گشت زنی های آمریکا در آب های سرزمینی سایر کشورها پذیرفته نیست

به گزارش مجله سی نوا، حزب مؤتلفه اسلامی با بیانیه ای خطاب به کمیته مرکزی حزب کمونیست چین در مورد مداخلات اخیر امریکا در دریای جنوبی چین هشدار داد.

گشت زنی های آمریکا در آب های سرزمینی سایر کشورها پذیرفته نیست

از وبسایت دولت جمهوری اسلامی ایران دیدن نمایید.

به گزارش حوزه احزاب خبرنگاران، حزب مؤتلفه اسلامی با صدور بیانیه ای خطاب به کمیته مرکزی حزب کمونیست چین درباره مداخلات اخیر امریکا در دریای جنوبی چین هشدار داد و تاکید نمود: گشت زنیهای امریکا در محدوده آبهای سرزمینی دیگر کشورها با هیچ بهانه ای پذیرفته نیست

متن این بیانیه به توضیح ذیر است:

مداخلات اخیر امریکا در موضوع اختلافات منطقه ای کشورهای حاشیه دریای جنوبی چین، به خصوص پس از اعلام برنامه های دفاع موشکی امریکا برای این منطقه، به نحو چشمگیری افزایش یافته است. این در حالی است که هرگونه اختلاف منطقه ای میان کشورهای حاشیه دریای چین جنوبی، موضوعی آسیایی محسوب شده و مجوزی برای مداخلات فرا قاره ای نخواهد بود.

در ادامه این بیانیه آمده است: واشنگتن موظف است از موضع گیری در قبال مسائل حاکمیتی دیگر کشورها و اخلال در فرایند صلح و ثبات دیگر مناطق پرهیز کرده و از تحریک طرفین و دامن زدن به اختلافات خودداری کند. بدیهی است که گشت زنیهای هوایی و دریایی امریکا در محدوده آبهای سرزمینی دیگر کشورها با هیچ بهانه ای پذیرفته نیست و جمهوری خلق چین نیز بر اساس قوانین و توافقات بین المللی، اجازه نقض حق حاکمیت خود را نخواهد داد.

این بیانیه می افزاید: حل اختلافات دریای جنوبی چین بیش از هر چیز نیازمند گفت وگوی مستقیم و مذاکره سازنده آسیایی میان طرفها، در درون یک سازوکار منطقه ای است. سوابق تاریخی، اسناد حقوقی، قوانین بین المللی و احترام متقابل بر اساس پذیرش اصول حاکمیتی، مهم ترین معیار داوری برای حل اختلافات است. همان گونه که در بیانیهرفتار طرفین در دریای جنوبی چین (DECLARATION ON THE CONDUCT OF PARTIES IN THE SOUTH CHINA SEA) میان دولتهای کشورهای عضو آسه آن (ASEAN) و دولت جمهوری خلق چین توافق شده است، برای افزایش صلح، ثبات، رشد مالی و رفاه در منطقه، حسن هم جواری و اعتماد متقابل میان این کشورها لازم است.

این بیانیه تاکید می نماید:حزب مؤتلفه اسلامی با حمایت قاطع از تمامیت ارضی کشور چین، مداخله امریکا در اختلافات منطقه ای را نوعی تعرض به حق حاکمیت و تمامیت ارضی چین تلقی کرده و این مداخلات معارض با اصول حقوق بین المللی را عامل اصلی افزایش تنشها در این منطقه می داند. ما از حزب کمونیست چین می خواهیم با ابتکار عمل، زمینه گسترش گفتگوی سازنده میان احزاب و رهبران سیاسی کشورهای منطقه را بیش از پیش فراهم آورده و با تقویت رفتارهای اعتمادآفرین خود در راستا دستیابی به یک راه چاره پایدار و جامع برای تثبیت همزیستی، صلح عادلانه و امنیت منطقه ای، گام بردارد.

در انتها این بیانیه آمده است: از احزاب دیگر کشورهای این منطقه نیز می خواهیم با مروری بر سوابق مداخلات غیر سازنده و تنش آفرین امریکا در دیگر نقاط دنیا و به خصوص منطقه غرب آسیا و خاورمیانه، به این موضوع توجه کنند که همیشه مداخلات امریکا، منشأ درگیری و تشدید منازعات منطقه ای بوده است و ضرورت دارد تا اختلافات به وسیله گفتگوی مستقیم طرفهای مرتبط با یکدیگر، حل و فصل شوند.

حزب مؤتلفه اسلامی

منبع: تسنیم
انتشار: 21 فروردین 1399 بروزرسانی: 21 مهر 1399 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 456

به "گشت زنی های آمریکا در آب های سرزمینی سایر کشورها پذیرفته نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گشت زنی های آمریکا در آب های سرزمینی سایر کشورها پذیرفته نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید