دره ستارگان یکی از بهترین جاذبه های جزیره قشم است

به گزارش مجله سی نوا، ایسکانیوز/ براساس آخرین گزارش های منتشر شده، دره ستارگان یکی از بهترین جاذبه های جزیره قشم است.

دره ستارگان یکی از بهترین جاذبه های جزیره قشم است
بیشتر بخوانیدتاریخچه دره ستاره ها، زیبایی دیدنی در قشم

دره ستارگان از پرطرفدارترین ژئوسایت ها در ژئوپارک قشم است که مردم محلی به آن استاله کفته یا استار افتیده به معنای ستاره افتاده می گویند. در واقع بومی های این منطقه معتقدند که برخورد یک ستاره (شهاب سنگ) به زمین باعث پرتاب شدن سنگ و خاک به هوا شده که در نتیجه آن این دره شکل گرفته است و به همین خاطر آن را ستاره افتاده نامیده اند.

واقعیت از این قرار است که این ژئوسایت کم نظیر در اثر عملکرد ناهمگن عوامل فرسایشی مانند آب، باد و فشارهای وزنی بر طبقه های مختلف زمین بوجود آمده است. تاثیر این عوامل در بخشهای مقاومتر کمتر بوده است و در نتیجه پابرجا باقی ماند؛ درحالیکه بخشهای سست و نرم تحت تاثیر فرسایش از بین رفته اند. قدمت این دره به دوره زمین شناسی سنوزوئیک در حدود دو میلیون سال قبل می رسد. اشکال هندسی دره ستارگان از جنس ماسه، سنگ و سیمان آهکی است.

دیواره های این دره از دو جنس کاملا متفاوت تشکیل شده اند که شامل یک لایه ضخیم و تقریبا نرم به رنگ کرم تا خاکستری روشن در زیر می گردد و لایه نازک و سختی به رنگ سفید تا خاکستری تیره روی آن قرار گرفته است. لایه سست زیری در برابر عوامل فرسایش به سرعت تخریب می گردد؛ درصورتیکه لایه رویی سخت است و با عملکردی مثل یک سپر برای لایه زیری، از آن در برابر فرسایش محافظت می نماید. در نقاطی که لایه رویی از بین رفته یا شکافی در آن بوجود آمده، فرسایش سرعت بیشتری پیدا نموده و در ادامه منجر به شکل گیری شکاف ها و دره های کوچک شده است.

ستون هایی در بعضی نقاط دره بچشم می خورد که شکل سوزنی و باریک دارند. دلیل این موضوع را میتوان حرکت چرخشی و سیلابی آب بارانهای فصلی در اطراف ستون ها یا دیواره های قدیمی دانست. ضمن اینکه وجود یک کلاهک مقاوم روی بخشی از لایه زیری باعث شد که این بخش به شکل ستون حفظ گردد؛ هرچند که اطراف آن بخاطر نداشتن لایه محافظتی از بین رفته است.

به این ترتیب میتوان نتیجه گرفت که لایه های موجود در این دره بسیار حساس و شکننده هستند و حتی وزن انسان روی آنها می تواند مقاومت لایه سخت رویی را کاهش دهد، درزهای بسیار ریز و باریکی در ساختار آنها بوجود آورد و حتی به فروریختن ناگهانی این لایه ها بینجامد. به همین خاطر راه رفتن روی این لایه ها بسیار خطرناک است و اثرات جبران ناپذیری به این میراث زمین شناختی کم نظیر وارد خواهد نمود. در بعضی قسمت ها و حفره های دره ستارگان، خاک سرخی دیده می گردد که ممکن است کره مریخ را در فکر تداعی کند و جذابیتی دوچندان برای علاقمندان داشته باشد.

منبع: همگردی
انتشار: 28 خرداد 1401 بروزرسانی: 28 خرداد 1401 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1725

به "دره ستارگان یکی از بهترین جاذبه های جزیره قشم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دره ستارگان یکی از بهترین جاذبه های جزیره قشم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید