جاده های عجیب و غریب دنیا و تجربه ای هیجان انگیز

به گزارش مجله سی نوا، بیشتر ما هر روز در حال سفر کردن هستیم؛ با هواپیما، قایق، قطار یا خودرو؛ اما فرقی نمی کند وسیله حمل و نقل ما چه باشد؛ همیشه یک نکته دائمی وجود دارد و آن این است که ما از این وسایل و از این روش های جابجایی برای رفتن از یک نقطه به نقطه دیگر استفاده می کنیم. سیاره زمین از حدود 200 کشور مستقل تشکیل شده که هر کدام از آن ها دارای فرهنگ و تاریخ منحصر به فرد هستند؛ اما هر چقدر هم یک کشور منحصر به فرد باشد، در برخی چیزهای خاص با کشورهای دیگر شباهت دارد. یک نمونه ایده آل از این نکته، این حقیقت است که هر کشوری دارای جاده های مخصوص به خود است که هر روزه از طریق مردم عادی برای رفتن از یک نقطه به نقطه دیگر مورد استفاده قرار می گیرند. جاده ها از 6000 سال پیش در دسترس انسان ها بوده اند و نحوه سفر ما روی زمین را متحول کرده اند. بیشتر جاده هایی که می بینیم از آسفالت ساخته شده اند؛ اما در کشورهای کمتر پیشرفته یا نواحی دورافتاده جاده هایی هم وجود دارند که از سنگ ساخته شده باشند. اما بهرحال، برخی از این جاده ها از سایرین بهتر هستند؛ بویژه وقتی سخن از امنیت به میان می آید؛ برای مثال برخی از جاده های عجیب و غریب جهان بسیار بد طراحی شده اند یا در مناطقی واقع شده اند که خودرو نباید به آن ها وارد شود. در نوشتار عجیب ترین جاده های جهان، سعی داریم خطرناک ترین جاده های جهان را به شما معرفی کنیم.

جاده های عجیب و غریب دنیا و تجربه ای هیجان انگیز

جاده استلویو پس Stelvio Pass Road

بهتر است با کشور ایتالیا آغاز کنیم؛ کشوری که بخاطر خلق یک شبکه جاده ای در چندین قرن پیش و در زمان امپراطوری روم شناخته می شود؛ اما این بدان معنی نیست که تمامی جاده های ایتالیا بی نقص هستند. در شمال ایتالیا و در امتداد مرز کشور سوئیس، جاده استلویو پس Stelvio Pass Road واقع شده است؛ جاده ای فوق العاده که افتخار این را دارد که به عنوان مرتفع ترین جاده کوهستانی آسفالت شده در بخش شرقی کوه های آلپ شناخته می شود. این جاده در بین جاده های عجیب و غریب جهان بیش از دو و نیم کیلومتر طول دارد و همینطور که در تصویر زیر می بینید، جاده ای بسیار هیجان انگیز است. این جاده پر پیچ و خم به بسیاری از رانندگانی که آن را می پیمایند، اضطراب وارد می نماید؛ بخصوص وقتی که آن ها متوجه می شوند تمامی این پیچ های تند بر لبه یک کوه واقعی قرار گرفته اند.

جاده آریکا Arica به ایگیگه Iquique

بیشتر جاده هایی که در این فهرست آورده شده اند به دلایل آشکار ایمنی ذکر شده اند؛ اما جاده هایی هم مانند جاده آریکا Arica به ایگیگه Iquique در کشور شیلی هستند که تنها به لطف اشتباهات انسانی در فهرست عجیب ترین جاده های جهان قرار گرفته اند. این جاده در حدود 3400 کیلومتر طول دارد و همین آن را به طولانی ترین جاده در کشور شیلی بدل کرده است؛ اگر روزی در آینده در این جاده سفر کنید، از منطقه ها مسطح و بیابانی بسیار زیادی عبور خواهید کرد؛ اما چندین شیب بسیار تند و دره نیز در طول آن وجود دارند که خیلی مشکل زا نیستند. مشکل واقعی این جاده در بین عجیب ترین جاده های جهان این است که به نظر ایمن می آید؛ و به همین دلیل بسیاری از رانندگان با بی توجهی یا سرعت بسیار بالا در آن رانندگی می کنند و تصادف های بسیار زیادی در آن اتفاق می افتد.

اتوبان جیمز دالتون James Dalton Highway

آلاسکا محل زندگی کمتر از یک میلیون نفر است و به همین دلیل یکی از کم جمعیت ترین استان های ایالات متحده آمریکا به شمار می رود؛ این استان بخاطر دمای هوای بسیار سرد خود معروفیت دارد و برخی از سردترین جاده های روی سیاره زمین در آن واقع شده اند. یکی از این جاده ها در بین خطرناک ترین جاده های جهان اتوبان جیمز دالتون James Dalton Highway است که 666 کیلومتر طول دارد و یکی از دورافتاده ترین جاده های جهان نیز به شمار می رود. این بدان معنی است که اگر برای خودروی شما مسئله ای پیش بیاید، شما در میان ناکجا آباد اسیر خواهید شد. این اتوبان دارای چشم انداز ها بسیار زیبایی می باشد اما مملو از چاله و دست انداز است و رانندگان می بایست علاوه بر دست و پنجه نرم کردن با برف و یخ، با باد های قدرتمندی که سنگ های کوچک را از زمین بلند می کنند و به شیشه ماشین می کوبند، کنار بیایند.

جاده اقصر Luxor به غردقه Hurghada

تاریخچه کشور مصر به بیش از 5000 سال پیش می رسد و مانند سایر تمدن های باستانی، آن ها هم به لطف ساخت سیستم جاده ای شان توانستند پیشرفت قابل توجهی داشته باشند. اما این سیستم شامل جاده اقصر Luxor به غردقه Hurghada نمی شود. این جاده در بین جاده های عجیب و غریب جهان شهر باستانی اقصر Luxor را به شهر توریستی غردقه Hurghada متصل می نماید و بخاطر تصادف های بسیار زیادی که در آن اتفاق می افتد معروفیت دارد. این تصادف ها بویژه در شب که رانندگان بدون روشن کردن چراغ های نور بالا جاده را می پیمایند اتفاق می افتند. علت این که رانندگان از روشن کردن چراغ های خودرو خودداری می کنند این است که راهزنان به طور مداوم در این جاده کمین می کنند و این چراغ ها باعث می شود از وجود خودرو در جاده مطلع گردند.

مسیر فری مدوز یا دشت های پریان Fairy Meadows

پارک ملی فری مدوز یا دشت های پریان در بخش شمالی کشور پاکستان واقع شده است و اگر از کسانی که به این پارک رفته اند سوال کنید، همه از زیبایی فوق العاده آن می گویند. اما برای رفتن به این پارک، می بایست از مسیر فری مدوز یا دشت های پریان Fairy Meadows که 16 کیلومتر طول دارد استفاده کنید؛ این مسیر یک جاده کوهستانی مرتفع است که تماما از سنگریزه پوشیده شده است و از آن اصلا به خوبی نگه داری نمی شود. مسیر فری مدوز یا دشت های پریان Fairy Meadows فوق العاده باریک است؛ تا آن حد که یک خودروی جیپ به سختی در آن جای می گیرد و هیچ گاردریلی برای محافظت از خودرو در طول جاده وجود ندارد؛ این یعنی کافیست یک حرکت اشتباه انجام دهید تا از کوه به داخل دره ها قل بخورید.

اتوبان سیچوآن Sichuan به تبت Tibet

کشور چین بیش از یک میلیارد نفر جمعیت دارد؛ بنابراین اصلا تعجب آور نیست که این کشور دارای جاده های بسیار زیادی باشد. یکی از این جاده ها در بین خطرناک ترین جاده های جهان، اتوبان سیچوآن Sichuan به تبت Tibet است که 2140 کیلومتر طول دارد. این اتوبان کمی پر پیچ و خم است و همین باعث می شود تا حدی خطرناک باشد اما وقتی طراحی آن را با آب و هوای بد این منطقه ترکیب کنید، به نهایت دردسر می رسید. در این اتوبان هر ساله هزاران تصادف به وقوع می پیوندد و علت این تصادف ها این است که در این منطقه بهمن های سنگین فرو می ریزند و ریزش سنگ به طور دائمی اتفاق می افتد؛ همچنین در طول ماه های زمستان رانندگان می باید با شرایط یخبندان دست و پنجه نرم کنند.

جاده اسکیپرز کنیون Skippers Canyon Road

کشور نیوزیلند، کشور واقعا زیبایی است؛ کشوری با تپه های بسیار زیاد و منطقه ها کوهستانی باشکوه که در هیچ جای جهان نظیرش را نمی توانید پیدا کنید. جاده اسکیپرز کنیون Skippers Canyon Road در بین جاده های عجیب و غریب جهان نیز در یکی از همین منطقه ها کوهستانی واقع شده است. این جاده خاکی در بین عجیب ترین جاده های جهان حدود 27 کیلومتر طول دارد و در کناره یک صخره پر شیب ساخته شده است. همین موقعیت جالب باعث شده است جاده اسکیپرز کنیون Skippers Canyon Road بهترین چشم انداز ها جاده ای در جهان را داشته باشد. متاسفانه این جاده پر پیچ و خم بسیار باریک است؛ تا آنجایی که اگر خودرویی از مسیر مقابل شما بیاید، هر دو شما گیر خواهید کرد و قادر نخواهید بود خودروی خود را حرکت دهید. البته بهتر است نگرانی این مسئله را نداشته باشید؛ زیرا تنها کسانی که یک مجوز خاص دارند می توانند در این جاده رانندگی کنند و عبور از آن برای عموم آزاد نیست.

اتوبان هالسما Halsema Highway

اگر روزی از کشور فیلیپین بازدید کنید، از دیدن اینکه چقدر بخش های مختلف این کشور زیبا و خیره کننده هستند غافلگیر خواهید شد. بویژه اگر سفری به ساگادا Sagada در استان کوهستانی این کشور داشته باشید. اما برای رفتن به ساگادا Sagada و برگشتن از آن، می بایست از اتوبان هالسما Halsema Highway عبور کنید. این اتوبان 150 کیلومتر طول دارد و از آن به درستی نگهداری نمی شود؛ چه بسا اگر هر از چند گاهی تعمیر می شد، پیچ های متعدد آن مسئله ای ایجاد نمی کردند. اما مشکل اصلی این اتوبان در بین عجیب ترین جاده های جهان این است که آن منطقه کوهستانی به طور مداوم دچار رانش زمین می شود و اگر در طول این جاده از جنگل ابر عبور کنید، می بایست از میان مه عبور کنید و توانایی دید شما به طور کامل از بین می رود.

جاده پاتیوپولو Patiopoulo به پردیکاکی Perdikaki

کشور یونان جایگاه تمدنی است با قدمتی بیشتر از قدمت امپراطوری روم و آب و هوای فوق العاده ای دارد که باعث می شود هر ساله گردشگران بسیاری به این کشور جذب شوند؛ اما اگر به یونان سفر می کنید، بهتر است از رفتن به جاده پاتیوپولو Patiopoulo به پردیکاکی Perdikaki خودداری کنید. این جاده 29 کیلومتری در بین جاده های عجیب و غریب جهان در بخش غربی یونان واقع شده است و یکی از بدترین و خطرناک ترین جاده های جهان به شمار می رود؛ زیرا از درون یک رشته کوه عبور می نماید. کل جاده پر از سنگریزه است و بسیاری از قسمت های آن بسیار باریک و مملو از چاله و دست انداز هستند. البته بدترین ویژگی آن نداشتن گاردریل است؛ این حقیقت بویژه اگر بدانید این جاده چقدر در هنگام بارش باران لیز می شود، واقعا بد است.

جاده گلوگاه تاروکو Taroko Gorge Road

کشور تایوان ممکن است هنوز مسائلی در مورد خودمختاری داشته باشد؛ اما این بدان معنی نیست که چیزهای فوق العاده ای در این کشور وجود ندارند؛ جاده گلوگاه تاروکو Taroko Gorge Road یکی از عجیب ترین جاده های جهان است که شاهکار مهندسی به شمار می رود. این جاده از پارک ملی تاروکو Taroko National Park می گذرد و چشم مقدارای فوق العاده ای دارد. به همین دلیل هر ساله بسیاری از گردشگران را به خود جذب می نماید؛ اما همچنین یکی از خطرناک ترین جاده های تایوان نیز محسوب می شود. به دلایلی این جاده را بسیار باریک ساخته اند که اگر اینقدر پیچ و خم تند و تیز نداشت، مشکل بزرگی محسوب نمی شد؛ بسیاری از این پیچ ها در بخش هایی که از میان کوه ها و صخره ها عبور می کنید قرار دارند.

پاسوبیو Pasubio

بار دیگر به ایتالیا بر می گردیم و یک جاده کوهستانی دیگر به نام پاسوبیو Pasubio که از استلویو پس Stelvio Pass بسیار خطرناک تر است. این جاده در بین خطرناک ترین جاده های جهان در واقع به عنوان یک مسیر نظامی ساخته شد؛ به همین دلیل در منطقه ای با دره های عمیق و صخره های نوک تیز ساخته شده تا خطرناک تر به نظر برسد. چشم مقدارای این جاده فوق العاده هستند؛ اما مسیر آن آنقدر باریک است که خودروها از یک نقطه به بعد قادر به حرکت در آن نیستند. بازدید کنندگان معمولا در این نقطه دوچرخه خود را از خودرو در می آورند و بقیه مسیر را به وسیله آن طی می کنند؛ کاری که بخاطر پیچ و تاب بسیار زیاد این جاده بسیار خطرناک و پر ریسک است.

جاده تونل گولیانگ Guoliang Tunnel Road

کوه های تایهانگ Taihang در بخش های شمالی کشور چین قرار دارند و یکی از مشهورترین تونل های جهان نیز از میان این کوه ها رد شده است. تونلی به نام تونل گولیانگ Guoliang Tunnel که خطرناک هم هست. این تونل در اوایل دهه 1970 درون یک کوه حفاری شده، کمی بیشتر از یک کیلومتر طول دارد و تنها مسیر موجود برای رسیدن به روستای کوچک گولیانگ Guoliang به شمار می رود. این تونل یک طرفه است و خودروهای عبوری که از مسیرهای عکس می آیند نمی توانند به طور همزمان از آن عبور کنند؛ به همین دلیل بیشتر تصادف های این منطقه بر اثر بی توجهی و بی احتیاطی گردشگران اتفاق می افتند.

جاده های هیمالیا Himalayan Roads

بسیاری از مرتفع ترین کوه های روی سیاره زمین در هیمالیا قرار دارند و هر ساله بسیاری از جویندگان هیجان به این منطقه می آیند تا از آن ها بالا بروند؛ برای رساندن این افراد به کوه ها، نیاز به یک شبکه جادی می باشد. شبکه جاده های هیمالیا در بین جاده های عجیب و غریب جهان در سرتاسر این رشته کوه پراکنده شده و بخاطر ساخت سست و بی دوام و انجام نشدن نگهداری و تعمیرات آوازه بدی دارد. بخش های بزرگی از این شبکه جاده ای آسفالت نشده و بیش از مقدار باریک هستند؛ همچنین در برخی نقاط واقعا لیز می باشند و به همین دلیل، در طول این جاده می توانید خودروها و اتوبوس های رها شده ای را که دچار تصادف شده و در همان نقطه مانده، ببینید.

خیابان کامن ولث Commonwealth Avenue

وقتی سخن از خیابان های گیج کننده به میان می آید، بیشتر افراد معمولا به خیابان های شهر لندن فکر می کنند؛ اما هیچ کدام از خیابان های این شهر با خیابان کامن ولث Commonwealth Avenue که در شهر کزون Quezon در فیلیپین واقع شده است، قابل مقایسه نیستند. این خیابان بیش از 12 کیلومتر طول دارد و وسعت آن از 6 لاین عبور خودرو تا 18 لاین عبور خودرو متغیر است که این ویژگی بخصوص بسیار عجیب به نظر می رسد؛ بویژه وقتی که بدانید قوانین ترافیکی محلی به ندرت در آن رعایت می شوند. اصلا این قوانین از اساس سست و بی دوام هستند؛ به همین دلیل است که هر ساله هزاران تصادف در این خیابان اتفاق می افتد؛ تصادف هایی که برای خودروها، دوچرخه سوارها و عابرین پیاده پیش می آیند.

جاده یونگاس شمالی North Yungas Road

وقتی مجبور باشید یک اتوبان نو بسازید تا ترافیک را از یک جاده بخصوص دور کنید، حتما می دانید که کار خطرناکی انجام می دهید؛ این دقیقا اتفاقی است که در جاده یونگاس شمالی North Yungas Road در کشور بولیوی اتفاق افتاده است. این جاده به عنوان یکی از خطرناک ترین جاده های جهان شناخته می شود و دلایل آن کاملا منطقی هستند؛ زیرا در این جاده 70 کیلومتری هر ساله صد ها تصادف رخ می دهد. کامیون ها و اتوبوس ها در گذشته رفت و آمد بسیار زیادی در این جاده داشتند؛ و زمانی که سعی می کردند از یک خودروی دیگر سبقت بگیرند، مسائل به وجود می آمدند؛ زیرا این جاده تنها سه متر عرض دارد و در آن هیچ گاردریلی دیده نمی شود؛ همین نکات باعث می شود رانندگی در این مسیر که دره های آن 300 متر ارتفاع دارند بسیار خطرناک و پر ریسک باشد.

جاده A726

از آنجایی که مردم بریتانیا در سمت چپ جاده می رانند، مردم این کشورها را بخاطر سبک متفاوت رانندگی می شناسند. کشور اسکاتلند هم بخشی از بریتانیا به شمار می رود و در آن جاده ای به نام جاده A726 وجود دارد که در طول سال ها آوازه خاصی پیدا کرده است؛ مردم این جاده را بیشتر به عنوان یک مسیر مسابقه می شناسند تا یک مسیر معمولی قابل استفاده برای مردم عادی. این جاده کاملا طبیعی و نرمال به نظر می رسد؛ اما به علتی نامشخص، هر ساله تعداد بسیار عجیبی از تصادفات در آن به وقوع می پیوندند و چیزی مثل این هرگز نمی تواند اتفاقی باشد.

جاده آتشفشان کوتوپاکسی Cotopaxi Volcano Road

در کشور اکوادور نزدیک به دوازده آتشفشان وجود دارند؛ از جمله آتشفشان کوتوپاکسی Cotopaxi Volcano که همچنان یک آتشفشان فعال است. در پارک ملی بزرگی که این آتشفشان را احاطه کرده است، جاده بسیار خطرناک و پر دردسری به نام جاده آتشفشان کوتوپاکسی Cotopaxi Volcano Road وجود دارد. این جاده از اتوبان بسیار طولانی پن آمریکن منشعب می شود و مستقیما به سمت آتشفشان می رود. نکته منفی این جاده 40 کیلومتری در بین عجیب ترین جاده های جهان این است که دارای چاله ها و دست مقدارای بسیار بزرگ و شیب های بسیار لیز و خطرناک می باشد. همچنین از تعداد بسیار زیادی نهر و رودخانه عبور می نماید که باعث شده تا بخش هایی از آن به طور دائمی در معرض سیل باشد؛ این بدان معنی است که ممکن است وقتی فوران آتشفشانی در حال اتفاق افتادن است و شما با خودروی خود در حال فرار از آن هستید، پشت یکی از این سیلاب ها گیر کنید و نتوانید جان سالم بدر ببرید.

اتوبان بارتون Barton Highway

کشور استرالیا در طول فصل تابستان به طرز وحشتناکی گرم می شود و وقتی این گرما را با این حقیقت که بسیاری از زهرآگین ترین جانوران جهان در این کشور زیست می کنند ترکیب کنید، اتوبان بارتون Barton Highway آنقدرها هم بد به نظر نمی رسد. این اتوبان 56 کیلومتر طول دارد و دقیقا مانند جاده آریکا Arica به ایگیگه Iquique، بخاطر رانندگانی که از آن عبور می کنند خطرناک شده و نه خود مسیر. اتوبان بارتون Barton Highway ممکن است بزرگترین اتوبان کشور استرالیا نباشد اما معمولا شلوغ ترین و پر ترافیک ترین آن هاست. به همین دلیل، رانندگان با بی احتیاطی هر چه تمام تر از لاین ها بیرون می روند و از یکدیگر سبقت می گیرند؛ همچنین سرعت بسیار بالایی دارند و حرکات عجیب و خطرناکی با خودروی خود انجام می دهند. به همین دلایل، هر ساله ده ها تصادف در این اتوبان اتفاق می افتند.

اتوبان ترنس سایبرین Trans-Siberian Highway

بیشتر کشورها حداقل یک اتوبان دارند که از یک سر کشور تا سر دیگر آن کشیده شده است؛ بنابراین هر چه آن کشور بزرگتر باشد، اتوبان آن نیز بزرگتر می شود؛ به همین دلیل اتوبان ترنس سایبرین Trans-Siberian Highway در کشور روسیه به عنوان دومین اتوبان طولانی در جهان شناخته می شود. این اتوبان نزدیک به 11 هزار کیلومتر طول دارد و همانطور که می توانید حدس بزنید، نگهداری و تعمیر آن بسیار سخت است. به همین دلیل برخی از بخش های آن از سایر بخش ها گول زننده تر و خطرناک تر هستند؛ بویژه بخش های شرقی. بیشتر قسمت های اتوبان ترنس سایبرین Trans-Siberian Highway آسفالت شده اما کیفیت آسفالت آن اصلا خوب نیست و سایر بخش ها نیز بخاطر زمستان های سخت و باران های سنگین که بر روی بخش های مختلف کشور روسیه اثر می گذارد تقریبا در بین خطرناک ترین جاده های جهان غیر قابل عبور می شود.

مسیر 431

استان آلاباما دقیقا زیر استان تنسی واقع شده است و این دو استان علاوه بر داشتن یک مرز مشترک، دارای یک اتوبان مشترک به نام مسیر 431 نیز هستند. این اتوبان خطرناک ترین اتوبان کل آمریکا به شمار می رود. به همین دلیل هم با نام دیگر اتوبان به سوی جهنم شناخته می شود. زیرا این اتوبان 570 کیلومتری مملو از علائمی می باشد که تصادف هایی که در گذشته در آن اتفاق افتاده اند را نشان می دهند. دلایل متعددی برای وقوع این تصادف ها وجود دارند؛ از جمله این که مردم در این اتوبان با سرعت بسیار بالایی رانندگی می کنند؛ ضمناً این اتوبان در برخی نقاط دارای نقطه دید خوبی نیست و تغییرات ناگهانی در لاین های آن اتفاق می افتند.

منبع: همگردی
انتشار: 17 دی 1401 بروزرسانی: 17 دی 1401 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1844

به "جاده های عجیب و غریب دنیا و تجربه ای هیجان انگیز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاده های عجیب و غریب دنیا و تجربه ای هیجان انگیز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید