آشنایی با باغ موزه مینیاتور یکی از بهترین جاذبه های تفریحی تهران

به گزارش مجله سی نوا، شاید نام باغ موزه مینیاتور تهران را شنیده باشید. باغ موزه ای زیبا و معاصر که چند سالی بیشتر از عمر تاسیس آن در پایتخت نمی گذرد. اما آیا راجب آن اطلاعاتی هم دارید؟در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران قصد معرفی باغ موزه مینیاتور تهران را داریم ، با ما همراه باشید. باغ موزه مینیاتور یا بوستان مینیاتوری یکی از بوستان های منحصر به فرد استان تهران است که در شرق شهر تهران قرار گرفته است.

آشنایی با باغ موزه مینیاتور یکی از بهترین جاذبه های تفریحی تهران

جهت دریافت خدمات طراحی باغ ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

بوستان مینیاتوری فضای باز و مشجری است که به ارزش های فرهنگی، تاریخی و معماری می پردازد. بوستان مینیاتوری اولین بوستان احداث شده است که به منظور نمایش ماکت های مینیاتوری آثار میراث دنیای ایران که همگی در فهرست یونسکو به ثبت رسیده اند، ساخته شده و در آن مدل ها و ساختمان ها با اندازه بسیار کوچک نمایش داده شده اند. در واقع این بوستان تلفیقی از تفریح و آموزش است.

در واقع باغ موزه مینیاتوری تهران امکانی را برای بازدیدنمایندگان خود فراهم می نماید که اگر دوست داشته باشند جاذبه های گردشگری کشورمان را ببینید، اما به هر دلیلی هنوز امکان سفر کردن به استان های مختلف کشور را ندارند با قدم گذاشتن به داخل باغ مینیاتوری تهران سفری به دور تا دور ایران را شروع نمایند.

با خرید تور تهران خبرنگاران سفری فوق العادع را به این شهر تجربه کنید.

احداث باغ موزه مینیاتور تهران

باغ موزه مینیاتوری تهران در سال 1392 در مساحتی بیش از 3 هکتار توسط شهرداری تهران (سازمان پارک ها و فضای سبز) ساخته شد. در محیط باغ موزه ماکت هایی بسیار زیبا از 13 اثر باستانی ایران که ثبت دنیای شده اند، با جزییات کامل ساخته و در معرض دید همگان قرار گرفته اند. آثاری که ماکت های آن را هنرمندان ایرانی ساخته اند شامل ارگ بم، تخت جمشید، زیگورات چغازنبیل، میدان نقش دنیا اصفهان، پاسارگاد، تخت سلیمان، گنبد سلطانیه، کلیساهای ارامنه، کوه و کتیبه بیستون، مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی، بازار تبریز، آبشارهای شوشتر و گنبد قابوس در مقیاس یک بیست وپنجم هستند.

ماکت های دیدنی باغ موزه مینیاتورتهران

ساختمان و طراحی موزه مینیاتور هم الهام بخش عناصر اصیل معماری ایران مانند کاشی کاری های بی نظیر، حوض ها و آبراه های باغی شکل می باشد. به طور کلی، پارک مینیاتور فضای جدیدی را برای ترویج فرهنگ ایران به وجود آورده است. در ادامه به معرفی بخش های مختلف و ماکت های این باغ موزه می پردازیم.

برای سفر به تهران با خرید بلیط هواپیما تهران خبرنگاران می توانید با کمترین قیمت به این شهر سفر کنید.

در معماری باغ موزه مینیاتور از مکان های تفریحی تهران، ماکت هر اثر باستانی در موقعیت جغرافیایی واقعی خود قرار گرفته است. برای مثال کلیساهای ارامنه شمال، بیستون غرب و میدان نقش دنیا مرکز باغ موزه قرار گرفته اند. همچنین گرداگرد هر اثر باستانی پوشش گیاهی و طبیعی همان منطقه نیز به چشم می خورد و این گونه ایرانی کوچک را به نمایش می گذارد.

در ساختمان گالری باغ موزه مینیاتور همواره نمایشگاه های مختلفی برگزار می شوند و امکانات دیگری همچون کتابخانه، فروشگاه هایی با محصولات هنری و فرهنگی، چایخانه سنتی و غیره نیز در آن وجود دارند. در ادامه به جزییاتی راجب تعدادی از ماکت های مناطق دیدنی ایران در باغ مینیاتوری تهران می پردازیم:

ماکت تخت جمشید

پرسپولیس یا تخت جمشید یکی از بناهای تاریخی ارزشمند است که در دوره داریوش هخامنشی با مساحت بیش از 125 هزار متر مربع ساخته شد. ماکت زیبای این بنای ارزشمند تاریخی و بناهای اطراف آن در باغ موزه مینیاتور تهران به تصویر کشیده شده است که یکی از جلوه های بی نظیر پارک مینیاتوری تهران به شمار می آید.

گنبد سلطانیه

این اثر یکی از عظیمترین آثار تاریخی - معماری ایران است که در حدود 750 سال پیش ساخته شده. بنای هشت ضلعی، سازه آجری و رنگ آبی گنبد سلطانیه به خوبی در ماکت آن در باغ مینیاتور تهران به تصویر کشیده شده است.

تخت سلیمان

مجموعه تاریخی تخت سلیمان و چشمه زیبای آن که در شمال شرقی استان آذربایجان غربی واقع شده است یکی از رمز آلود ترین مکان های ایران است. ماکت این مجموعه با طراحی فوق العاده ای در باغ موزه به نمایش گذاشته شده و جلوه خاصی به آن بخشیده است.

مجموعه بیستون در باغ موزه مینیاتور تهران

مجموعه بیستون درشهرستان هرسین استان کرمانشاه واقع شده و ماکت این مجموعه با به تصویر کشیدن سنگ نبشته بیستون و دیگر آثار این مجموعه مانند تندیس هرکول در پارک مینیاتوری تهران واقع شده است.

کلیساهای ارمنی

این مجموعه که شامل کلیساهای قره کلیسا، کلیسای سنت استپانوس و کلیسای زرزر است، در استان های آذربایجان شرقی و غربی قرار گرفته و از دیگر آثار باستانی موجود در ایران متمایز است. ماکت های این 3 کلیسا در کنار هم در پارک مینیاتوری تهران قرار دارند.

میدان نقش دنیا

ماکت میدان معروف نقش دنیا با رنگ آمیزی ای جذاب در مرکز باغ موزه مینیاتور تهران قرار گرفته است و طراحی فوق العاده آن، گواه زبردستی سازندگان آن است.

ارگ بم در باغ موزه مینیاتور تهران

ماکت این اثر کاملا شبیه به خود ارگ قبل از تخریب توسط زلزله ساخته شده است. این اثر باستانی که در زلزله سال 1382 بخش زیادی از آن تخریب شد، امروزه در دست بازسازی است.

گنبد قابوس

بنای گنبد قابوس که در حدود 1000 سال در شهر گنبد کاووس استان گلستان ساخته شد، بلندترین برج آجری دنیا است که بر روی تپه ای به ارتفاع 15 متر واقع شده و تقریبا 60 متر ارتفاع دارد. ماکت این سازه و قسمتی که روی آن قرار گرفته، به صورتی دقیق در بوستان مینیاتور تهران ساخته شده و به نمایش درآمده است.

بازار عظیم تبریز

بازار تبریز که به عنوان میراث دنیای ایران در سال 1389 در یونسکو به ثبت رسید، یکی از شاهکارهای معماری و باشکوه ترین بازار سرپوشیده دنیا میباشد. ماکت بازار تبریز در باغ مینیاتور به نمایش گذاشته شده است.

آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی

ماکت آرامگاه شیخ صفی اردبیلی، یکی از افراد معروف دوره صفویه، یکی از پربازدیدترین ماکت های باغ موزه مینیاتور به شمار می رود. گنبد آبی رنگ آرامگاه به زیبایی در این ماکت ساخته شده است.

زیگورات چغازنبیل در باغ موزه مینیاتور تهران

این معبد باستانی و مربعی شکل که ارتفاعی 52 متری دارد و از جمله بناهای مقدس در دوره ایلامیان است که در استان خوزستان واقع شده. ماکت مینیاتوری این معبد درست همانند حجم های خشتی شکل و آجرهای کتیبه دار آن ساخته شده است.

پاسارگاد

این مجموعه، اثر باستانی شکوهمند دیگری از دوره هخامنشی است که در نزدیکی بنای پارسه در استان فارس واقع شده است و بنای آرامگاه کوروش عظیم از معروف ترین آثار این مجموعه به شمار می رود. ماکت پاسارگاد، به طرزی دقیق و با طراحی فوق العاده در باغ مینیاتور به نمایش گذاشته شده است.

سازه های آبی شوشتر

ماکت آبشار های شوشتر به دلیل سبک طراحی با شبکه های واقعی آب و ساختار زیبا و طبیعی اش، به یکی از محبوب ترین ماکت های مینیاتوری بوستان مینیاتور تهران تبدیل شده است. این مجموعه شگفت انگیز که به عنوان یکی از عظیمترین سازه های صنعتی زمان باستان شناخته می گردد در دوره هخامنشیان در استان خوزستان و در شهرستان شوشتر جهت استفاده از منابع آب ساخته شد.

پوشش گیاهی باغ موزه مینیاتور تهران

در ساخت پارک مینیاتور تهران اهمیت ویژه ای به محیط زیست داده شده است. بیش از نیمی از گیاهان باغ مینیاتور به صورت همواره سبز اند. این گیاهان شامل درختانی بلند قامت نظیر چنار، بلوط، افرا، ماگنولیا، مورد، یاس، کاج موگو و گونه های دیگری هستند و توسط یک مخزن عظیم آبیاری می شوند.

برای رزرو آنلاین هتل های تهران خبرنگاران کافی ست به بخش هتل ها مراجعه کنید. با انتخاب تهران به عنوان مقصد لیست کامل هتل های موجود را مشاهده کنید.

دیدنی های اطراف باغ موزه مینیاتور تهران

با وجود موقعیت باغ موزه مینیاتور در شرق تهران و در خیابان گلبرگ، می توان از اماکن اطراف آن نیز بهره برد. خیابان گلبرگ یکی از سرسبزترین خیابان های تهران است که با میدان هفت حوض، یکی از اصلی ترین میدان های نارمک با موقعیت تجاری و تفریحی ارتباط دارد. در سراسر خیابان گلبرگ و اطراف میدان هفت حوض رستوران ها و فست فودهای گوناگون، فروشگاه های عظیم پوشاک و مراکز خرید وجود دارد. از دیگر مکان های تفریحی نزدیک بوستان مینیاتور تهران میتوان به بوستان گلبرگ، پاساژ گلبرگ، پارک کرمان و پارک یاسمن اشاره نمود.

مسیرهای دسترسی به باغ مینیاتور تهران

آدرس باغ موزه مینیاتوری تهران، عظیمراه امام علی (ع)، خیابان جانبازان غربی، بوستان تمدن (گلبرگ) است.

راه های دسترسی به باغ موزه مینیاتور زیاد است. اگر با وسایل نقلیه عمومی قصد رفتن به باغ موزه را دارید، ایستگاه متروی جانبازان و ایستگاه میدان رسالت در خط پنج سامانه اتوبوس های تندرو، نزدیک ترین ایستگاه ها هستند و با کمی پیاده روی به مقصد خواهید رسید. اگر قصد دارید با خودروی شخصی به باغ موزه بروید، خروجی خیابان کرمان در عظیمراه رسالت یا خروجی خیابان جانبازان غربی در عظیم راه امام علی (ع) شما را به مقصد می رساند.

تهران

منبع: الی گشت
انتشار: 5 اسفند 1399 بروزرسانی: 5 اسفند 1399 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1109

به "آشنایی با باغ موزه مینیاتور یکی از بهترین جاذبه های تفریحی تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با باغ موزه مینیاتور یکی از بهترین جاذبه های تفریحی تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید