تزیینات هدیه شب یلدا عروس (وسایل شب یلدا عروس)

به گزارش مجله سی نوا، شب یلدا برای تازه عروس ها بسیار خاص است زیرا خانواده داماد هدایا و وسایل شب یلدا را به او هدیه میکنند. نمونه هایی از هدیه شب یلدا عروس را ببینید.

تزیینات هدیه شب یلدا عروس (وسایل شب یلدا عروس)

شب یلدا یکی از قشنگ ترین شب ها برای تازه عروس هاست. در این شب، خانواده داماد براساس یک رسم کهن ایرانی، به منزل خانواده تازه عروس رفته و هدایای مختلفی را به عروس خانم پیشکش می نمایند.

در این شب خانواده عروس خودشان را آماده می نمایند تا از خانواده ای که به تازگی با آن ها وصلت کرد ه اند، یعنی خانواده تازه داماد پذیرایی نمایند. در چنین شبی، طبق قراری نانوشته اما مرسوم، دو خانواده و آشنایان نزدیک دور هم جمع می شوند و بلندترین شب سال را با خوشحالی و شادی را به شیوه دیگری جشن می گیرند. در این میان هدایایی نیز از طرف خانواده داماد به عروس خانم تقدیم می گردد که این هدایا در اساس رسوم خانواده ها در شهرهای محتلف کم و بیش متفاوت هستند.

شب یلدا با منوی خبرنگاران

طبق هدیه

در گذشته، خانواده داماد هدایایی که برای عروس تهیه کرده بودند را بر روی سینی عظیمی قرار می دادند که به این سینی طبق گفته می شد و داماد این طبق را بر روی سرش قرار می داد و راهی منزل خانواده عروس می شد اما این روزها در شهرهای عظیم دیگر این رسم و رسوم فراموش شده یا رنگ و بویی مدرن گرفته اند. البته هنوز هم هستند خانواده هایی که سعی می نمایند تا حد ممکن به برخی از این سنت ها پای بند بوده و با برگزاری مراسم مختلف، خوشحالی خودشان از ورود تازه عروس به خانواده خود را نشان دهند. هنوز هم برخی از خانواده ها هدایای عروس را بر روی طبق های کوچک تر یا سبدهای چوبی، کالسکه های تزیین شده، صندوقچه های کوچک و عظیم و ... چیده و به منزل عروس می برند. این هدایا با پارچه ها و روبان های رنگارنگ تزیین می گردد و به دست عروس خانم سپرده می گردد.

در برخی از فرهنگ ها به این مراسم، شب چله ای می گویند و خانواده ها تا پاسی از شب در کنار هم بیدار می مانند و تنقلات، آجیل، شام و شیرینی می خورند و جشن می گیرند.

هدیه شب یلدا عروس چه چیزی است؟

هدایا و وسایل شب یلدا عروس که خانواده داماد و داماد برای عروس خانم تهیه می نمایند در بیشتر فرهنگ ها تقریبا به یک شکل است یعنی مقادیری آجیل و میوه تزیین شده یک پای ثابت هدایای شب یلدا عروس هستند به شکل زیبایی تزیین شده و در کنار چیزهای دیگری مانند سکه طلا، لباس های زمستانی، کفش، پارچه و ... پیش کش عرس خانم می شوند.

بسته به رسم و رسوم خانواده ها گاهی برخی افراد برای عروس چند تکه طلا مثل دستبند یا النگو و ... نیز می خرند. گاهی هم دیوان حافظ در کنار سایر هدایا قرار می گیرد و زینت بخش هدایای عروس خانم می گردد.

البته در این میان، خانواده هایی که از سلیقه عروس خانم مطمین نیستند و یا فرصت کافی برای خرید ندارند، هدیه ای نقدی در نظر می گیرند و به عروس تقدیم می نمایند تا با میل خودش هرچه دوست دارد بخرد. کله قند تزیین شده، نقل و شیرینی و پشمک تزیین شده نیز به مفصل ترشدن هدایای یلدا یاری می نمایند.

تزیین هدیه شب یلدا عروس (وسایل شب یلدا برای عروس)

یکی از مهم ترین نکات در رابطه با هدیه شب یلدا عروس یا وسایل شب یلدا عروس، صرف نظر از نوع هدیه یا هدایا، تزیین زیبا و چشم نواز آن هاست. معمولا خانواده های خوش ذوق و هنرمند خود مقداری روبان و تورهای رنگارنگ و سایر ابزار تزیینی خریداری کرده و هدایا را به زیبایی تریین می نمایند. در این میان اغلب اوقات از وسایل قرمز رنگ برای تزیین استفاده می گردد تا در کنار قرمزی انار و هندوانه، ترکیب رنگی زیبا ایجاد گردد. از طرفی، برخی از خانواده ها با پرداخت مبلغی معین و دادن ایده مورد نظر، تزیین هدایای عروس را به افراد باتجربه مثل افرادی که کار طراحی و تزیین سفره عقد و گل آرایی مجالس را انجام می دهند می سپارند.

میوه آرایی نیز یکی دیگر از المان های تزیین هدیه و وسایل شب یلدا عروس است که جلوه ای باشکوه و زیبا به این مراسم می بخشد.

شما می توانید نمونه هایی زیبا از تزیین پشمک شب یلدا، تزیین هندوانه شب یلدا، تزیین سفره شب چله، تزیین میوه شب یلدا، تزیین کیک شب یلدا و ... را در سایت خبرنگاران مشاهده نمایید. همچنین می توانید با مشاهده نمونه های زیر ایده گرفته و یک تزیین زیبا و چشم نواز برای شب یلدا عروس داشته باشید.

مجموعه ای از هدایای شب یلدا عروس

گروه آشپزی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 7 بهمن 1399 بروزرسانی: 7 بهمن 1399 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1048

به "تزیینات هدیه شب یلدا عروس (وسایل شب یلدا عروس)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تزیینات هدیه شب یلدا عروس (وسایل شب یلدا عروس)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید