چه مواد غذایی می توانند جایگزین دارویی ویتامین D شوند؟ ریزش مو، سر درد و سرگیجه؛ عوارض کمبود ویتامین D

به گزارش مجله سی نوا، ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است که وظایف مهمی در بدن دارد. این ویتامین به فراوری کلسیم، ساخت و مراقبت از استخوان ها یاری می نماید و در تنظیم سیستم ایمنی و پیشگیری از بسیاری از بیماری ها مؤثر واقع می گردد.

چه مواد غذایی می توانند جایگزین دارویی ویتامین D شوند؟ ریزش مو، سر درد و سرگیجه؛ عوارض کمبود ویتامین D

خبرنگاران -یکتافراهانی: ویتامین D به طور طبیعی در برخی مواد غذایی یافت می گردد. قرار گرفتن در معرض اشعه UV خورشید هم می تواند باعث ساخت این ویتامین در بدن گردد. معمولاً افراد با مصرف مواد غذایی نمی توانند احتیاج خود را به دریافت ویتامین D تأمین نمایند. بنابراین به مصرف مکمل احتیاج دارند. اما در موارد نادری هم تشکیل این ویتامین در بدن می تواند مضر باشد. بنابراین مصرف خود سرانه ویتامین ها و مکمل های غذایی بدون تجویز پزشک توصیه نمی گردد.

کمبود ویتامین D

کمبود ویتامین D بسیار شایع است و بیشتر افراد به مقدار کافی ویتامین D دریافت نمی نمایند. به غیر از ماهی های چرب، تعداد کمی از غذاها حاوی ویتامین D هستند. این ویتامین به طور طبیعی در برخی مواد غذایی وجود دارد و با قرار گرفتن پوست در معرض آفتاب هم می تواند فراوری می گردد.

ویتامین D در سلامت قلب و محافظت از استخوان ها و عضلات نقش مهمی دارد. اما با توجه به اینکه اغلب افراد به مقدار کافی در معرض نور خورشید قرار ندارند کمبود این ویتامین در افراد زیادی مشاهده می گردد.

از برخی عوامل پرخطر که در کمبود ویتامین D موثرند می توان به اضافه وزن، قرار نگرفتن در معرض نور خورشید، کهولت سن و تیرگی پوست اشاره نمود. البته معمولاً افراد متوجه نمی شوند که دچار کمبود ویتامین D هستند چون علائم آن خفیف است.

ریزش مو، احساس درد و ضعف در ماهیچه ها، سردرد، سرگیجه و احساس افسردگی از جمله عوارض ناشی از کمبود ویتامین D به شمار می روند.

مصرف زیاد ویتامین D

ویتامین D یکی از ویتامین های ضروری بدن است. اما این ویتامین هم اگر بیش ازمقدار از در بدن وجود داشته باشد، ممکن است باعث عوارضی از جمله مسمومیت گردد. مسمومیت ناشی از افزایش ویتامین D خطرناک است و عوارض زیادی به همراه دارد.

برای آگاهی از مقدار کافی دریافت ویتامین D باید بدانیم که احتیاج بدن به این ویتامین در افراد به ویژه در گروه های سنی مختلف فرق دارد.

توجه داشته باشیم هر چیزی هم که برای بدن مفید است از جمله مولتی ویتامین ها نباید بیش ازمقدار مصرف کرد، چون می تواند آسیب های جبران ناپذیری به بدن وارد کند. بنابراین ویتامین D را هم نباید بیش ازمقدار مصرف کرد

از عوارض مصرف زیاد ویتامین D می توان به یبوست، احساس ضعف، نارسایی و سنگ کلیه، دردهای شکمی و استخوانی، حالت تهوع و گیجی و خستگی اشاره نمود.

در واقع با توجه به اینکه ویتامین های محلول در چربی نمی توانند به سادگی از بدن دفع شوند؛ دوز مصرفی آن ها باید با تجویز پزشک معین گردد.

جایگزین های غیر دارویی ویتامین D

معمولاً با برخورداری از یک رژیم سالم که تمام مواد مغذی را در بر می گیرد کمتر به دریافت مکمل ها و ویتامین ها احتیاج داریم. اما با توجه به اینکه انتخاب رژیم غذایی مناسب نیز تحت عوامل مختلف قرار می گیرد اغلب احتیاج به دریافت روزانه مکمل ها و ویتامین ها هم داریم.

از مواد غذایی که می توانند احتیاج ما را به دریافت ویتامین D تامبن نمایند می توان به ماهی سالمون اشاره نمود. اما به طور کلی ماهی های چرب ازجمله منابع خوب دریافت این ویتامین هستند.

البته ماهی تن هم منبع خوب، در دسترس تر و مقرون به صرفه تری است که در صورت لزوم می تواند جایگزین ماهی سالمون گردد. برای کسانی که تمایل یا امکان مصرف ماهی را ندارند روغن جگر ماهی هم می تواند جایگزین مناسبی باشد. چون علاوه بر ویتامین D، حاوی ویتامین A و امگا 3 هم هست.

زرده تخم مرغ، قارچ های خوراکی، شیر گاو و شیر سویا، آب پرتقال و آب هویج هم مواد غذایی غنی از ویتامین D هستند. یک لیوان آب پرتقال 100 واحد ویتامین D دارد.

در واقع میوه ها و آبمیوه ها مقدار قابل قبولی ویتامین D دارند. موز، زردآلو و میوه های خشک هم حاوی مقادیر مناسبی ویتامین دی هستند.

از سویا نیز می توان به عنوان منبع غنی از ویتامین D اشاره نمود. اما به طور کلی اغلب آجیل ها فاقد ویتامین از جمله ویتامین D هستند یا مقدار آن ها بسیار ناچیز است.

منبع:

https: //www. medicalnewstoday. com/articles/161618

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 29 دی 1401 بروزرسانی: 29 دی 1401 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1851

به "چه مواد غذایی می توانند جایگزین دارویی ویتامین D شوند؟ ریزش مو، سر درد و سرگیجه؛ عوارض کمبود ویتامین D" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه مواد غذایی می توانند جایگزین دارویی ویتامین D شوند؟ ریزش مو، سر درد و سرگیجه؛ عوارض کمبود ویتامین D"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید