وقتی میکی موس هنر را از معنا تهی می نماید!

به گزارش مجله سی نوا، اینجا مجسمه هایی بلندقامت و پایدار که به نوعی نماد هنر دوران کلاسیک محسوب می شوند، رو به انحطاط رفته اند، در حال نابودی هستند و جای خود را به المان های عجیب و غریب دنیای مدرن می دهند.

وقتی میکی موس هنر را از معنا تهی می نماید!

نیش دارو عنوان نمایشگاه آثار حامد نوروزی است که این روزها در گالری شیرین برگزار است. نمایشگاهی که در آن کاراکترهای تاریخ هنر به عنوان شخصیت های اصلی آثار به چشم می آیند. هر چند هنرمند با تلفیق این کاراکترها با المان هایی همچون میکی موس یا بادکنک، به نوعی آنها را از معنا تهی می نماید.

نوروزی درباره این مجموعه خود به خبرنگاران می گوید: معنا در آدمی راهی برای بقا پیدا می نماید. در یکی از باورهای شرق آسیا دلیل عجیبی برای تقدس زنبورعسل نظرم را جلب کرد. بومیان به علت تقدس گاوها جنازه های آنها را جابه جا یا دفن نمی نمایند. گاهی زنبورها هم اسکلت قفس سینه گاوها را جای مناسبی برای ساختن کندو می یابند و در آنجا کندو به پا می نمایند. بومیان بر این باورند که زنبورها روح به پرواز درآمده گاوهای مقدس اند.

او در این زمینه ادامه می دهد: ایده کلی نمایشگاه به این صورت است که از آثار کلاسیکی استفاده شده که در حال از بین رفتن هستند. همانگونه که بعضی بومی های شرق آسیا معتقد بودند که زنبورها روح گاوها هستند، در این نمایشگاه نیز به این ایده پرداخته شده که با از بین رفتن دنیای کلاسیک، مضمون جدیدی به نام مدرنیته در حال جایگزینی است.

او ادامه داد: در واقع این نمایشگاه کوشش می نماید نشان دهد که معنا در حال از بین رفتن است و از دل آن معنای دیگری به وجود می آید. من در این نمایشگاه از مدرنیته و دوران کلاسیک حمایت نمی کنم و صرفا آنچه که در حال وقوع است را توصیف می کنم .

نوروزی درباره المان های ایرانی که در مجموعه آثارش دیده می گردد نیز اعلام کرد: اگر المان هایی همانند گل و مرغ در آثار استفاده شده است، صرفا به دلیل ایرانی بودن آنها نیست، چون من به این مرزبندی ها قائل نیستم. از گل و مرغ بیشتر به عنوان نماد بهشت استفاده می گردد و در آثار این نمایشگاه نیز به عنوان همین نماد مورد استفاده قرار گرفته است. معمولا بهشت بر روی یک خرابه ای به تصویر کشیده شده که در واقع نمادی از تفکر ماست.

حامد نوروزی هنرمند نقاش متولد 1370 در تهران و فارغ التحصیل رشته معماری است. او تا به حال چندین نمایشگاه گروهی در داخل و خارج از ایران داشته است و نیش دارو اولین نمایشگاه انفرادی او محسوب می گردد. او همچنین برنده جایزه فستیوال Nord Art از کشور آلمان در سال 2019 است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 اسفند 1399 بروزرسانی: 29 اسفند 1399 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1158

به "وقتی میکی موس هنر را از معنا تهی می نماید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی میکی موس هنر را از معنا تهی می نماید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید