بازسازی ساختمان: مشکل کمبود اعتبار در حوزه بازسازی میراث فرهنگی گیلان به قوت خود باقیست

به گزارش مجله سی نوا، ایرنا/ براساس آخرین اخبار منتشر شده، مشکل کمبود اعتبار در حوزه بازسازی میراث فرهنگی گیلان به قوت خود باقیست.

بازسازی ساختمان: مشکل کمبود اعتبار در حوزه بازسازی میراث فرهنگی گیلان به قوت خود باقیست

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

چندی پیش بود که فاطمه علیزاده، بخشدار مرکزی شهرستان آستانه اشرفیه از خطر تخریب پل نیاکو در آستانه اشرفیه اطلاع داد و پیشتر از آن شرایط ناخوش احوال مسجد اسپیه مزگت رضوانشهر خبرساز شد و پیش از آن نیز عمارت دانشسرای عالی رشت و چه بسیار دیگر.

اما این روزها معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان خبر از بازسازی خانه تاریخی شیرازی، اتمام فرآیند بازسازی و بهسازی بنا بقعه آقا سیدحسن صیقل بنه لاهیجان و اتمام بازسازی قسمتهای آسیب دیده سقف حمام گلشن لاهیجان را داد و گفت: 15 کارگاه بازسازی دیگر در استان فعال است.

ولی جهانی بر محدودیت اعتبار بازسازی بناهای تاریخی استان تاکید نمود و اضافه نمود: با توجه به اقلیم استان، اعتبارات اختصاص یافته برای بازسازی بناهای تاریخی کافی نیست.

وی گفت: به دلیل شرایط آب و هوایی گیلان بسیاری از بناهای تاریخی نیازمند بازسازی اساسی است و بازسازی آنها از عهده اداره کل میراث فرهنگی خارج است و همه سازمان ها، نهادها و مردم می بایستی در این راستا همیار باشند.

بازسازی حمام گلشن لاهیجان

معاون میراث فرهنگی گیلان از اتمام بازسازی قسمت های آسیب دیده سقف حمام تاریخی گلشن لاهیجان اطلاع داد و گفت: حمام تاریخی گلشن در خیابان کاشف شهر لاهیجان قرار داشته و در سال 1239 هجری قمری به وسیله حاج علی اکبر، حاکم لاهیجان ساخته شده است.

جهانی توضیح داد: در زمان ساخت این حمام، استفاده از حمام های داخلی در منازل به ندرت مشاهده می شد و این حمام زیبا بنا به ضرورت، در سطحی وسیع و با معماری منحصر بفرد ساخته شده است.

وی افزود: این حمام در گذشته دارای 2 رختکن مجزا بود که یکی از آنها متعلق به عموم و دیگری مورد استفاده افراد ثروتمند قرار می گرفت. اما در سال 1344 به دلیل ادامه خیابان حافظ جنوبی، متاسفانه بخش مهمی از این حمام از بین رفت و روابط داخلی حمام نیز دچار اختلال شد.

جهانی گفت: بازسازی بخش های آسیب دیده سقف این بنا که تحت مالکیت خصوصی نهاده شده است با اعتبار 100 میلیون تومان از محل تسهیلات بلاعوض طرح یاری های فنی اعتباری اشتغال پایدار و همکاری مالک خصوصی بنا به انجام رسیده است. بعلاوه در طی سالیان گذشته ساماندهی ضلع غربی و سمت بنای چهار پادشاه با اعتباری بالغ بر 300 میلیون تومان صورت گرفته است.

گفتنی است حمام تاریخی گلشن در تاریخ 24 آذر 1354 با شماره 1442 در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

بازسازی و بهسازی بنا بقعه آقا سید حسن صیقل بنه لاهیجان

معاون میراث فرهنگی گیلان بعلاوه از اتمام فرآیند بازسازی و بهسازی بنا بقعه آقا سیدحسن صیقل بنه لاهیجان با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان اداره اوقاف و امور خیریه و هیأت امنای این بقعه متبرکه اطلاع داد.

وی گفت: بنای این بقعه دچار آسیب های متعدد بود و برای بازسازی آن عملیات هایی نظیر استحکام بخشی سقف، خاکبرداری و اجرای بلوکاژ، بازسازی نمای بنا، ساخت و تعویض درب های آلومینیومی و جایگزینی آنها با درب های طرح چوب و بازسازی گره چینی ضریح چوبی بقعه انجام شد.

جهانی اضافه نمود: بازسازی و بهسازی بنای این بقعه با اعتبار یک میلیارد ریالی از محل درآمدهای این بقعه و با نظارت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان در مدت سه ماه به اتمام رسید.

بقعه آقا سیدحسن روستای صیقل بنه شهرستان لاهیجان نیز به عنوان یکی از بناهای مربوط به دوران قاجار در تاریخ 14 مرداد 1382 با شماره 9402 در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

بازسازی خانه تاریخی شیرازی رشت

معاون میراث فرهنگی گیلان بعلاوه از اتمام مراحل بخش های آسیب دیده خانه تاریخی شیرازی رشت اطلاع داد و گفت: خانه شیرازی در میان 2 محله تاریخی رشت یعنی پیرسرا و سبزه میدان واقع شده و از جمله خانه های تاریخی رشت می باشد که از معماری منطقه ها مرکزی ایران در آن استفاده شد.

جهانی ادامه داد: غالب سطح نمای این بنا از پنجره های ارسی استفاده شده و محل های مختلف آن به گچبری های هنرمندانه ای مزین گشت.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بازسازی و احیای این بنای تاریخی گفت: این بنا تحت مالکیت خصوصی نهاده شده است و طرح بازسازی آن از سال گذشته با اعتبار 500 میلیون ریال از محل تسهیلات بلاعوض طرح یاری های فنی اعتباری اشتغال پایدار و همکاری مالک خصوصی بنا شروع شده بود و بخش هایی نظیر بام عمارت اصلی، دودکش ها، بام انبارها و دیوارها مورد تقویت و بازسازی نهاده شد و بعلاوه عملیات استحکام بخشی پی و لایه برداری گچبری و گچکاری آن به انجام رسید.

جهانی با اشاره به برنامه تبدیل این بنای تاریخی به بوتیک هتل اضافه نمود: از جمله ساکنان این خانه تاریخی میتوان به نصرت رحمانی، هنرمند و شاعر نام آشنای گیلانی اشاره نمود و بازسازی و احیای این بنا می تواند نقش مؤثری در بازآفرینی هویتی بافت تاریخی رشت ایفا نماید. گفتنی است عمارت تاریخی خانه شیرازی رشت در تاریخ 13 بهمن 1388 با شماره 29316 در لیست آثار ملی کشور ثبت شد.

منبع: همگردی
انتشار: 21 آذر 1400 بروزرسانی: 21 آذر 1400 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1543

به "بازسازی ساختمان: مشکل کمبود اعتبار در حوزه بازسازی میراث فرهنگی گیلان به قوت خود باقیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی ساختمان: مشکل کمبود اعتبار در حوزه بازسازی میراث فرهنگی گیلان به قوت خود باقیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید