خبرنگاران از امامزاده یحیی (ع) ورامین تا موزه آرمیتاژ

به گزارش مجله سی نوا، تهران - خبرنگاران- بقعه متبرکه امامزاده یحیی (ع) در روستای کهنه گل در جنوب ورامین نزدیک مسجد جامع در میان صحن امامزاده واقع شده است.

خبرنگاران از امامزاده یحیی (ع) ورامین تا موزه آرمیتاژ

به گزارش خبرنگاران، این بقعه متبرکه که از بناهای مهم زیارتی شهرستان ورامین و همواره مورد توجه مردم شهرستان و مسافران بوده است ، مدفن امامزاده یحیی یکی از نوادگان امام زین العابدین (ع) است.

بقعه متبرک امامزاده یحیی (ع) از نظر معماری به عنوان یکی از مهمترین بناهای تاریخی این شهرستان محسوب می شود.

هسته اصلی بنای بقعه متشکل از یک طرح هشت ضلعی از داخل و چهار ضلعی از بیرون با یک ورودی از جانب شمال است و کالبد بنا با آجر ساخته شده و مربوط به قرن هفتم هجری است.

داخل بقعه بر خلاف منظر ساده و بی پیرایه بیرون آن، دارای محراب کاشی و ازاره های کاشی ستاره ای شکل بوده با کاشی های نیلی رنگ جلادار تزیین شده است.

در بالای ازاره کتیبه ای گچبری به خط ثلث برجسته حاوی کلام خدا و رسول اکرم (ص) در زمینه گل و بوته جلب نظر می کند که گرداگرد حرم دور می زند و تاریخ محرم سال 707هجری و بانی بنا ابومحمد زید یاد شده است.

در این بقعه، آرایه های گچبری وسعت زیادی از تزیینات را به خود اختصاص داده است به گونه ای که در بخش های مختلف بنا از جمله: گوشه سازی ها (سه کنج)، دیوار سمت قبله، سقف و کتیبه ثلث تاریخدار درون بقعه، می توان نمونه های منحصر به فردی از این تزیینات را مشاهده کرد.

این آرایه ها با تلفیقی از نقوش گیاهی و هندسی بسیار زیبا و متنوع، به صورت برجسته و با تکنیک آژده کاری به همراه رنگ های اُخرایی و سیاه؛ جلوه های بصری بدیعی از گچبری عصر ایلخانی را فراهم آورده است

اثر نفیس و کم نظیر دیگراین امامزاده سنگ قبر محراب گونه کاشی آن است که امضای دو استاد کاشی ساز کاشانی را با خود داشته که تاریخ سال آن 705 قمری است و در حال حاضر در موزه آرمیتاژ لنینگراد نگهداری می شود.

ضریح قدیمی بقعه به صورت چوبی با خانه مربع بوده و ضریح فعلی فلزی است.

از این بقعه جهانگردانی همچون مادام ژان دیولافوا در سال 1881میلادی و آندره گدار دیدن کرده اند.

با وجود قدمت و بنای ارزشمند، بقعه متبرکه امامزاده یحیی مانند دیگر بناهای متبرک و قدیمی ورامین مورد بی توجهی قرار گرفته و دست طبیعت آثار جبران ناپذیری به کالبد این بنا وارد کرده است.

این بنا به شماره 199در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده و در سال 1382شمسی با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی استان تهران بازسازی و بازسازی شد.

ورامین از 78 اثر ثبت ملی شده برخوردار است .

ورامین با 300 هزار نفر جمعیت در 35 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 3 بهمن 1399 بروزرسانی: 3 بهمن 1399 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1040

به "خبرنگاران از امامزاده یحیی (ع) ورامین تا موزه آرمیتاژ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران از امامزاده یحیی (ع) ورامین تا موزه آرمیتاژ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید