جشنواره های چشم نواز گلاب گیری و گل غلتان

به گزارش مجله سی نوا، جشنواره گلاب گیری از جمله جشنوارهای زیبای است که هرساله با حال و هوای سنتی در کاخ سعدآباد برگزار می گردد. سال جاری نیز به مناسبت گرامیداشت امام عصر، امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، از اول تا 19 اردیبهشت ماه جشنواره گلاب گیری همراه با آیین باستانی گل غلتان و نمایشگاه صنایع دستی و سوغات استان ها در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار گردید.

جشنواره های چشم نواز گلاب گیری و گل غلتان

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، سال جاری جشنواره گلاب گیری در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد حال هوای دیگری داشت این جشواره همراه با آیین های باستانی گل غلتان و پایکوبی های آیینی آذری، کرمانجی، بوشهری و تربت جام اوقات دلپذیری را برای بازدیدنمایندگان ساخت.

بعلاوه در حاشیه جشنواره گلاب گیری نمایشگاهی از صنایع دستی و سوغات چشم نواز استان های مختلف کشور در بیش از 46 غرفه خود نمایی می کرد.

مینا کاری، منبت، قلم زنی ، زیورآلات سنتی، سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، سفال و سرامیک، صنایع مس، صنایع چرم، نقاشی روی کاشی، البسه محلی، ترمه، گلیم بافی، صنایع دستی تلفیقی و نیز سوغات و شیرینی های سنتی بیش از 15 استان کشور از جمله صنایع دستی ارائه شده در این جشنواره بود.

آیین گلاب گیری

یکی از زیباترین مراسم سنتی و فرهنگی که در بعضی از شهرها به ویژه کاشان برگزار می گردد، گلاب گیری است. گلاب گیری استحصال عرق گیاه خوشبو و زیبای گل محمدی است. امروزه گلاب گیری تبدیل به یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری شده که هرساله تعداد زیادی از مردم را در فصل بهار به کاشان می کشد. این رسم آیین بعلاوه مورد اقبال گردشگران خارجی قرار گرفته و حضور آن ها در ایام گلاب گیری به امری همیشگی تبدیل شده است. این جشنواره خوش آب و رنگ در کاشان معمولا از 15 اردیبهشت شروع می گردد و تا 25 اردیبهشت ماه ادامه می یابد.

گل غلتان

آیین گل غلتان یکی از میراث معنوی کشور و رسوم دیرینه شهرهایی نظیر دامغان، کاشان، امیریه است. این آیین برای نوزادانی که اولین بهار زندگی را می گذرانند به منظور افزایش ایمنی بدن و پیشگیری از بروز حساسیت های فصلی اجرا می گردد، بدین صورت که پس از جمع آوری گل های چیده شده، گل ها را پرپر می نمایند و نوزاد را میان پارچه ای که معمولاً سفید است و گل برگ ها در آن ریخته شده، در بستری از گل برگ های محمدی می خوابانند و چهار نفر از اعضای خانواده، چهار گوشه پارچه را با صلوات و شعرخوانی می غلتانند.

منبع: همگردی
انتشار: 9 بهمن 1401 بروزرسانی: 9 بهمن 1401 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1857

به "جشنواره های چشم نواز گلاب گیری و گل غلتان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشنواره های چشم نواز گلاب گیری و گل غلتان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید