تجربه دنیای باستان در موزه باستان شناسی افسوس

به گزارش مجله سی نوا، خبرنگاران/خراسان رضوی تماشای آثار هنری و تاریخی به جا مانده از جوامع گذشته برای هر فردی هیجان انگیز است. دیدن این آثار موجب آشنایی افراد با تفکر جامعه قبل از خود می شود و سفری در زمان برای آن ها به ارمغان می آورد. موزه ها از مکان هایی هستند که این تجربه هیجان انگیز و سفر در زمان را برای بازدیدکنندگان خود به همراه دارند.

تجربه دنیای باستان در موزه باستان شناسی افسوس

موزه افسوس یکی از جاذبه های گردشگری کشور ترکیه بوده که در شهر کوش آداسی واقع شده است. شهر کوش آداسی یکی از محبوب ترین مقصدهای گردشگری در کشور ترکیه است که به دلیل وجود سواحل بی شمار، در بین گردشگران بسیار محبوب و دوست داشتنی است و معمولا در فصل بهار و تابستان، به عنوان مقصد مسافرت بسیاری از گردشگران انتخاب می شود.

بنابراین به دلیل محبوبیت این شهر بین گردشگران موزه افسوس که در این شهر واقع شده است نیز بسیار مورد بازدید و استقبال از سمت گردشگران قرار می گیرد. این موزه بسیاری از آثار باستانی شهر افسوس یا ترکیه امروزی را به نمایش می گذارد. این مجموعه از اواخر قرن نوزدهم آغاز به کار کرده و آثار اصلی این موزه شامل آثاری مانند مجسمه سازی و معماری است.

افسوس که در ساحل دریای اژه واقع شده، یکی از بزرگترین شهرهای جهان باستان به شمار می رفته است و هم اکنون نیز از محبوب ترین مقاصد گردشگری ترکیه محسوب می شود. گفته می شود که موسسه باستان شناسی اتریش از سال 1895 در حال بازسازی ویرانه های این شهر بوده، که این بازسازی با وقوع دو جنگ جهانی متوقف شده است.

آغاز به کار این موزه از زمان سلطان عبدالحمید دوم که برخی از یافته های باستان شناسی این منطقه را به امپراطور فرانتس ژوزف اول اهدا کرده است، تخمین زده می شود. اما با گذر زمان از سال 1907 و به دلیل تغییراتی که در قانون ترکیه ایجاد شد، دیگر هیچ اثری به وین ارسال نشد. البته در حال حاضر بسیاری از آثار شهر افسوس (یکی از بزرگ ترین شهرهار جهان) در موزه بریتانیا در لندن و هم چنین در موزه باستان شناسی افسوس در نزدیکی محل کاوش به نمایش گذاشته شده است.

موزه افسوس کوش آداسی در منطقه سلجوق واقع شده و از سال 1964 آثار هنری یافت شده در کاوش های افسوس در این مکان به نمایش گذاشته می شود، هم چنین مجسمه هایی برای نمایش و تزئین در معبد آگوستوس (یا ایسیس) که در باغ موزه نزدیک چشمه پولیوو واقع شده است، قرار گرفته است.

از دیگر آثار مورد توجه در این موزه هم چنین می توان به ساعت آفتابی مرمر با نقش و نگارهایی چشمگیر که مربوط به قرن سه میلادی است، اشاره کرد. البته در این موزه سارکوفاژی های (تابوت های سنگ آهک) جالب توجهی از دوره های مختلف وجود دارد که گردشگران بسیاری را برای بازدید به این موزه می کشاند.

در زمان بازدید از افسوس، خانه هایی به چشم می خورند که در بیشتر آن ها مجسمه های کوچک، وسایل قدیمی، نیم تنه ها، نقاشی های دیواری و قطعات موزاییکی قرار گرفته است؛ همچنین از جمله عناصر برجسته موجود در این اتاق ها می توان به چندین مجسمه که در حوالی چشمه پولیوو کشف شده اند، اشاره کرد.

گفتنی است که بین سال های 1896 و 1906 هفت مجموعه از موزه افسوس کوش آداسی به وین منتقل شده است که در اوایل قرن 20 این مجموعه ها در مکان های مختلفی از جمله کاخ بلدره و مجموعه اشیاء عتیقه موزه کانزیستریش به نمایش گذاشته شده اند، البته این مجموعه بار دیگر بین سال های 1934 و 1944 در معبد برای بازدید به نمایش گذاشته شده است.

از بقایای این موزه هم چنین می توان به محراب کلاسیک آرتمیس و مجسمه ای از آمازون اشاره کرد. راه پله های ساختمان موزه از سالن ورودی به یک محفظه بزرگ منتهی می شوند که در آن بنای یادبود اشکانی قرار گرفته است. از دیگر نمایشگاه های مهم نیز می توان به نمونه ای از افسوس باستان و مجسمه های متعدد آن از جمله مجسمه برنز یک ورزشکار اشاره کرد. در این موزه هم چنین آثار فرقه ای معماری و مجسمه ای از پناهگاه خدایان بزرگ در جزیره ساموتراکی یونان نیز وجود دارد.

همانطور که گفته شد محراب آرتمیس و مجسمه آمازون یکی از بخش های جذاب این موزه به شمار می فرایند؛ معبد آرتمیس اولین بار در قرن 6 قبل از میلاد ساخته شد، به گونه ای که این معبد همواره جزء یکی از عجایب هفت گانه جهان به شمار می رود. پس از سوختن معبد در قرن چهار قبل از میلاد این بنا بازسازی شده که در طی آن محراب آرتمیس با یک دیوار چشمگیر در اطراف آن محاصره شده و مجسمه قسمت فوقانی آمازون زخمی از این دیوار نشأت گرفته است.

یکی دیگر از بخش های این موزه بنای یادبود مربوط به دوره اشکانیان است؛ این بنای یادبود اشکانی یکی از مهم ترین نقش برجسته های عصر رومی از آسیای صغیر است. این یادبود در مورد امپراتور روم لوسیوس وروس ساخته شده که در پارس دوره اشکانیان و از 161 تا 165 پس از میلاد اردوگاهی ایجاد کرده است.

از دیگر بخش های این موزه می توان به مجسمه برنز یک ورزشکار اشاره کرد؛ این مجسمه رومی که کپی شده از اصل یونانی آن در قرن یکم میلادی به حساب می آید، از قرن چهار قبل از میلاد با 234 قطعه ساخته شده است. این مجسمه، یک ورزشکار جوان را نشان می دهد که نقش و نگار آن در جهان باستان شناخته شده و از محبوبیت زیادی برخوردار است. نکته قابل توجه در مورد این مجسمه ناشناس بودن هنرمند سازنده آن است و به همین دلیل بوده که این مجسمه را نمی توان به یک هنرمند خاص یونانی نسبت داد.

علاوه بر بخش هایی که در مورد این موزه گفته شد، حفاری های باستان شناسی با مشارکت کشور اتریش تا به امروز در افسوس ادامه داشته و ارزیابی علمی موجودی موزه با همکاری دانشگاه وین، آکادمی علوم اتریش و انستیتوی باستان شناسی اتریش انجام می پذیرد.

منبع:

turkisharchaeonews.net

www.viaurbis.com

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 فروردین 1400 بروزرسانی: 15 فروردین 1400 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1187

به "تجربه دنیای باستان در موزه باستان شناسی افسوس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجربه دنیای باستان در موزه باستان شناسی افسوس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید