خبرنگاران جولان موتورسواران در روزهای کرونایی پایتخت

به گزارش مجله سی نوا، تهران- خبرنگاران- در این روزهای شلوغ و پرترافیک تهران تردد بی شمار موتورسواران در خیابان های پایتخت امان شهروندان را بریده و موجب افزایش ترافیک و بی نظمی در خیابان ها شده است.

خبرنگاران جولان موتورسواران در روزهای کرونایی پایتخت

صدای ناهنجار ناشی از تردد موتورسیکلت ها همراه با بوق و فریاد راکبان شلوغی خیابان های پایتخت را دو چندان کرده است: برو برو، چرا اینجا ایستادی، مگه منو نمی بینی و... این جملات پاسخ راکبان به اعتراض شهروندانی است که از تردد بی ضابطه آنها در خیابان ها و پیاده روها به تنگ آمده اند.

برخی موتورسواران به دلیل ترافیک این روزهای خیابان ها، ترجیح می دهند که با تردد در پیاده رو، کوچه پس کوچه ها و حتی مسیرهای مخصوص اتوبوس های تندرو، ترافیک را دور بزنند که البته با اعتراض شهروندان روبرو می شوند.

آری این روزها موتورسواران با سرعت بالا و بدون حتی کلاه ایمنی در خیابان های شلوغ تهران جولان می دهند.

مردی میانسالی که به طور معمول روزانه در خیابان ولیعصر (عج) پیاده روی می کند در این باره به خبرنگار خبرنگاران می گوید: موتورسواران امان شهروندان را بریده اند و در ایام پر اضطراب این روزهای پایتخت، حضور موتورسواران در پیاده روها بسیار آزار دهنده است.

وی که خود را یوسفی و دبیر بازنشسته معرفی می کند، می افزاید: برخی راکبان موتورسیکلت با سرعت غیرمجاز در کوچهها و حتی پیاده روها حرکت می کنند که می تواند برای شهروندان خطرناک باشد؛ به همین خاطر از عوامل پلیس راهور و سایر مدیران می خواهم برای حال ساماندهی موتورسواران داشته باشند.

این شهروند تهرانی تاکید می کند که بارها و بارها به حضور موتورسواران در قسمت پیاده رو اعتراض کردم اما جواب این اعتراض ها فقط ببخشید دارد و هیچ عملی از سوی موتورسواران در این زمینه صورت نمی گیرد.

پلیس حریف این همه موتورسوار نمی شود

یک شهروند دیگر تهرانی نیز در این باره به خبرنگار خبرنگاران می گوید: در خیابان های مرکزی شهر یعنی محدوده خیابان ولیعصر (عج)، میدان بهارستان و فردوسی می توان به جرات گفت به ازای یک خودرو سواری 5 تا 6 موتورسیکلت می بینیم و حجم تردد موتورسیکلت ها به قدری بالاست که ماموران راهنمایی و رانندگی هم حریف آنها نمی شوند.

وی می افزاید: برخی موتورسواران برای فرار از اعمال قانون و عوامل پلیس، پیاده رو را برای تردد انتخاب می کنند که این تواند خطر بزرگی برای عابران پیاده باشد.

به گفته این شهروند، میزان تصادف موتورسیکلت ها در پایتخت زیاد است و مدیران پلیس راهور و شهرداری تهران باید فکری به حال این حجم بالای موتورسوار باشند.

موتورسواری شغل است

یک موتورسوار که در گوشه ای از میدان ولیعصر (عج) که برای یافتن مسافر منتظر نشسته است، در این باره می گوید: شاید موتورسواری در گذشته تفریح بود اما امروز بسیاری از موتورسواران برای کسب روزی خود مجبورند در شرایط سخت شیوع کرونا در خیابان ها تردد کنند.

وی که خود را محمد 32 ساله معرفی می کند درباره شغلش می گوید: کرونا سبب شده بسیاری از مسافران ثابت موتوری ها دیگر تمایل به استفاده از این وسیله نداشته باشند؛ هرچند هنوز برخی برای فرار از ترافیک و زود رسیدن به محل کار مجبور می شوند از موتور استفاده کنند.

این موتورسوار تهرانی می افزاید: در گذشته درآمد فعالیت با موتور خیلی خوب بود و تا قبل از آمدن کرونا کسب درآمد به خوبی پیش می رفت اما الان درآمدمان تا 70 درصد کاهش یافته است.

وی درباره شلوغی این روزهای پایتخت نیز گفت: از وقتی که طرح ترافیک لغو شده است، مردم بیشتر از وسایل شخصی استفاده می کنند؛ البته از روزی که بازار تهران باز شده حضور موتورسواران و فعالیت آنها بیشتر شده و خیلی از موتورسواران مشغول حمل بار هستند.

وی به خطرات این وسیله نقلیه نیز اشاره کرد و گفت: اگر چه این وسیله ارزان قیمت، سریع و آسان است اما روزی نیست که شاهد تصادف عابر با موتورسیکلت و همچنین تصادف موتور با خودرو نباشم.

روزانه یک موتورسوار در تهران کشته می شود

رییس مرکز اورژانس تهران نیز درباره تلفات جانی موتورسواران در خیابان های پایتخت به خبرنگار خبرنگاران گفت: در حوادث رانندگی پایتخت، بطور متوسط هر روز یک موتورسوار جان خود را از دست می دهد.

پیمان صابریان با بیان اینکه 30 درصد مصدومان اورژانس تهران مربوط به حوادث رانندگی است، اضافه نمود: متاسفانه بیشتر مصدومان ترومایی که با آمبولانس به بیمارستان منتقل می شوند، موتور سوار هستند.

وی ادامه داد: روزانه 350 مصدوم ناشی از حوادث رانندگی در تهران داریم که اغلب آنها موتور سوار هستند.

رییس مرکز اورژانس تهران تاکید کرد: با توجه اینکه تعداد موتورسواران در شهر تهران بسیار بالاست، اگر این موتورسواران اصول ایمنی را رعایت نکنند، احتمال افزایش آمار مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی در شب افزایش پیدا می کند.

به گفته وی، موتورسواران در صورتی که از لباس مناسب استفاده کنند، آرنج، زانو، سر و ستون فقرات آنها در حوادث ترافیکی کمتر آسیب می بیند اما به دلیل رعایت نکردن این نکات، متاسفانه بسیاری از موتورسواران در حوادث ترافیکی دچار معلولیت می شوند.

تردد روزانه 3 میلیون موتورسیکلت در تهران

رییس مرکز کنترل پلیس راهور تهران بزرگ درباره حضور پررنگ موتورسواران در سطح شهر تهران گفت: روزانه بیش از یک میلیون موتور سیکلت در خیابان های این کلانشهر تردد می کنند.

سرهنگ محمد رازقی اضافه نمود: با توجه به اجرای برنامه های فرهنگی و آموزشی در زمینه استفاده از کلاه ایمنی برای راکب و سرنشینان همچنان برخی موتورسواران از کلاه ایمنی استفاده نمی کنند و علت مرگ آنها در بیشتر تصادفات نیز همین نکته است.

به گفته وی، حجم تردد موتورسیکلت ها در ایام پایانی سال با توجه به خرید شب عید در خیابان ها افزایش پیدا می کند و اگر موتورسواران مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت نکنند شاهد افزایش تلفات جانی در این گونه حوادث خواهیم بود.

موتورسیکلت ها؛ عامل اصلی تصادفات فوتی پایتخت

همچنین رییس پلیس تهران نیز بیان نمود: در مجموع 84 درصد از تصادف های فوتی پایتخت، عابران پیاده و موتورسیکت ها هستند.

به گفته محمدرضا مهماندار، 48 درصد از فوتی ها مربوط به عبور عابران از عرض خیابان ها، 36 درصد موتورسیکلت ها و 16 درصد خودروهای سواری است.

وی اضافه نمود: براساس آمار پزشکی قانونی تهران از ابتدای امسال معادل هفت درصد از میزان فوتی های تصادفات پایتخت کاسته شده و شهر تهران در این زمینه رتبه اول کشور در کاهش مرگ و میر را دارد.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه بسیاری از تصادفات در مسیرهای دوطرفه اتفاق می افتد که جدا سازی بین خطی در آنها نیست، گفت: با جداسازی مسیرهای دوطرفه می توان تعداد کشته ها را کم کرد.

وی گفت: با مهندسی ترافیکی اثرگذار، اولویت بندی نقاط حادثه خیز و خدمات پیش بیمارستانی، کنترل سرعت، مهار موتورسیکلت ها و کنترل سلامت رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی می توان میزان تصادف های منجر به فوت را کاهش داد.

در شرایطی که شیوع ویروس کرونا اضطراب و ترس را در شهروندان تهرانی ایجاد کرده خوب است موتورسواران با رعایت قوانین مقررات راهنمایی و رانندگی و همچنین تردد نکردن در مسیرهای مخصوص عابرین پیاده موجب امنیت و آرامش شهروندان در زمان پیاده روی شوند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا به امروز ظهر 29 اردیبهشت ماه 122 هزار و 492 نفر در ایران به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و تعداد فوتی های ناشی از این بیماری به هفت هشا زو 57 نفر رسیده است.

ویروس کرونا که عامل شیوع بیماری کووید - 19 در جهان به شمار می رود یک بیماری ویروسی است که تا به امروز بیش از چهار میلیون و 819 هزار نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده و جان نزدیک 317 هزار نفر را گرفته است.

منبع: ایرنا
انتشار: 3 مرداد 1399 بروزرسانی: 4 مهر 1399 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 676

به "خبرنگاران جولان موتورسواران در روزهای کرونایی پایتخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران جولان موتورسواران در روزهای کرونایی پایتخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید