دولت بولسونارو، رکورد دار تخریب جنگل های آمازون

به گزارش مجله سی نوا، تحلیلگران ضمن انتقاد شدید از سوء عملکرد ژائیر بولسونارو رئیس جمهوری برزیل، تاکید کردند که اقدامات وی از زمان شروع ریاست جمهوری در 2019 منجر به افزایش چشمگیر جنگل زدایی در یک سال اخیر نسبت به سال های گذشته شده است.

دولت بولسونارو، رکورد دار تخریب جنگل های آمازون

از نشریه اینفوبائه آرژانتین، با وجود ارقام هشداردهنده از میزان جنگل زدایی، دولت برزیل به ریاست ژائیر بولسونارو همچنان بدون اعتنا به نقدها بین المللی درباره سیاست های زیست محیطی، با هدف توسعه ظرفیت مالی خود اراضی جنگلی منطقه را برای امور کشاورزی، معدن و فراوری انرژی مورد بهره برداری قرار می دهد.

نابودی جنگل های آمازون از زمان ریاست جمهوری ژائیر بولسونارو در سال 2019 شدت یافته است که این میزان طی یک سال گذشته (2020-2019) با افزایش 9.5 درصدی به بیشترین سطح خود از سال 2008 رسیده است.

موسسه ملی تحقیقات فضایی برزیل وابسته به دولت این کشور، دیروز (دوشنبه) در تازه ترین داده های منتشرشده خود به وسیله تصاویر ماهواره ای با تایید تشدید جنگل زدایی و تغییرات اکوسیستمی منطقه آمازون گفتند: از بین رفتن پوشش گیاهی این منطقه زیست محیطی که حدود 60 درصد سرزمین برزیل را دربرمی گیرد، به بیش از 11 هزار کیلومتر مربع در سال اخیر یعنی به مقیاسی بزرگتر از کشوری مانند لبنان رسیده است.

همچنین طبق اعلام خبرگزاری رویترز، این گزارش حاکی از آن است که دولت برزیل به ریاست بولسونارو با تضعیف قوانین زیست محیطی، به تعهدات خود مبنی بر کاهش اقدامات خود در جهت بهره برداری از اراضی جنگلی پایبند نبوده است.

رهبر راستگرای افراطی برزیل که به به ترامپ برزیل شهرت دارد، با زیر سوال بردن آمارهای رسمی جنگل زدایی، از اقدامات خود در جهت بهره برداری از منابع طبیعی آمازون دفاع می نماید.

بولسونارو بارها با تکذیب اوجگیری آتش سوزی ها در جنگل های آمازون که موجب واکنش های گسترده دنیای شد، رئیس سازمان ملی تحقیقاتی محیطی را به علت انتشار داده های نادرست در باره نابودی جنگل ها و افزایش فرایند جنگل زدایی در منطقه آمازون، برکنار کرد و به مناقشه لفظی با مقامات مسئول پرداخت.

این در حالی است که معاون وی همیلتون موئورائو به روزنامه نگاران گفت: 45 درصد تخریب جنگل ها مربوط به املاک خصوصی بوده و 30 درصد دیگر به نواحی عمومی مربوط است که تحت مالکیت کسی قرار نگرفته و جزء سرزمین های بومیان یا نیز محسوب نمی گردد.

همیلتون اضافه کرد: با وجود اینکه برزیل از اعضای توافق نامه آب و هوایی پاریس محسوب می گردد، اما بولسونارو با این اقدامات غیرقانونی خود به ترک آن توافق نامه تهدید می نماید.

همچنین سایر ناقضان قوانین جنگلی ازجمله مهاجمان و قاچاقچیان چوب نیز با این رویکرد دولت برزیل، با توجیه اقدامات خود و به شیوه های غیرقانونی از چنگ احکام و مجازات قانونی می گریزند.

معاون ریاست جمهوری برزیل با بیان اینکه با تاخیر در ماه اردیبهشت، مقابله با این جرم و نقض قوانین زیست محیطی را شروع نموده اند اما اطمینان داد که از ماه جاری (نوامبر) رویکرد کاهش اقدامات جنگل زدایی را به طور جدی در دستور کار قرار داده اند.

برزیل از ماه اردیبهشت با هماهنگی نیروهای مسلح، پیگرد قانونی جرائم زیست محیطی را در بزرگترین جنگل گرمسیری دنیا دنبال می نماید.

همزمان با افزایش انتقادهای دنیای، ژائیر بولسونارو رئیس جمهوری این کشور به نیروهای نظامی اجازه داد تا برای مبارزه با تخریب جنگل های بارانی آمازون در این منطقه پایگاه احداث نموده و بر سازمان های محیط زیستی موجود در منطقه مسلط شوند.

با این حال حامیان محیط زیست از این فرمان به شدت انتقاد نموده و گفتند که فقط سازمان های محیط زیستی تخصص کافی را در این زمینه دارند.بولسونارو با وجود آتش سوزی گسترده این جنگلها، تا اواسط تابستان درنگ کرد و تنها پس از انتقادهای دنیای، نیروهای نظامی را روانه آمازون کرد.

جنگل زدایی که تا حد زیادی با موضوع آتش سوزی در آمازون مرتبط بوده که سال جاری با افزایش بی سابقه بالغ بر 99 هزار مورد از آن گزارش شده است و این موضوع با انتشار عکس های آتش سوزی آمازون در سطح دنیا بحث برانگیز شد. این موضوع همچنین با توجه به مسئله خشکسالی در این منطقه، تشدید شده است.

اینها البته عواملی سهل انگارانه مازاد بر اقدامات عمدی دولت برزیل در جهت بهره برداری های غیرقانونی از این اراضی برای مقاصد توسعه مالی خود بوده است.

همچنین از دیگر عوامل تشدیدکننده می توان به توقف جریمه های محیط زیستی، پیگرد قانونی دادستان های محیط زیست، بی اعتنایی به هشدارهای متخصصان امر و همچنین تصویب لوایح بهره برداری های معدنی و حذف ذخایر بومی اشاره نمود.

به گفته نهاد مدافعان محیط زیست، میزان جنگل زدایی در یک سال اخیر 70 درصد بیشتر از میانگین تخریب اراضی در این منطقه ارزیابی شده است.

بعضی کارشناسان یکی از عوامل مهم آتش سوزی های سال گذشته در جنگل های آمازون را فعالیت های انسان معرفی کردند. تداوم آتش سوزی ها در جنگل های کره زمین از جمله جنگل های آمازون فاجعه ای جدی برای سیاره زمین به حساب می آید. پیش از آتش سوزی گسترده در آمازون، رئیس جمهوری برزیل با انتقادهایی در خصوص اتخاذ سیاست های ضد محیط زیستی روبرو شده بود. منتقدان بر این باورند که بولسونارو به جنگل زدایی در برزیل اعتقاد داشته و به قولش در زمان انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر رعایت قوانین زیست محیطی عمل ننموده است.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 10 دی 1399 بروزرسانی: 10 دی 1399 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1003

به "دولت بولسونارو، رکورد دار تخریب جنگل های آمازون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولت بولسونارو، رکورد دار تخریب جنگل های آمازون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید