12 غذای انسانی که سگ ها هم می توانند از آن لذت ببرند و 5 غذایی که نباید بخورند

به گزارش مجله سی نوا، ما همیشه فکر می کنیم باید حتما به حیوانات مان غذای مخصوص شان را بدهیم اما جالب است که آنها می توانند گاهی غذای ما را هم بخورند. با این غذاها آشنا شوید تا هم سگ تان لذت بیشتری ببرد و هم از هزینه های غذایش کاسته شود!

12 غذای انسانی که سگ ها هم می توانند از آن لذت ببرند و 5 غذایی که نباید بخورند

همه ما می دانیم که بهتر است از غذای خودمان به سگ مان ندهیم، اما گاهی در هنگام غذا خوردن سگ چنان ما را نگاه می کند که دلمان نمی آید او را در غذا شریک نکنیم. اما تنها به این دلیل که غذایی برای ما بی خطر است دلیل نمی شود که خطری برای سگ مان هم نداشته باشد. در زیر لیستی از غذاهایی که می توانید با سگ تان شریک شوید آمده است. به علاوه 5 غذایی هم که اصلا نباید سگ تان آنها را بخورد هم آورده ایم. آن را بخوانید تا بتوانید بهترین تغذیه را برای حیوان خانگی تان فراهم کنید.

نکته: این را در نظر بگیرید که مانند ما انسان ها سگ ها هم با هم متفاوت هستند و ممکن است سگ شما به یکی از این غذاها حساسیت داشته باشد. پس دفعه اول برای امتحان مقداری کمی از این 12 غذا را به سگ بدهید، اگر تغییری در ظاهر و رفتار سگ تان پیش نیامد که هیچ، اما اگر علائم حساسیت یا هر علامت مشکوک دیگری در او مشاهده کردید سریعا به دامپزشک مراجعه کنید.

غذاهایی که می توانید با سگ تان تقسیم کنید!

1- کره بادام زمینی. هر از گاهی به سگ تان یک قاشق کره بادام زمینی بدون نمک بدهید، این برای او مانند یک جایزه است (تنها به این نکته توجه کنید که کره بادام زمینی تان حاوی زیلی تول نباشد)! کره بادام زمینی منبع خوبی از پروتئین و چربی مفید برای سگ تان است و بهترین موقعیت برای عکس گرفتن از سگ تان را به شما می دهد! فقط منتظر بایستید تا سگ تان سرمستانه شروع به لیس زدن دهانش کند!

2- ماست. ماست سرشار از پروتئین و کلسیم است و جایزه مناسب دیگری برای سگ تان است، به خصوص اگر او از مسائل گوارشی رنج می برد. مطمئن شوید ماستی که تهیه کرده اید شکر یا شیرین کننده های مصنوعی ندارد.

3- بلغور جو دو سر. بلغور جو دو سر منبع خوبی از فیبر است و برای سگ هایی که مبتلا به بیماری ها روده هستند عالی است. اگر سگ تان به غلات حساسیت دارد هم نگران نباشید، او می تواند جو دو سر بخورد. قبل از اینکه جو دوسر را به سگ تان بدهید آن را بپزید و هیچ شیرین کننده و شکری به آن اضافه نکنید.

4- مرغ. اگر برای سگ تان در پی منبع دیگری از پروتئین هستید، رغ پخته شده و بدون ادویه یکی از بهترین غذاهایی است که می توانید به رژیم غذایی اش اضافه کنید. همچنین اگر غذای مخصوصش تمام شده، مرغ جایگزین مناسبی است تا فرصت کنید و بعدا برای او غذا بگیرید.

5- سالمون. سگ ها هم می توانند از امگا 3 و اسید چرب موجود در ماهی سالمون بهره مند شوند. پس چند تکه سالمون پخته شده به غذای او اضافه کنید تا سگ تان سالم تر و قوی تر بماند.

6- کلم بروکلی. این سبزی پر از ویتامین هر از گاهی می تواند غذای مناسبی برای فراهم کردن مواد مغذی که سگ تان به آنها نیاز دارد باشد. با این حال دقت کنید که بروکلی نباید بیش از 10 درصد حجم غذای سگ تان را تشکیل دهد، چرا که ممکن است باعث بروز مسائل گوارشی در او شود.

7- کدو تنبل. سگ تان می تواند کدو تنبل خام و یا پخته شده را هم به عنوان منبعی از فیبر و ویتامین A بخورد. اگر سگ تان از مسائل گوارشی رنج می برد، کدو تنبل غذایی عالی برای او است.

8- لوبیا سبز. پر از مواد مغذی و کم کالری، لوبیا سبز غذایی عالی برای سلامت سگ تان است که باعث افزایش سطح آهن و ویتامین های بدن او می شود. به سگ تان تنها لوبیا سبز تازه و یا لوبیا سبز کنسروی دهید و مطمئن شوید لوبیاها فاقد نمک باشند. این نکته را در فکر داشته باشید: بیشتر انوع لوبیا حاوی پروتئینی به نام لکتین ها هستند که اگر پخته نشوند، بسته به مقدار مصرف، می توانند باعث ایجاد حالت تهوع، استفراغ و اسهال شوند. لوبیا سبز تنها حاوی 5 تا 10 درصد لکتین است و معمولا خوردن آن به صورت خام مسئله ای برای حیوان ایجاد نمی کند. اما خوردن لوبیا قرمز برای سگ ها خطرناک است. اما اگر هنوز هم نگرانید می توانید لوبیا سبز را هم بپزید تا مطمئن شوید دیگر مسئله ای برای سگ تان ندارد.

9- پنیر لور. این غذای بدون نمک و ادویه سرشار از کلسیم و پروتئین است و می تواند ترکیب خوبی برای غذای سگ تان باشد. البته اگر سگ تان در هضم لبنیات مشکل دارد، بهتر است از این اضافه کردن این پنیر به غذایش خودداری کنید.

10- انواع دیگر پنیر. در مقادیر کم، پنیر جایزه بدی برای حیوانات خانگی نیست، البته اگر سگ تان به لاکتوز حساسیت ندارد. پنیرهایی با چربی کمتر برای تغذیه سگ تان انتخاب کنید، مثلا موزارلا گزینه بدی نیست.

11- هویج. این سبزی خوشمزه کالری کمی دارد و سرشار از ویتامین و فیبر است. به علاوه جویدن هویج باعث قوی تر شدن دندان های سگ تان می شود.

12- اگر سگ تان به منبعی دیگر از پروتئین نیاز دارد، هر از گاهی دادن یک تخم مرغ همزده ایده بدی نیست و یک خوراکی خوشمزه و مقوی برای او است. تخم مرغ سرشار از پروتئین است اما خب چربی زیادی هم دارد، پس زیادی آن هم برای حیوان تان خوب نخواهد بود. هیچ وقت تخم مرغ خام و خوب پخته نشده به سگ تان ندهید، چرا که ممکن است حاوی باکتری سالمونلا باشد و سگ تان را مریض کند.

غذاهایی که نباید با سگ تان تقسیم کنید!

1- شکلات. احتمالا شنیده اید که نباید هیچ وقت به سگ تان شکلات دهید. خب این دلیل دارد. این خوراکی خوشمزه تحریک کننده های شبیه به کافئین دارد که به نام متیل گزانتین شناخته می شوند. اگر سگ تان شکلات زیادی بخورد دچار تهوع، اسهال، ضربان قلب نامنظم، تشنج و حتی مرگ خواد شد!

2- انگور و کشمش. درست است که این دو خوراکی برای ما انسان ها بسیار مفید است، اما برای سگ شما سمی است و موجب بیماری نارسایی کلیه در او می شود.

3- پیاز. این خوراکی به ظاهر بی آزار می تواند صدمات زیادی به سلول های قرمز خون سگ تان وارد کند.

4- آووکادو. برگ، میوه، دانه و حتی پوست آووکادو حاوی سمی به نام پرسین است که می تواند معده سگ تان را بهم بریزید و تنفس او را دچار مشکل کند.

5- الکل. حتی نوشیدن مقدار کمی الکل هم می تواند منجبر بروز مسمومیت شدید در سگ شود و باعث استفراغ، تشنج و حتی مرگ او شود.

منبع: فوت و فن / mnn.com
انتشار: 19 مرداد 1401 بروزرسانی: 19 مرداد 1401 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1772

به "12 غذای انسانی که سگ ها هم می توانند از آن لذت ببرند و 5 غذایی که نباید بخورند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 غذای انسانی که سگ ها هم می توانند از آن لذت ببرند و 5 غذایی که نباید بخورند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید