معروف ترین فستیوال های هند و آشنایی با مذاهب این کشور

به گزارش مجله سی نوا، هند سرزمین فستیوال ها است؛ جایی که مردم از مذاهب مختلف در صلح و آرامش در کنار یکدیگر زندگی می نمایند. تنوع گسترده فستیوال های جشن گرفته شده در هند حکایت از غنای فرهنگی و سنتی این کشور دارد. هرساله فستیوال های متعددی در هند جشن گرفته می شوند که در این مقاله به مهم ترین آن ها اشاره شده است. درحالی که این مراسم در سراسر سال جریان دارند، حدفاصل بین اکتبر تا ژانویه زمانی است که هندوستان در پرشورترین حالت خود به سر می برد.

معروف ترین فستیوال های هند و آشنایی با مذاهب این کشور

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور ارزان هند ما را تجربه کنید.

دیوالی، فستیوال عظیم نورها

دیوالی یکی از مهم ترین فستیوال های هندوها در این کشور است که هرساله در ماه اکتبر همراه نمایش های گوناگون و به شکل باشکوهی جشن گرفته می گردد. در طول فستیوال نورها، خانه ها با فانوس های سفالی، شمع و برگ های درخت آشوکا تزئین می شوند. مردم لباس های نو به تن نموده، در نیایش خانوادگی شرکت می نمایند، ترقه می زنند و به دوستان، آشنایان و همسایگان شیرینی می دهند. در این ایام بازارها رونق می گیرند و در همه جا مراسم آتش بازی برپا است.

هولی، فستیوال پرشور رنگ ها

هولی ، فستیوال رنگ ها، یکی از معروف ترین جشنواره های هند است که با شور و حالی عجیب در ماه مارس در سراسر کشور برگزار می گردد. در عید هولی، مردم یک خرمن عظیم آتش برپا می نمایند و به پایکوبی و آواز در اطراف آن می پردازند. در این روز، مردم در فضای باز به دورهم جمع می شوند و به یکدیگر رنگ های خشک و تر می پاشند. بعضی از آن ها این رنگ ها را داخل تفنگ های آب پاش یا بادکنک ریخته و به سوی هم پرتاب می نمایند.

دوسهرا، گواهی پیروزی خیر بر شر

دوسِهرا (Dussehra) نیز یکی دیگر از فستیوال های مشهور هندی است. دوسهرا به مناسبت مرگ شاه خبیث، راوانا (Ravana)، به دست خدای راما (Rama)، به شیوه های مختلف در سراسر هند جشن گرفته می گردد. مردم در ماه اکتبر در همه جا به مدت 10 روز اقدام به بازطراحی صحنه های این نبرد می نمایند. دوسهرا با مراسم سوزاندن تمثال هایی از راوانا به اوج خود می رسد.

ناواراتری، 9 روز روزه داری، عبادت و پرستش

فستیوال ناواراتری (Navaratri) به شیوه های مختلفی از سوی مردم هند جشن گرفته می گردد. این فستیوال 9 روزه در گجرات نویدبخش آمدن شب هایی پرشور و حال همراه با پایکوبی های پرانرژی است. مردم در این ایام لباس های زیبا، رنگارنگ و سنتی به تن می نمایند و فضای همه جا زیبا و پرطراوت می گردد. فستیوال ناواراتری در ماه سپتامبر قدرت الهه آمبا (Amba) به 9 شیوه متفاوت را گرامی می دارد.

دورگا پوجا، فستیوال خوشبختی، نیکی و صمیمیت

یکی از عظیم ترین فستیوال های هندوها، دورگا پوجا (Durga Puja) است که به طور ویژه از سوی بنگالی های سراسر هند برگزار می گردد. این فستیوال ده روزه از روزه داری گرفته تا جشن و عبادت الهه دورگا با آوازهای سنتی، پایکوبی و نمایش همراه است. در این ایام مجسمه های عظیم و زیبایی از دورگا ساخته شده و در مکان های مخصوص قرار داده می گردد. مردم در این فستیوال در ماه اکتبر لباس های سنتی به تن نموده و برای جشن و عبادت به این مکان ها می فرایند.

کریشنا جانماشتامی، تولد قادر شر

کریشنا جانماشتامی (Krishna Janmashtami) از مهم ترین فستیوال های مذهبی هند به شمار می آید. مراسم جانماشتامی در ماه اوت در شهرهای ماتورا (Mathura) و ورینداوان (Vrindavan) بسیار محبوب است. مردم در این ایام روزه می گیرند و پس از تاریک شدن هوا افطار می نمایند. ملاقات از معابد، عبادت، پایکوبی و آوازخوانی در نیمه شب، بخشی از مراسم تولد خدای کریشنا است. بچه های کوچک اغلب به مانند کریشنا در این روز لباس به تن می نمایند. در این روز زندگی کریشنا در داخل معابد به تصویر کشیده می گردد.

گانش چاتورتی، 11 روز احترام به خدای گانشا

گانِش چاتورتی (Ganesh Chaturthi) دیگر فستیوال مذهبی مهم در هندوستان است که در قالب جشنواره ای 10 روزه در ماه سپتامبر برگزار می گردد. در این روز مجسمه های عظیمی از خدای گانشا در خانه ها و مکان های عمومی قرار می گیرد. هندوها در صبح و عصر به عبادت خدای خود در این ایام می پردازند. روز آخر، روز ویسارجان (Visarjan)، غوطه وری مجسمه گانشا در آب، است. مراسم فرهنگی از جمله آوازخوانی، پایکوبی و نمایش در این ایام برگزار می گردد. می توان در این مدت در همه جای هند چادرهای ارائه خدمات پزشکی رایگان و اهدای خون را مشاهده کرد.

عید فطر، جشن شیرینی ها و خوراکی های مجلل

عید فطر یکی از مهم ترین فستیوال های هندوستان برای جامعه مسلمان این کشور است. مردم در این روز بهترین لباس های خود را به تن نموده، در نماز عید فطر در صبح این روز حضور یافته و سپس به ملاقات دوستان و اقوام می فرایند. آن ها به یکدیگر شیرینی تعارف می نمایند و بچه ها نیز در این روز عیدی می گیرند.

گوروپوراب، اجتماع مذهبی همراه با سرودخوانی

گوروپوراب (Gurupurab) فستیوالی محبوب در میان جامعه سیک های اهل هند در ماه نوامبر است. در طول این فستیوال زندگی و آموزه های گوروها، معلمان و راهنمایان سیک ها، مورد احترام قرار می گیرد و غذاهای این جامعه در معابد سیک ها بین مردم پخش می گردد. کارا پراساد (Karah Prasad) از جمله غذاهای محبوب این ایام است. مردم در خلال این فستیوال اجتماعات مذهبی برگزار نموده و اقدام به سرودخوانی می نمایند. آن ها خانه های خود را با چراغ ها و شمع ها روشن نموده و برای جشن دریافت گوروپوراب ترقه می ترکانند.

راکشا باندهان، روز استحکام پیوند خویشاوندی

راکشا باندهان (Raksha Bandhan) از جمله فستیوال های محبوب هندوها در ماه اوت به شمار می آید. در این ایام پیوند میان برادران و خواهران مستحکم می گردد. خواهرها دعای آرتی (Aarti) را به جای آورده و یک ریسمان مقدس را به مچ دست برادر خود بسته و برای وی آرزوی سلامت می نمایند. برادرها نیز عهد می بندند که از خواهر خود محافظت نمایند.

بیهو، فستیوال پایکوبی، موسیقی و خنده

بیهو (Bihu) از جمله فستیوال های محبوب هندی است که در شمال شرق این کشور برگزار می گردد و زمان برداشت محصول در ایالت آسام را گرامی می دارد. مردان و زنان جوان در طول این فستیوال یک ماهه لباس های سنتی به تن نموده و در روستاها پایکوبی بیهو انجام می دهند. در خلال جشن های بیهو در اواسط ماه آوریل، هیاهوی فراوانی در شمال این کشور برپا است.

همیس، نواهای دل انگیز و لباس های رنگارنگ

همیس (Hemis) یک فستیوال مذهبی دوروزه است که به مناسبت سالگرد تولد رهبر معنوی و بنیان گذار شاخه تانتریک (Tantric) آیین بودائی در تبت برگزار می گردد. این فستیوال سالانه در ماه جولای بازدیدنمایندگان داخلی و خارجی زیادی را به خود جذب می نماید. کشیش ها همراه با موسیقی سنتی نواخته شده با سنج، طبل و شیپور مراسم پایکوبی را به جای می آورند. همیس یکی از فستیوال های منحصربه فرد است که راهبان پایکوبینده در آن لباس هایی زیبا به تن نموده و ماسک به صورت می زنند.

اونام، استقبال از ماهابالی عظیم

اونام (Onam) در میان فستیوال های مهم هندوستان برای استقبال از شاه ماهابالی (Mahabali) افسانه ای واقع شده است. مردم در این ایام لباس های سنتی به تن نموده، خانه های خود را با گل آراسته و آماده یک میهمانی مفصل با 13 نوع غذا می شوند. این فستیوال در اولین روز سپتامبر شاهد رویدادهایی چون مسابقه قایق سواری با قایق هایی شبیه به مار، پایکوبی و اجتماع پولیکالی (Pulikali) است. در طول این اجتماع مردم لباس هایی شبیه به ببر و شکارچی به تن می نمایند.

پونگال، فستیوال شکرگزاری از طبیعت

این فستیوال چهارروزه برداشت محصول در جنوب هند، به منظور شکرگزاری از طبیعت در اولین برداشت سال برگزار می گردد. مردم غذاهای مخصوص ایام پونگال (Pongal) را تهیه نموده و لباس های سنتی خود را به تن می نمایند. برپا کردن خرمن های آتش، پایکوبی، مسابقه میان احشام و پخش شیرینی و خوراکی های خوشمزه از بخش های دیگر این فستیوال هستند. خانه ها در طول این ایام در اواسط ژانویه با گلبرگ، آردهای رنگی و گل های ساخته شده از جنس برنج آراسته می شوند.

عید پاک، گرامیداشت رستاخیز مسیح

عید پاک نیز به مانند دیگر فستیوال ها، با شور و حال خاصی در بخش های مختلف هندوستان برگزار می گردد. مراسم عید پاک در فصل بهار (21 آوریل) در هندوستان به خاطر تزئینات رنگارنگ فراوان، پایکوبی و نمایش، سرو انواع کیک و آذین بندی خیابان ها با فانوس ها، کاملاً متفاوت است.

بایساکی، سنت های غنی و شکوفایی فرهنگی

بایساکی (Baisakhi) عمدتاً فستیوالی است که از سوی جامعه سیک های پنجاب در هند و سراسر دنیا جشن گرفته می گردد. این فستیوال آمدن فصل برداشت محصول را جشن می گیرد. سیک ها، بایساکی را همراه با شور و اشتیاق فراوان و پایکوبی های فولکلور برگزار می نمایند. بایساکی یک فستیوال مهم مذهبی در هندوستان است و روزی است که دهمین گورو از فرقه سیک ها، گورو گوبیند سینگ (Guru Gobind Singh)، سنگ بنای فرمان خالصه (Khalsa) در سال 1699 را بنا نهاد.

ماکار سانکرانتی، سال نوی هندوها

ماکار سانکرانتی (Makar Sankranti) سال جدید اصلی برای هندی های شمال و سیک های این کشور است که در روز چهاردهم ژانویه، درست یک روز پس از فستیوال رنگارنگ لوهری (Lohri)، برگزار می گردد. در این روز، پرستش خدا به منظور آمرزیده شدن از سوی وی در سال جدید در دستور کار قرار می گیرد. ماکار سانکرانتی نویدبخش خاتمه زمستان و شروع بهار و شروع فصل کشاورزی است. این ایام با چرخه های خورشیدی هماهنگ شده و با دیگر فستیوال های هندوها که منطبق با چرخه های قمری هستند، تفاوت دارد. مردم در این روز بادبادک به آسمان می فرستند و خوراکی های خوشمزه میان یکدیگر تقسیم می نمایند. مردم گجرات این فستیوال را با نام اوتارایان (Uttarayan) جشن می گیرند.

ماها شیواراتری، پرستش خدای شیوا

این فستیوال هندی که به خدای شیوا اختصاص داده شده است، شور و شوق عظیمی را در میان پیروان این خدا برپا می نماید. ماها شیواراتری (Maha Shivaratri) اهمیت فراوانی در اساطیر هندو دارد و در چهاردهمین روز از ماه فالگونا (Phalguna) برگزار می گردد. بر طبق یک باور سنتی، تمامی پیروان شیوا در این روز رستگار شده و گناهانشان پاک می گردد. این فستیوال همچنین برای زنان مجرد و متأهل به منظور دعا برای خوشبختی اهمیت ویژه ای دارد.

بسنت پانچامی، نویدبخش آمدن فصل بهار

بسنت پانچامی (Basant Panchmi) در ماه های ژانویه و فوریه برگزار شده و مخصوص خدای ساراسواتی (Saraswati) است. این روز برای محققان و دانشجویانی که خدای دانش را می پرستند، اهمیت ویژه ای دارد. بسنت پانچامی به طور گسترده در ایالت های بنگال غربی، آسام، اودیشا، پنجاب و هاریانا برگزار می گردد. مردم در راجستان دسته های گل یاسمن به خدایان هدیه می نمایند و در ایالت پنجاب آشپزخانه های سرو غذای رایگان برپا می گردد. این فستیوال همچنین نویدبخش آمدن فصل بهار است.

ماهاویر جایانتی، روز تولد خدای فرقه جین

ماهاویر جانما کالیاناک (Mahavir Janma Kalyanak) روزی مهم برای مردم از فرقه جین (Jain) است؛ زیرا در این روز خدای ماهاویر متولد می گردد. در این روز مجسمه خدای ماهاویر با شیر و گُل شسته می گردد. مردم به یاد وی یک اجتماع عظیم خیابانی ترتیب داده و مجسمه خدای ماهاویر را بر روی دست حمل می نمایند.

منبع: گردشبان
انتشار: 1 دی 1399 بروزرسانی: 1 دی 1399 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 983

به "معروف ترین فستیوال های هند و آشنایی با مذاهب این کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معروف ترین فستیوال های هند و آشنایی با مذاهب این کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید