انتقاد از برخوردهای نامحترمانه با گردشگران چینی، ژاپنی و...

به گزارش مجله سی نوا، یک راهنمای گردشگری از برخوردهای نامحترمانه با گردشگران چینی و سایر ملیت های آسیای شرقی، انتقاد کرد و گفت: بعضی رستوران ها و هتل ها از ترس کرونا، گردشگران چینی را راه نمی دهند.

انتقاد از برخوردهای نامحترمانه با گردشگران چینی، ژاپنی و...

اگر علاقمند به سفر با بهترین بلیط هواپیما ایران به کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

با شیوع ویروس کرونا به خارج از چین، برخی کشورها و ایرلاین ها از پذیرش گردشگران چینی خودداری کردند. ایران نیز به درخواست وزارت بهداشت، پروازهای چین را به حالت تعلیق درآورد و انجمن صنفی آژانس ها نیز اجرای تورهای چین را موقتا متوقف کرد. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز با تعلیق جشن عید بهاره چینی، مواضع خود را هم راستا و تابع تصمیم های وزارت بهداشت تنظیم کرد.

با این حال برقرای پروازهای ترانزیت، راه ورود چینی ها به ایران را کم و بیش باز گذاشته و جریان دوقطبی را در جامعه گردشگری به وجود آورده است؛ از سویی برخی فعالان گردشگری انتظار دارند حساسیت های بیشتری در پذیرش گردشگران چینی، لحاظ و جلوی منفعت طلبی ها گرفته گردد و از طرفی برخی فعالان گردشگری بر این عقیده اند تصمیم های اتخاذ شده در بحران کرونا، احساسی و غیرکارشناسی بوده است و این ترس در آینده تبعاتی برای کشور خواهد داشت. معاون گردشگری هم چند وقت پیش به گوشه ای از اثرات این ترس که به عقیده فعالان بازار گردشگری چین، تبعات آن در آینده پدیدار خواهد شد، اشاره نمود و گفت: به خاطر حساسیت ها در برخی استان ها اقامت چینی ها با مشکلاتی روبرو شده است.

رامین ذبیح مند ـ راهنمای چینی زبان و عضو هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی ـ در گفت وگو با ایسنا به برخوردهایی که با گردشگران آسیای شرقی از ترس کرونا می گردد نیز اشاره نمود و اضافه نمود: هرچند که مسافران چینی، پس از تنش های سیاسی، به ندرت به ایران سفر می نمایند و پروازهای مستقیم بین دو کشور نیز با شیوع ویروس کرونا، تعلیق شده است اما هستند چینی هایی که واسطه ای و با پروازهای ترانزیت به ایران سفر می نمایند.

او با انتقاد از رفتاری که با برخی از این گردشگران شده است، اظهار کرد: وقتی در صدا و سیما فقط درباره این ویروس هشدار داده می گردد و هیچ آموزش و اطلاع رسانی درستی وجود ندارد، این طور می گردد که مردم در مواجهه با هر ملیتی شبیه چینی ها، ابراز نگرانی می نمایند و یا می ترسند، مثل اتفاقی که در اردبیل و اصفهان افتاد و برخی رستوران ها و هتل ها از پذیرش چینی ها خودداری کردند.

این راهنمای چینی زبان ادامه داد: زمانی که اخبار مربوط به ویروس کرونا در ایران تشدید شد، با یک گروه چینی بودم تقریبا رفتار مردم با آن ها نامحترمانه بود. گردشگران فیلیپینی و ژاپنی هم از این برخوردها بی نصیب نماندند، مردم در مقابل هر ملیتی شبیه به چینی ها یک واکنش نشان می دهد. برخی از تاجران ایرانی هم از فرصت استفاده نموده و در شبکه های اجتماعی چینی به تبلیغ کالاهایشان می پردازند، مثلا این که زعفران ایرانی خاصیت ضد ویروس کرونا دارد.

او با اعتقاد بر این که قطع پرواز بین ایران و چین، تصمیم احساسی، غیرکارشناسی و اشتباهی بود، ادامه داد: ضدعفونی کردن هواپیماها اقدامی است که بسیاری از ایرلاین ها انجام می دهند، پس به قطع پروازها نیازی نبود، ایرلاین های زیادی بودند که پروازهای شان را کامل به چین قطع نکردند، بلکه پروتکل ها سازمان بهداشت جهانی را جدی تر اجرا کردند. دولت چین نظارت خوبی دارد و به افرادی که کارت سلامت نداشته باشند به هیچ وجه اجازه خروج نمی دهد.

ذبیح مند همچنین با بیان این که رسانه ملی به جای انتشار ترس و ایجاد چنین فضایی می توانست رفتارهای انسان محبت آمیز را تقویت کند، اضافه نمود: به جای قطع کامل رابطه با چین می توانستیم شهرهای آن را با توجه به سطح انتشار ویروس، زون بندی و برنامه پروازی را بر آن اساس تنظیم کنیم یا اقدامات بشرمحبت آمیز ای مثل اعزام گروه های امدادی و یا ارسال تعدادی محموله ماسک، انجام دهیم. قطعا جنبه انسانی این اقدامات می توانست به نفع ایران باشد.

وی اقدام های دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را برای راه اندازی کمپین دوستی بین مردم ایران و چین، هوشمندانه توصیف کرد و آن را شایسته قدردانی دانست.

عضو جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی در شرایطی که سفر به ایران کم شده است، گفت: صنعت گردشگری فراز و نشیب بسیار دارد، معمولا چندماه از آن پرکار و چندماهی کم کار است. معتقدم فصل کم کاری گردشگری بهترین فرصت برای برطرف نقاط ضعف است؛ زمانی که به تقویت زیرساخت ها و نیروی انسانی، آموزش و تحلیل علمی اتفاق هایی که این مدت اتفاق افتاده است، می توان پرداخت.

ذبیح مند تاکید نمود: مساله ما در حال حاضر فقط گردشگر چینی یا زیرساخت مورد نظر او نیست، باید به برطرف نواقص کل بازار گردشگری پرداخت.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 4 اسفند 1398 بروزرسانی: 4 مهر 1399 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 317

به "انتقاد از برخوردهای نامحترمانه با گردشگران چینی، ژاپنی و..." امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد از برخوردهای نامحترمانه با گردشگران چینی، ژاپنی و..."

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید