TU5 را حذف کند و به جای آن از موتورهای نوتر و کم مصرف تر استفاده کند، سری دوم TF21 با موتور ملی IK3 فراوری می گردد.
  • موتور IK3 سه سیلندر در دو نوع KP5 با سیستم تنفس طبیعی، حجم 1.5 لیتر، قدرت 120 اسب بخار و گشتاور 145 میلیمتر و نوع KP2 با توربوشارژ، حجم 1.2 لیتر، قدرت 170 اسب بخار و گشتاور 286 نیوتن متر طراحی و فراوری می گردد.
  • پلتفرم TF21نو است و به همین علت این قابلیت را دارد که از فناوری های نو تری در داخل خودرو نصب گردد.

خودرو TF21 ایران خودرو به گونه ای ساخته شده که می توان آپشن های زیادی را روی آن نصب کرد. ایران خودرو می گوید:

امکان اجرای استانداردهایی مانند تصادف با عابر پیاده، سنسور فشار باد تایر (TPMS)، نشانگر زمان تعویض دنده (GSI)، کنترل پایداری (ESP) و سیستم کاهش مصرف سوخت (ECO) روی این خودرو وجود دارد.

مشخصات TF21با این مشخصات قابل قبول است و می تواند گزینه قابل مطرحی برای رقبای چینی در این رده قیمتی باشد.

Tf21 جایگزینی برای سمند، 405، 206

از لحاظ طراحی بدنه، پیش بینی می گردد TF21 خودرویی در رده سایز 206 باشد اما با طراحی مدرن تر. این ابعاد در مقایسه با پژو پرشیا و سمند برای رفت و آمد روزانه در ترافیک شهر مناسب تر است.

در خصوص سرعت TF21 و عملکرد آن، باید گفت که از یک خودروی مالی نباید انتظار زیادی داشت، اما پیش بینی می گردد بتواند در زمانی حدود 12 ثانیه سرعت خود را به 100 کیلومتر بر ساعت حرکت کند و به حداکثر سرعت 190 کیلومتر بر ساعت هم برسد.

برای تماشا آگهی های خودرو کلیک کنید

قیمت و زمان عرضه TF21

خودروی TF21 هنوز در حال طی کردن مراحل توسعه است ولی طبق زمانبندی که ایران خودرو وعده داده است به زودی نسخه اولیه و پروتوتایپ از این خودرو را رونمایی می نماید و امیدوار است تا اواخر سال 1402 و در نهایت در اوایل سال 1403 آن را به بازار عرضه کند.

البته که این بازه قیمتی حدودی است و عوامل زیادی تا مشخص قیمت نهایی خودرو دخیل هستند؛ مثل مقدار مشارکت قطعه سازان ولی به طور کلی ایران خودرو کوشش می نماید قیمت TF21 زیر 300 میلیون تومان باشد.

در نهایت محصول TF21 ایران خودرو، در رده خودروهای کوچک است و نمی تواند رقیبی برای بازار کراس اور ری را ایران خودرو (K125) باشد و احتمالا از خودرو آریا شرکت سایپا هم مقرون به صرفه تر خواهد بود.

اخبار خودرو را در بلاگ خبرنگاران بخوانید.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 18 مهر 1401 بروزرسانی: 18 مهر 1401 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1805

به "Tf21؛ خودرویی مالی که جانشین پژو 206 می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "Tf21؛ خودرویی مالی که جانشین پژو 206 می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید