آدینه سیاه یا آدینه خونین!

به گزارش مجله سی نوا، سالهاست که روز بلک فرایدی در کشورهای اروپایی به عنوان روزی برای دریافت اجناس با قیمت های باورنکردنی در فروشگاهها معروفیت یافته است اما هر سال این روز با اخبار بدی همانند درگیری، تیراندازی ، ضرب و شتم روبرو است.

آدینه سیاه یا آدینه خونین!

به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، آدینه سیاه نامی غیررسمی برای اشاره به آخرین آدینه ماه نوامبر است که شروع فصل خرید کریسمس محسوب می گردد. این روز در پی بحران مالی برای نخستین بار در سال 1869 میلادی نام گذاری شد .

در طی این رویداد که امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا برگزار می گردد فروشگاه های آنلاین و آفلاین اجناس خود را با تخفیف های بسیار زیاد به حراج می گذارند. معمولا در این روز مشتریان بسیار زیادی برای خریدن اجناس تخفیف خورده به فروشگاه ها هجوم می برند.

در واقع آدینهٔ سیاه، یک روز تعطیل نیست، اما بیشتر شرکت ها این اجازه را به کارکنان خود می دهند که این روز را مرخصی گرفته و به خرید سال نو بپردازند. سال ها است که این روز، شلوغ ترین روز برای فروشنده ها است. هر چند آمریکای شمالی محل اصلی رخداد این سنت است، اما همانند بسیاری از سنت های دیگر این منطقه، این سنت نیز به کشورهای دیگر سرایت نموده است.

در جریان این خرید وحشتناک در آخرین بلک فرایدی آمریکا تیراندازی به سمت مشتریان فروشگاهی در کارولاینای شمالی 3 تن را راهی بیمارستان کرد. بنا بر اطلاعات پلیس درگیری و مشاجره بین دو گروه بر سر برداشتن اجناس دلیل اصلی این تیراندازی عنوان شده است.

در پی این هرج و مرج و درگیری مردم برای نجات جان خود پا به فرار گذاشته و از خیر کالاهای مقرون به صرفه قیمت گذشتند و ماموران پلیس وارد عمل شده و برای جلوگیری از حوادث ناگوارتر فروشگاه را تعطیل کردن. اطلاعات موجود نشان میدهد که افراد مسلح در پی هرج و مرج پیروز به فرار شده اند اما پلیس اعلام نموده است که به زودی آنها را دستگیر خواهد نمود و مرکز خرید نیز تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد شد.

یکی از شاهدان عینی ماجرا در این ارتباط به خبرنگاران گفت : صدای جیغ و فریاد وحشت مردم از همه جا به گوش می رسید . تجمع خودرو مردم باعث بروز ترافیک و بسته شدن خیابان شده و همه تنها به فکر نجات جان خود بودند.

با وجود تمامی تنش ها در این روز تاریخی گروهی از دانشجویان فلوریدای آمریکا نیز خواهان تغییر نام بلک فرایدی شدند به عقیده آنها نامگذاری این روز نژادپرستانه بوده است. این گروه این روز را ریشه دار با سرمایه داری و مصرف گرایی عنوان نموده اند. آنها بر این باورند که این روز مصرف گرایی را در میان جامعه توسعه می بخشد. آنها می گویند این روز باید با نامهایی چون روز شارژ کارت، روز خرج کردن، مصرف گرایی و ... نامیده گردد که کلمه سیاه و نژاد در آن وجود نداشته باشد و نام آدینه سیاه توهین آمیز است.

دانشگاه فلوریدای آمریکا اکنون دارای 52 هزار دانشجوست که اغلب دانشجویان بر سر موضوعات داغ روز بحث می نمایند و عقایدشان را مطرح می نمایند.

یکی از دانشجویان در این باره گفت: من فکر می کنم این روز مصرف گرایی و استثمار نیروی کار برای نیازها و خواسته های خودمان و توسعه سرمایه داری است .

از سوی دیگر کاترین هارت از موسسه استانداردهای بازرگانی آمریکا در این باره گفت: در جریان فروش محصولات و اجناس در روز آدینه سیاه چشم اندازی از کلاهبرداری مشاهده می گردد. با این وجود همه ما باید هوشیار بوده و نکات ایمنی در زمان خرید را مورد توجه قرار دهیم بسیاری از خریدها به صورت آنلاین انجام می گردد که دست کلاهبرداران را بازتر می نماید.

می توان گفت آمارها نشان داده در سال های اخیر بیش از 40 درصد مردم آمریکا شرایط مالی مطلوبی ندارند، برای همین هم در بلک فرایدی بیشتر خریدهای خود را انجام می دهند. البته در این روز شرکت ها سود بیشتری می برند، چون در یک روز فروش بسیار خوبی دارند و این سیاست آمریکا است گرچه در این فرایند مصرف گرایی با تمایل به خرید های کاذب نیز دو چندان میگردد که مردم را وادار می نماید تا لوازم غیر ضروری را به شکل وحشیانه ای در رقابتی احمقانه به چنگ آورند.

-

-

-

-

-

-

-

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1567

به "آدینه سیاه یا آدینه خونین!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آدینه سیاه یا آدینه خونین!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید