زحل بدون حلقه هایش چه شکلی است؟، عکس

به گزارش مجله سی نوا، دانشمندان در خصوص زمان شکل گیری حلقه های نمادین سیاره زحل یا حتی نحوه پیدایش آنها با یکدیگر توفق ندارند اما خشونت نقطه اشتراک این تئوری ها است.

زحل بدون حلقه هایش چه شکلی است؟، عکس

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، زحل بدون حلقه هایش واقعا خسته نماینده به نظر می رسد، بدون حلقه ها همچنان بعضی طوفان ها در قطب های این سیاره ظاهر می شوند، اما چهره زحل بدون حلقه ها فاقد زیبایی مشتری با نوارهای رنگارنگ و یا آبی تند نپتون و حتی تاریکی خفه نماینده زهره است.

بیشتر بخوانید:

شاسی بلند آمریکایی که مخصوص چین ساخته شده / عکس

لقمه ای بسیار بزرگتر از دهان خرس غول پیکر کودیاک / عکس

جف کوزی از مرکز تحقیقات ایمز ناسا می گوید: حلقه های زحل منحصر به فرد هستند. آنها تنها حلقه های بزرگ و بزرگی هستند که بسیار درخشان اند.

دانشمندان در مورد شکل گیری، قدمت و ماندگاری حلقه های زحل نظر متفاوتی دارند؛ گروهی بر این باورند که حلقه های زحل ازلی هستند و بیش از چهار میلیارد سال پیش همراه با این سیاره شکل گرفته اند و زحل هرگز یک دنیای خسته نماینده نبوده است. گروه دیگر بر این باورند که حلقه ها بسیار جوان تر هستند و در چند صد میلیون سال گذشته شکل گرفته اند. بر اساس این نظریه، حلقه ها به قدری جوان هستند که اگر دایناسورها برنامه فضایی داشتند، زحل بدون حلقه را به وسیله تلسکوپ های خود می دیدند.

اگرچه این دو نظریه از نظر زمانی میلیاردها سال با یکدیگر فاصله دارند، اما به گفته الموتمید، خشونت نقطه اشتراک آن ها است؛ مریم الموتمید، متخصص دینامیک مداری، در این خصوص می گوید: ساخت حلقه ها مستلزم نابودی فاجعه آمیز یک شی یخی بود، شاید یک دنباله دار یا یک ماه. به نحوی آن جرم خیلی نزدیک به زحل سرگردان شد و گرانش سیاره آن را به تکه های یخی بی شماری تبدیل کرد. بخش کوچکی از آن خرده ها بزرگتر از دیگر خرده ها هستند و بعضی دیگر نیز بی نهایت کوچک هستند. بیشتر این خرده ها از یخ آب روشن و بکر ساخته شده اند، اما یک نوار در حلقه ها کمی تیره تر است. با گذشت زمان، آن بقایای متلاشی شده خود را در سیستم حلقه ای که امروزه می بینیم، سازماندهی کردند، که حدود 273588 کیلومتر امتداد دارد، اما ضخامت آن تنها حدود 9 متر است.

هواداران نظریه اول که حلقه های زحل ازلی هستند، بر این باورند که سیارات غول پیکر در جایی که امروز می بینیم متولد نشده اند، در عوض، آنها به مکان فعلی خود مهاجرت کردند و باعث ایجاد یک آبشار بی ثباتی در میان اجرام کوچکتر شدند که در نهایت مانند توپ های پینگ پنگ آسمانی در سراسر مکان پرتاب شدند. تئوری حلقه های قدیمی بعلاوه پیش بینی می نماید که بعضی از قمرهای زحل از حلقه های متلاشی شده تشکیل شده اند که به مقدار ای از سیاره فاصله دارند تا به خودی خود توده هایی را تشکیل دهند. بنابراین، بعضی از قمرهایی که امروزه در نزدیکی حاشیه حلقه ها شناور هستند، از همان ماده ساخته شده اند.

الموتمید می گوید: راستش، و بدون اینکه بخواهم خیلی بی طرف باشم، فکر می کنم نظریه کهولت سن برایم منطقی تر از جوانی است.

مشکل اینجاست که حلقه های یخی آنقدر سفید مرواریدی هستند که نمی توانند میلیاردها سال عمر نمایند، یا حداقل این بحثی است که هواداران نظریه حلقه های جوان روی آن تمرکز می نمایند. این مشکل که بحث آلودگی نامیده می گردد، به سرعت برخورد غبار تاریک در منظومه شمسی بیرونی و درخشندگی حلقه ها بستگی دارد. به بیان ساده، حدود چهار میلیارد سال باران کیهانی ضعیف، حلقه های زحل را مانند مشتری کثیف و بی تأثیر نشان می دهد، مگر اینکه حلقه ها بزرگ باشند یا جوان باشند.

منبع: نشنال جئوگرافیک

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 6 اسفند 1401 بروزرسانی: 6 اسفند 1401 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1869

به "زحل بدون حلقه هایش چه شکلی است؟، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زحل بدون حلقه هایش چه شکلی است؟، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید