در کنار کلاس های آنلاین، دانش آموزان یک هفته با جشنواره کودک همراه شوند
به گزارش مجله سی نوا، تهران (پانا) - مهین جواهریان اسم کرد، از آن جایی که جشنواره سال جاری به صورت فیزیکی و مجازی برگزار می گردد و در حال حاضر مدارس به صورت آنلاین برگزار می شوند، هیچ اشکالی ندارد که دانش آموزان در کنار کلاس هایشان به مدت یک هفته با جشنواره همراه باشند و از تماشا فیلم ها بهره مند شوند. در این صورت فکر بچه ها فعال می گردد و می توانند با مطرح کردن موضوع فیلم با معلم و بعلاوه سایر دانش آموزان، به رشد فکری بیشتری نایل شوند.
مهین جواهریان، کارگردان، در گفت و گو با پانا، با اشاره به اثربخشی مثبتی که جشنواره فیلم های بچه ها و نوجوانان بر بدنه سینمای کودک طی سال های اخیر داشته است، گفت: به اعتقاد من، برگزاری این رویداد سینمایی، باعث شکل گیری دستاوردهای بسیار مفیدی شده است؛ در این جشنواره، آثاری که طی یک سال برای مخاطبان کودک و نوجوان ساخته شده، اکران، ارزیابی و داوری می شوند. از آن جایی که آثار بین المللی هم در این فستیوال اکران می گیرند، امکان مقایسه فیلم های ملی با آثار بین الملل فراهم می گردد. چنین موقعیتی به فیلمساز یاری می نماید تا عملکرد خود را با متر و معیارهای بین المللی ارزیابی کند و برایش روشن گردد که در کجای راه پر پیچ و خم فیلمسازی ایستاده است.
او ادامه داد: در سال های گذشته و پیش از همه گیری ویروس کرونا، تمام عوامل فراوری و ساخت فیلم های بچه ها برای حضور در جشنواره، دعوت می شدند. درنتیجه حضور عوامل و فیلمسازان حوزه کودک در شهر اصفهان و جشنواره، امکان هم اندیشی و گفتگو پیش می آمد و از دل این بحث ها و گفت و گوها نتایج درخشانی به بار می نشست که به اعتلای هرچه بیشتر و بهتر سینمای کودک و نوجوان یاری می کرد و دستاوردهایی مفید به ارمغان می آورد و شبکه ارتباطی فیلمسازان و عوامل را توسعه می داد. در واقع به نوعی در ایجاد فرصت های کاری بسترسازی می کرد.
جواهریان گفت: این موارد، اشتیاق کارگردانان به کار را بیشتر می کرد و در نتیجه، از راه انگیزه بخشی و فراهم آوردن تریبونی برای ارائه آثار، قضاوت های هوشمندانه، رویکرد صحیح و ایجاد فضای تعاملی میان فیلم سازان و بچه ها، این جشنواره توانست جایگاهی ویژه در سینمای ایران پیدا کند.
این کارگردان، درباره اکران مجازی فیلم ها در جشنواره و بعلاوه همکاری آموزش و پرورش در این زمینه، اظهار کرد: از آن جایی که جشنواره سال جاری به صورت فیزیکی و آنلاین برگزار می گردد و در حال حاضر مدارس به صورت آنلاین برگزار می شوند، هیچ اشکالی ندارد که دانش آموزان در کنار کلاس هایشان به مدت یک هفته با جشنواره همراه باشند و از تماشا فیلم ها بهره مند شوند. در این صورت فکر بچه ها فعال می گردد و می توانند با مطرح کردن موضوع فیلم با معلم و بعلاوه سایر دانش آموزان، به رشد فکری بیشتری نایل شوند.
او گفت: مدرسه و آموزش فقط این نیست که به بچه درس های مختلف بدهیم و مطالب بسته بندی شده و آماده را به او ارائه دهیم. آموزش این است که بتوانیم فکر بچه ها را آبیاری نموده و برای او پرسش ایجاد کنیم. آموزش درست روشی است که بتواند فکر دانش آموزان را فعال و کنجکاو سازد و برای پیدا کردن جواب، آن ها را به تکاپو بیاندازد. من تاکید می کنم که آموزش فقط درس خواندن و حل مسائل ریاضی نیست؛ آموزش و پرورش درست این است که ما به بچه ها انگیزه کشف کردن و کنجکاوی بدهیم.
این کارگردان انیمیشن بیان نمود: من به اسم کسی که 40 سال در حوزه کودک و نوجوان فعالیت نموده ام، می خواهم به آموزش و پرورش پیشنهاد بدهم که طی یک هفته برگزاری جشنواره، حداقل روزی 2 ساعت از کلاس های درس را به تماشا فیلم های جشنواره اختصاص دهند. به این ترتیب دانش آموزان وادار به فکر کردن می شوند و می توانند با گفتگو و بحث و گفت وگو در کلاس ها فکرشان را فعال نموده و در این صورت است فکر و جان بچه ها، پرورش می یابد.
جواهریان با اشاره به اینکه پیشنهاد دیگر من این است که آموزش و پرورش تسهیلاتی را فراهم کند تا دانش آموزان هر ماه، به تماشای آثار مختص به خود بنشینند، اظهار داشت: چنین جریانی، باعث اعتلای سینمای کودک هم می گردد. برای مثال، چندین سال است که سینماهای فرانسه سئانس هایی را به نمایش فیلم های بچه ها و نوجوانان اختصاص داده اند و برای این سئانس های ویژه، پخش کننده ها، فیلم های منتخب کودک را از سراسر جهان و بعلاوه ایران جمع آوری نموده و به نمایش می گذارند. به این ترتیب بچه ها با تماشای آثار بین الملل با فرهنگ و آداب و رسوم کشورهای دیگر آشنا می شوند و چون فضای این فیلم ها باهم بسیار فرق دارد، کودک ناچار به اندیشیدن و مطالعه می گردد. چنین تصمیمی به ارتقای سطح کیفی کار وزارت آموزش و پرورش هم یاری می نماید.
منبع: خبرگزاری پانا