گل فروشان در انتظار بازگشایی تالارها؛ میزان اشتغالزایی صنعت گل چقدر است؟

به گزارش مجله سی نوا، فروشندگان گل و گیاه این روزها چشم انتظار تصمیم ستاد ملی کرونا برای بازگشایی تالارها هستند.

گل فروشان در انتظار بازگشایی تالارها؛ میزان اشتغالزایی صنعت گل چقدر است؟

به گزارش خبرنگار ، شیوع کرونا و تعطیلی اجباری مجالس، اجتماعات و مکان هایی که مصارف گل در آن ها زیاد است باعث ضرر بسیاری از فراورینمایندگان گل و گیاه شد. پیش از عید بسیاری از فراورینمایندگان میزان زیادی گل را آماده کردند تا به فروش برسانند، اما کرونا باعث اختلال در این بازار شد.

پس از آن نیز این بازار در رکود به سر برد و فراورینمایندگان با مسائل زیادی دست و پنجه نرم کردند. به حدی که نه تنها نتوانستند جبران خسارت نمایند بلکه تمام سرمایه های خود را از دست دادند.

فروشندگان گل و گیاه به دلیل اینکه نتوانستند محصولات خود را به فروش برسانند، سعی کردند گل های خود را به قیمت پایین تر بفروشند اما باز هم دچار ضرر و زیان زیادی شدند.

رستمی، یکی از فروشندگان گل در شرق تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه مالی خبرنگاران، گفت: قبل از عید برای اینکه بتوانم به درآمدی برسم هر چه سرمایه داشتم فروختم و در بازار گل و گیاه سرمایه گذاری کردم و گلخانه ای را اجاره و پس از آن بذر کاشتم تا بتوانم با فروش گل در شب عید به درآمد مکفی برسم.

او ادامه داد: اما پس از مدتی کرونا آمد و تمام زحمات ما را بر باد داد و مجبور شدیم تمام گل هایی که پرورش دادیم را نابود کنیم و این فرایند ضرر بسیار زیادی را به ما وارد کرد.

این فروشنده بیان نمود: پس از آن زیان بسیار زیادی دیدیم که دلگرم بودیم شاید پس از عید این ویروس از بین برود و کمی جبران خسارت گردد اما همچنان این بازار رکود کامل است و متاسفانه هیچ گونه کمکی از طرف دولت برایمان نمی گردد. امیدوار بودیم که تسهیلاتی به ما تعلق گیرد اما این طور که تعیین است این وام به صنف گل نمی رسد.

او گفت: تنها امیدمان به راه اندازی مجدد تالارهای عروسی و مجالس است تا اینگونه بتوانیم کمی جبران خسارت کنیم. در حال حاضر بعضی از گل هایمان را کامل از بین می بریم و درصد بسیار کمی به فروش می رسد.

اکبر شاهرخی رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه مالی خبرنگاران، با اشاره به رکود در بازار گل، اظهار کرد: بازار گل و گیاه قبل از عید و با شیوع کرونا به شدت در حالت رکود به سر می برد و تا زمانی که عروسی ها و مجالس راه نیافتند شاهد رونق در این بازار نخواهیم بود.

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران بیان نمود: هر ساله در ماه رمضان استقبال از بازار گل و گیاه کم است، اما سال جاری در رکودی بیشتری به سر بود. در حال حاضر شاهد هیچگونه افزایش قیمتی در این بازار نیستیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه فراورینمایندگان گل و گیاه سرمایه های خود را از دست داده اند، ادامه داد: فراوری نماینده ها هم اکنون به شدت دچار مسائل زیادی شده اند و به نوعی سرمایه های اصلی خود را از دست داده اند. مشاغل دیگری که آسیب دیده اند حداقل سرمایه خود را از دست ندادند و اجناس خود را نگه داشتند و به نوعی میفروشند، اما این صنف به شدت دچار مشکل است.

او گفت: قرار بر این بود سازمان صنعت، معدن و تجارت حمایتی را از مشاغل آسیب دیده کند، اما متاسفانه این حمایت به فراورینمایندگان گل و گیاه اختصاص نیافته است در حالی که باید به این دسته از مشاغل نیز تسهیلات تعلق گیرد و دست فراورینمایندگان را گرفت.

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران تشریح کرد: فروشندگان گل و گیاه به هیچ عنوان افزایش قیمت نداشته اند چه بسا با قیمت بسیار پایین تر گل و گیاه را به فروش می رسانند تا حداقل بتوانند مقداری جبران خسارت نمایند.

به گفته این مقام مسئول راه های صادراتی و وارداتی برای گل و گیاه به صفر رسیده است و هیچ صادرات و وارداتی نداریم.

یکی از کارگران فروشنده گل و گیاه در بازار غرب تهران نیز در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه مالی خبرنگاران، با بیان اینکه از قبل عید تا به امروز ضرر بسیاری از بابت فروش گل نموده ایم، گفت: متاسفانه کار ما گل فروشان روزمزد است و در کنار آن احتیاج است تا سرمایه گذاری زیادی کنیم. اسفند ماه همواره یک نوری در دلمان روشن می شد که می توانیم به درآمد خوبی برسیم و پول نسبتاً خوبی نصیبمان می گردد.

او با تاکید بر اینکه ضرر زیادی از نفروختن گل نموده ایم، گفت: با این شرایط پیش آمده حتی نمی دانیم چطور باید خرج روزمره را در آوریم.

چندی پیش قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران هم در گفت و گو با خبرنگاران از تصمیم دولت برای بازگشایی تالارها خبر داده بود اما هنوز هیچ تصمیمی بر این مبنا به عموم ابلاغ نشده است تا گل فروشان هم طبق دستورالعمل های بهداشتی زنجیره کار خود را به تالارها و مجالس متصل نمایند.

حال انتظار می رود در شرایط کنونی فکری به حال این قشر گردد تا بتوانند این شرایط سخت را پشت سر بگذارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 مرداد 1399 بروزرسانی: 4 مهر 1399 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 709

به "گل فروشان در انتظار بازگشایی تالارها؛ میزان اشتغالزایی صنعت گل چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گل فروشان در انتظار بازگشایی تالارها؛ میزان اشتغالزایی صنعت گل چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید