فرهنگ دریایی در کشور جا نیفتاده است، چاپ تمبر سانچی اقدامی ماندگار و جهانی خواهد بود

به گزارش مجله سی نوا، خبرنگاران/هرمزگان شاید عرصه دریا و تلاطم های آن، جهانی پر از شگفتی را به روی ما بگشاید و بتوانیم از این نعمت بیکران، دستاوردهای گران بهایی به دست آورد.

فرهنگ دریایی در کشور جا نیفتاده است، چاپ تمبر سانچی اقدامی ماندگار و جهانی خواهد بود

جهت دریافت مشاوره خدمات کاتالوگ تبلیغاتی از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگاران، به مناسبت روز دنیای دریانوردان به سراغ فردی رفتیم که شاید ناشناخته باشد اما طی این سال ها با سفر به نقاط مختلف دنیا دست به اقدامی جالب زده و توانست آلبومی از تمبرها، اسکناس ها و پول های مرتبط با دریایی را جمع آوری کند.

بهزاد الصفی نویسنده کتاب توسعه دریا محور مروری بر صنایع دریایی دنیا در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه اگر ما قدر دریاهایمان را بیشتر می دانستیم و استفاده بهتر و بهینه تر از آن ها داشتیم شرایط مالی و اجتماعی ما بهتر از این بود، گفت: ما متأسفانه آن چنان باید و شاید به دریاها توجه نداشته ایم و جامعه بیشتر تصور می نماید دریاها بیشتر به موضوعات شیلات، ماهیگیری، دریانوردی و یا ورزش های دریایی محدود است درحالی که 150 کاربرد دریاها با ذکر مثال که در کشورهای دیگر هم مورداستفاده در این کتاب آورده شده است.

وی با بیان اینکه اگر ما می گوییم 5800 کیلومتر نوار ساحلی داریم باید استفاده بهتری از این موهبت داشته باشیم توضیح داد: ما باید خیلی بیشتر از این اقداماتی که صورت گرفته بر روی ترویج فرهنگ دریایی کار کنیم تا همه زمینه های مالی شکوفا شده و هم اشتغال زایی داشته باشیم.

این کارشناس ارشد حوزه دریا با انتقاد از عدم استفاده از مزیت دریا گفت: یکی از چالش های که در مورد استان های ساحلی گفته می شود بحث قاچاق کالا و یا بنزین فروشی در کنار خیابان است. سؤال من این است که چرا ما علی رغم موهبت بسیار بزرگ دریایی که داریم باید شاهد چنین مسائلی باشیم.

فرهنگ دریایی در کشور جا نیفتاده است

الصفی در مورد شرایط فرهنگ دریایی در کشور بیان نمود: تا به امروز اقداماتی صورت گرفته اما با توجه به عمق توانمندی های کشورمان که موهبت الهی هستند آن چنان شایسته در این زمینه کار نشده است.

وی ادامه داد: روزی گفته می شد که ما 5 هزار دریانورد ایرانی کم داریم و به جای آن از دریانوردان پاکستانی، هندی و فیلیپینی بر روی کشتی هایمان استفاده می کنیم که به نظرم این موضوع علتش بیش از هر چیز نبود و یا ضعف فرهنگ دریایی است چرا که الآن مثلاً کودکی که متولد می شود والدین می گویند ان شاالله دکتر و مهندس و خلبان شود و کسی نمی گوید که فرزندمان کاپیتان کشتی شود که همان طور که گفته شد این موضوع برمی شود به اینکه فرهنگ دریایی در کشور خوب ترویج نشده و جا نیفتاده است.

انتشار تمبرهای دریایی راهی برای ترویج و ارتقاء فرهنگ دریایی

این کارشناس ارشد حوزه دریا با بیان اینکه کشورهای مختلف با انتشار تمبرهای دریایی به ترویج و ارتقاء فرهنگ دریایی در کشور خود می پردازند، اظهار کرد: موضوعات تمبرها شیلات، محیط زیست دریایی، ورزش های دریایی، کشتی ها و سازه های دریایی، پل های دریایی، پرنده های دریایی، صدف ها و مرجان های دریایی و دیگر موضوعات است که از آن جمله می توان به چاپ ناوشکن های اتمی در تمبرهای روسی، دراگون بوت (کشتی اژدها) در قالب مسابقه در تمبرهای تایلندی نام برد. در کشور ما هم تا به امروز تعداد معدودی تمبر دریایی چاپ شده اما جا دارد این امر بیشتر کار شود تا شاهد ترویج فرهنگ دریایی در کشور باشیم.

وی با اشاره به جمع آوری کلکسیونی از تمبرهای دریایی دنیا توضیح داد: یکی از اقداماتی که در سفرهایم به کشورهای مختلف داشتم این بود که به اداره پست مرکزی هر کشور رفته و از آن جا بازدید نموده و تمبرهای دریایی را مشاهده و انتخاب کنم که البته پیدا کردن اداره پست مرکزی یکی از چالش هایی بود که وقت گیر و هزینه بر بود اما زمانی که به آنجا می رفتم و تمبرها را می دیدم به این نتیجه می رسیدم که وقت و هزینه ای که صرف کردم ارزشمند بوده است.

الصفی با پیشنهادهایی در مورد چاپ تمبر دریایی در ایران گفت: قطعاً پیشنهادهای مختلفی است که می توان به چاپ تمبر بندر شهید رجایی به عنوان بزرگ ترین بندر تجاری ایران به عنوان یک سوژه و یا حادثه سانچی و دیگر حوزه های دریایی موضوعات درج تمبر دریایی در ایران باشد.

چاپ نمادهای دریایی بر روی اسکناس ملی راهی دیگر برای ترویج فرهنگ دریایی

الصفی با بیان اینکه یکی دیگر از راه های ترویج فرهنگ دریایی چاپ نمادهای دریایی بر روی اسکناس های ملی است مطرح کرد: در کلکسیونی که بنده جمع نموده ام حدود 200 قطعه اسکناس است که بر روی آن نمادهای دریایی نظیر کشتیرانی، شیلات، بندرداری، فانوس های دریایی و دیگر نمادهای مربوط به دریا در کشورهایی نظیر چین، جزایر سلیمان، کامبوج، بروما، مالزی و دیگر کشورها است.

وی اضافه نمود: با توجه به اینکه ایران یک کشور دریایی است این ایده نیز می تواند مورد توجه مسئولین قرار گیرد تا تصاویری دریایی بر روی اسکناس های ملی چاپ شود.

این کارشناس ارشد حوزه دریا با اشاره به چاپ کارت پستال های دریایی به عنوان راهی دیگر جهت ارتقا فرهنگ دریایی گفت: این اقدام برای گردشگران بسیار می تواند جذاب باشد. در کشور ما سازمان بنادر و دریانوردی با چاپ کارت پستال های بنادر مختلف ایران این اقدام را آغاز نموده که البته شاهد هستیم کشورهای دیگر مانند ترکیه، امارات، مالزی و ... اقدامات بیشتر و جذابی در این زمینه انجام داده اند.

دریانوردان اهمیت دارند

الصفی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 105 هزار فروند کشتی در سراسر آب های کره زمین فعال است ابراز کرد: این تعداد کشتی و شناور سالانه 9 میلیارد تن کالا جابه جا می نمایند و حدود 1.5 میلیون دریانورد بر روی کشتی ها فعال هستند.

وی اضافه نمود: با توجه به اینکه شغل دریانوردی اهمیت زیادی در سطح دنیای و تجارت دنیای دارد آیمو(سازمان دنیای دریانوردی) تا قبل از سال 2010 سه سال شعار این سازمان را مربوط به دریانوردان انتخاب کرد که البته از سال 2010 هر ساله 25 ژوئن(4 تیر) به عنوان روز دنیای دریانوردان جشن گرفته می شود. گفتنی است که هر سال یک شعار اختصاصی دارد که سال جاری یعنی سال 2018 شعار سلامت دریانوردان انتخاب شده است.

این کارشناس ارشد حوزه دریا با بیان اینکه بیشتر کالاهایی که ما در اطراف مان مشاهده می کنیم توسط دریانوردان جابه جا و آورده شده که همین موضوع اهمیت دریانوردان را نشان می دهد گفت: قطعاً دریانوردان که 6 ماه بر روی دریاها هستند خواسته ها و نیازمندی هایی دارند که همین موضوع حساسیت هایی را برای آیمو ایجاد نموده تا با تصویب و اجرای کنوانسیون های مختلفی به سلامت، امکانات رفاهی و بیمه دریانوردان بپردازد.

وی با اشاره به کتاب دانستنی های دریایی دنیا بیان نمود: یکی از موضوعاتی که در این کتاب به آن پرداخته شده این است که دریانوردان چه ایرانی و چه خارجی با چه شرایطی در دریاها روبرو هستند و چه نیازمندی هایی دارند و این که چگونه به این قشر جامعه با توجه و رسیدگی بیشتری کرد.

گردشگری مزیت مطلق استان هرمزگان

الصفی با بیان اینکه از قدیم استان هرمزگان به عنوان یک استان دریایی در کشور شناخته می شده اظهار کرد: استان هرمزگان با داشتن نیمی از مرزهای آبی کشور و جزایر 14 گانه در آن می تواند تاثیر چشمگیری در توسعه اقتصاد دریا محور داشته باشد.

وی با اشاره به کتاب دانستنی های دریایی دنیا مطرح کرد: گردشگری مزیت مطلق استان هرمزگان است که در این زمینه 70 نقطه گردشگری استان یک به یک در این کتاب معرفی شده، همچنین مثال و تجربه های کشورهای دیگر هم در این زمینه در کتاب آمده است.

این کارشناس ارشد حوزه دریا ادامه داد: اگر بتوانیم تنها پتانسیل گردشگری در این استان را فعال کنیم، قطعاً زمینه های مالی این استان شکوفاتر شده و به توسعه استان و کشور یاری خواهد نمود.

کتاب مصور دانستنی های دریایی دنیا، کتابی برای علاقه مندی نوجوانان و جوانان به مباحث دریا

الصفی با بیان اینکه کتاب مصور دانستنی های دریایی دنیا یک الگوبرداری از یک کتاب مصور هلندی است، توضیح داد: این کتاب شامل بیش از 1100 تصویر مستند دریایی است که تا حد امکان سعی شده است از دو زبان فارسی و انگلیسی استفاده شود.

وی در مورد هدف خود از تألیف این کتاب گفت: هدف این بود که نوجوانان و جوانان کشور با مباحث دریایی بیشتر آشنا شده و در انتخاب شغل و حرفه خود در آینده، رشته های دریایی را بیشتر در نظر بگیرند و همچنین مسئولین به رشته های دریایی بیشتر توجه نمایند.

مؤلف کتاب دانستنی های دریایی دنیا در مورد چگونگی تألیف این کتاب گفت: برای نوشتن این کتاب تمام سواحل و جزایر ایران را یک به یک رفته ام. با مردم بومی صحبت نموده ام. انواع غذاهای دریایی را خورده ام و در رابطه با فرهنگ دریایی منطقه شان با آن ها گفت وگو نموده ام.

الصفی اضافه نمود: همراه با کتاب یک سی دی نیز ضمیمه است که شامل 100 ویدیو کلیپ دریایی است. این کتاب دانشگاه ها و هنرستان های دریایی در دسترس است.

گفت و گو از: محمد محمدی، خبرنگار خبرنگاران، منطقه خلیج فارس

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 283

به "فرهنگ دریایی در کشور جا نیفتاده است، چاپ تمبر سانچی اقدامی ماندگار و جهانی خواهد بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرهنگ دریایی در کشور جا نیفتاده است، چاپ تمبر سانچی اقدامی ماندگار و جهانی خواهد بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید