سند آمایش آب؛ نیاز جدی کاشمر

به گزارش مجله سی نوا، فرماندار کاشمر گفت: کاشمر با دارا بودن دشت ممنوعه بحرانی، هنوز سند آمایش آب ندارد.

سند آمایش آب؛ نیاز جدی کاشمر

به گزارش گروه استان های خبرنگاران از مشهد، مسلم ساقی فرماندار و رئیس ستاد بحران کاشمر با اظهار نگرانی از شرایط اسفبار منابع آبی، خشکسالی های متداول و کاهش جدی بارندگی ها گفت: باید از ظرفیت مرکز آموزش عالی و هواشناسی این شهر استفاده بهتری نمود و صرف ارائه، دریافت داده ها و اطلاعات کمکی در جلوگیری از بحران ها نخواهد کرد.

او افزود: با توجه به تغییر اقلیمی که اتفاق افتاده باید در همه زمینه ها تغییر رویه دهیم، اگر دستگاه ها در حوزه پیشگیری نتوانند تمهیدات لازم را اتخاذ کنند قطعأ بحران اتفاق خواهد افتاد و بعضأ خسارت های اقتصادی و جانی برجای مانده غیر قابل جبران خواهند بود.

فرماندار کاشمر با اشاره به اینکه تهیه سند آمایش آب نیاز جدی برای کاشمر که دارای دشت های ممنوعه است، دانست و ادامه داد: سند آمایش آب با موضوع مدیر مرکز آموزش عالی و همکاری تمامی دستگاه های اجرایی و در یک بازه زمانی تعیین باید مدون شود.

ساقی خاطرنشان کرد: در سند آمایش آب باید چشم اندازی تعریف شود تا برای اقداماتی که بعدا در حوزه های مختلف می خواهد انجام شود نقشه راه داشت و اگر فاز دوم شهرک صنعتی، منطقه ویژه اقتصادی و یا کارخانه های جدیدی بخواهند راه اندازی شوند باید بر اساس سند آمایش آب باشد.

او با اشاره به اینکه در آینده با مشکل آب شرب روبرو خواهیم بود، شرح داد: از هم اکنون باید به فکر باشیم، همچنین در ذیل ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران کمیته آموزش با موضوع هلال احمر باید تشکیل شود.

بیشتر بخوانید

  • افتتاح 9 طرح اداره آب و فاضلاب کاشمر در دهه فجر

فرماندار کاشمر تأکید کرد: باوجود اینکه همیشه بخش کشاوزی دچار سرمازدگی، بارش تگرگ، طوفان و صدمات بسکمک می شود اما اعتبارات دولتی کفاف جبران آن ها را نمی کند.

افزایش سطح بیمه محصولات کشاورزی

ساقی اظهار کرد: باید سطح بیمه محصولات کشاورزی را افزایش داد تا اگر دچار خسارت شدند بتوانیم بخشی از آن را تأمین کنیم، متأسفانه در حوزه بحران از بخش غیر دولتی و ظرفیت انجمن صنفی کشاورزی کمتر استفاده می کنیم.

او افزود: ضمن تقویت تشکل های غیر دولتی باید از ظرفیت شان استفاده بیشتری نمود، بدون شک تشکل ها در اجرای بهتر برنامه ها کمک خواهند نمود.

فرماندار کاشمر ادامه داد: تمامی شرکت های خدماتی از هم اکنون بازدیدهای خود را از تأسیسات انجام دهند، با توجه به موج سردی که در پیش داریم ضمن اینکه باید اطلاع رسانی های لازم به کشاورزان شود پیگیری هم باید داشت.

ساقی با اشاره به اینکه تمامی 25 روستای شهرستان کاشمر دارای اتاق بحران با امکانات مورد نیاز هستند، خاطرنشان کرد: بخشداران باید دهیاران را مکلف به بازبینی تأسیسات و تجهیزات کنند.

توجه به سرمای هوا

او با اشاره به اینکه باید با بازگشایی مسیل ها از بروز سیلاب های ناگهانی که موجب خسارت هایی می شود جلوگیری نمود شرح داد: طی چند روز آینده موج سرد پایداری بر روی شهرستان حاکم خواهد بود و افت دما را تا روز سه شنبه خواهیم داشت از اواسط هفته هم با یک شیب ملایم افزایش دما را داریم.

فرماندار کاشمر تأکید کرد: دو شب گذشته سردترین شب را پشت سر گذاشتیم به طوری که در کاشمر دما به 7 درجه بالای صفر و در کوهسرخ به منفی یک درجه رسید.

وجود 90 ایستگاه با ظرفیت بالغ بر 195 هزار متر مکعب

محمد خلیلی مدیر شرکت گاز کاشمر در این جلسه گفت: در ناحیه کاشمر 90 ایستگاه C.G.S، T.B.S، M.R.S و M.S با ظرفیت 195 هزار متر مکعب وجود دارد.

او افزود: سال گذشته در شمال شهر ایستگاه T.B.S 10 هزار نصب شد و همزمان خطوط تغذیه چهار خیابان اصلاح شدند، اگر چه در سرمای سال 98 فشار پنج پوند را تجربه کردیم در صورتی که قبل از آن فشار 60 پوند بود اما با اصلاح شبکه مشکل رفع شده است البته باز هم بستگی به فشار گاز و تغذیه ای که صورت می گیرد دارد.

مدیر شرکت گاز کاشمر با اشاره به اینکه ظرفیت روستای مغان از 2500 به 5000 پوند در سال گذشته ارتقاء پیدا کرده، ادامه داد: اتصال ایستگاه روستای مغان به جنوب غرب کاشمر همزمان خط 125 به این منطقه وصل شد که با این اقدام قدرت مانور در حوادث و افت فشارها بالا رفت.

خلیلی خاطرنشان کرد: ایستگاه روستای قوچ پلنگ که از ظرفیت شهرک صنعتی تغذیه می کند به روستای فرگ متصل شد تا اگر مسئله ای به وجود آمد بالا ولایت را بتوانیم تغذیه کنیم.

او شرح داد: طی دو سال گذشته از زمانی که خط 16 اینچ به موازات خط 12 اینچ احداث شد از یک ایمنی بهتری برخوردار شدیم و ذخیره خط افزایش یافته است.

انتهای پیام // م.ع

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 6 آبان 1400 بروزرسانی: 6 آبان 1400 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1497

به "سند آمایش آب؛ نیاز جدی کاشمر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سند آمایش آب؛ نیاز جدی کاشمر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید