تأثیرات حیوانات خانگی بر زندگی انسان

به گزارش مجله سی نوا، خبرنگاران: کسانی که مخالف نگهداری حیوانات در خانه هستند، همواره دلیل محکمی برای منصرف کردن شما پیدا می نمایند: مریض میشی! . البته این گفته هم دیگر دوران خود را گذرانده است و همه می دانند که با چکاپ و واکسیناسیون کامل هیچ دلیلی برای انتقال بیماری به انسان وجود ندارد. بلکه این بار ما هستیم که باید به افراد مخالف بگوییم حیوانات خانگی نقش بسیار مهمی در زندگی انسان ها ایفا می نمایند و می توانند زندگی شما را از آنچه هست بهتر نمایند.

تأثیرات حیوانات خانگی بر زندگی انسان

علاوه بر احساس زیبای خیره شدن به چشم های معصوم این موجودات دوست داشتنی یا لذت تربیت و نگهداری از آنها، این حیوانات در شرایط مختلف به منظور کار درمانی، گفتار درمانی یا حتی بهبود توان بخشی جسمی در بیماران نیز مفید هستند. به غیر از درمان هایی که توسط این موجودات انجام می گردد، حضورشان در زندگی انسان های عادی نیز تأثیر مثبت می گذارد. هرچه ارتباط انسان و حیوان را بیشتر درک کنید، می توانید از وجود این جانداران زیبا در کنار خود بیشتر لذت ببرید.

قلب سالم با حیوان خانگی سالم

حیوانات خانگی به طور مستقیم محبت خود را به شما ابراز می نمایند و از شما تأثیر می پذیرند، پس بر جسمتان اثرگذارند. آن ها سلامت قلب را تقویت می نمایند، فشار خون را کاهش می دهند و ضربان قلب را در مواقع تنش زا تنظیم می نمایند. داشتن سگ یا گربه احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را هم کاهش می دهد و حتی می تواند عملکرد قلب را بهبود ببخشد. حتی نوازش کردن حیوان دلبندتان فشار خونتان را کم می نماید و احساس آرامش را درون شما به وجود می آورد.

علاوه بر احساس شادی و مفید بودن که بعد از نگهداری از یک موجود زنده به سراغتان می آید و می تواند سلامت قلب شما را تضمین کند، به دلیل فعالیت های مختلفی که مجبور هستید برای رسیدگی به حیوان خانگی خود انجام دهید، بدنتان نیز سالم تر می گردد. اگر از یک سگ سرحال و فعال نگهداری می کنید، به هر حال مجبور می شوید ساعاتی از روز را به بازی یا پیاده روی با او بپردازید و از این طریق برای سلامت جسم خود هم قدم عظیمی برداشته اید.

عشق بی قید و شرط

زمانی که بدانید با هر خلق و خو و روحیه ای که دارید حیوان خانگی تان همواره به همان اندازه دوستتان دارند، می توانید راحت تر با مسائل و مسائل کنار بیایید. حتی اگر به دلیل مشغله زیاد یا ناراحتی نتوانید زمان زیادی را با او سپری کنید، باید خیالتان راحت بماند که هر زمان به سمتش بازگردید با همان عشق همیشگی از شما استقبال می نماید و شما را غرق محبت خود خواهد نمود.

وقتی مشاهده کنید که زندگی یک موجود دوست داشتنی و بامزه تا چه اندازه به شما وابسته است و حتی به دلیل دوست داشتنتان نمی تواند دوری تان را تحمل کند، احساس مفید بودن بیشتری دارید و سعی می کنید هر کجا که هستید زودتر خود را به خانه برسانید و عشق خود را نثار او کنید.

من افسرده نیستم

افرادی که تنها زندگی می نمایند و یا مجبورند ساعات زیادی از روز را برای جمع شدن همه اعضای خانواده دور هم در خانه منتظر بمانند، می توانند از حضور حیوان خانگی مهربان خود بهره ببرند و با تربیت، نگهداری یا حتی غذا دادن به آن ها برنامه جدیدی برای ساعات تنهایی خود تنظیم نمایند. اگر برای بیدار شدن در صبح انگیزه ای ندارید، یک حیوان خانگی شرایط را کاملاً تغییر می دهد. زمانی که یک موجود چهارپا با دو چشم مظلوم خود منتظر بیدار شدن شما باشد، دیگر می دانید که وظیفه مهم غذا دادن از سمت شما باعث شده زمان طولانی پایین تخت منتظرتان بنشیند.

به همین ترتیب حیوانات خانگی با افسردگی، آسیب روحی، ناراحتی و اضطراب مقابله می نمایند و باعث می شوند زندگی زیباتری برای شما رقم بخورد. فرض کنید فردی به اندازه ای دچار افسردگی شده است که هیچ انگیزه ای برای ادامه زندگی پیدا نمی نماید. قطعاً نگهداری از یک حیوان خانگی می تواند راهکار مناسبی باشد تا امید به زندگی پیدا کند و بعد از رسیدگی به او، به زندگی عادی خود بازگردد.

تأثیر حیوانات بر بچه ها

اگر در خانواده شما کودکی وجود داشته باشد که تک فرزند است، می تواند احساس کمبود هم بازی یا هم صحبت خود را با حیوان خانگی ارضا کند. بچه های که در کنار حیوانات خانگی رشد می یابند، حس دلسوزی، اعتماد به نفس و مسئولیت پذیری بیشتری دارند و بهتر می توانند در فعالیت های اجتماعی و گروهی حضور پیدا نمایند.

مسلماً زندگی خانوادگی در کنار افرادی که از ته دل دوستشان دارید، دلیل محکمی برای دلگرمی به این کانون صمیمی خواهد بود، ولی گاهی حضور یک حیوان خانگی و ورود عشقی که جنس متفاوتی دارد و بی انتظار و بی پروا محبت خود را به همه ابراز می نماید، می تواند خانواده را دگرگون کند. البته باید بپذیرید تربیت یک بچه گربه یا توله سگ به صبر زیادی احتیاج دارد و گاهی بازیگوشی هایش ممکن است زمان زیادی از شما بگیرد. بعد از آنکه این حیوان خانگی تان به یکی از اعضای دوست داشتنی خانواده تان تبدیل شد، حتماً با خود فکر می کنید که زندگی قبل از او چگونه ممکن بوده است.

مراقب بیماری ها باشید

همه این ویژگی های مثبت حضور حیوانات خانگی در زندگی انسان، نباید باعث گردد که به بیماری های مشترک بین حیوانات خانگی و انسان بی توجه باشیم. در ادامه با لیستی ازانواع بیماری های شایعی که ممکن است از حیوانات خانگی به انسان منتقل شوند، آشنا می شوید. بیماری هایی که با اقدامات اولیه بهداشتی، واکسیناسیون به موقع و اهمیت به سلامت و تغذیه حیوان، به حداقل خواهند رسید.

عفونت قارچی

عفونت قارچی می تواند از حیوانات به انسان منتقل گردد. این عفونت به شدت مسری است. عامل عفونت قارچی می تواند ماه ها بدون میزبان زنده بماند تا زمانی که یک حیوان آن را جذب کند. این عفونت معمولا از حیوان به انسان انتقال می یابد.

علائم در حیوانات خانگی:

ضایعات پوستی و ریزش بی رویه مو وعلامت قرمز در مرکز ریزش مو.

علائم در انسان:

قرمزی روی پوست و تشکیل تکه های دایره ای روی پوست.

درمان آن:

تجویز پماد و یا دارو های خوراکی توسط پزشک به انسان و دامپزشک برای حیوان.

روش های جلوگیری از ابتلا به عفونت قارچی:

ماهی 1 الی 2 بار رختخواب ها را خوب بشویید. پتو های غیر قابل استفاده را از بین ببرید. راه ندادن حیوان روی تخت خواب خود.

کرم های لوله ای

کرم های لوله ای شایع ترین انگل های داخلی در گربه ها هستند. این کرم ها که شبیه به ماکارانی هستند تا 10 سانتی متر رشد می نمایند. بچه گربه ها می توانند به وسیله شیر مادر آلوده شوند. در حالی که گربه های مسن تر با خوردن جوندگان آلوده به کرم لوله ای آلوده می شوند. این کرم سالانه به وسیله گربه ها، 10 هزار کودک را مبتلا می نماید. بدترین حالت که ممکن است توسط این انگل به انسان وارد گردد نابینا شدن انسان است.

علائم در حیوانات خانگی:

اسهال، کرم های قابل مشاهده در مدفوع، استفراغ، یبوست، سرفه، مدفوع خونین.

علائم در انسان:

سرفه، تنگی نفس، درد شکمی، خون در مدفوع.

درمان آن:

نسخه دارو های ضد انگلی برای انسان ها و حیوانات خانگی.

روش های جلو گیری از مبتلا شدن به کرم های لوله ای:

گربه ها در فضای باز بیشتر مستعد ابتلا به این انگل هستند؛ بنابراین تا زمانی که گربه شما با گربه آلوده و یا محیط بیرون در تماس نباشد. احتمال مبتلا شدن به این انگل کاهش می یابد، سعی کنید وقتی با گربه تماس پیدا کردید، دست هایتان را خوب بشویید. طبق گفته مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، خوردن غذا های تلخ و تند مانند زردچوبه، فلفل های کایین، انجیر، زنجبیل، زیتون و سیر می تواند به طور طبیعی عفونت این کرم را از بین ببرد.

کرم های هوک

کرم های هوک در پوشش روده سگ زندگی می نمایند و عامل اصلی در خونریزی و مرگ در توله سگ ها هستند. تخم های این کرم در مدفوع حیوان یافت می گردد و به وسیله پوست می تواند جذب بدن گردد. به همین خاطر سعی کنید در محیط باز با پای برهنه قدم نزنید.

علائم در حیوانات خانگی:

اسهال، کاهش وزن.

علائم در انسان:

اغلب هیچکدام از موارد بالا نمی تواند درانسان رخ دهد، اما می تواند ایجاد سرفه، خس خس، درد معده، کم خونی یا از دست دادن اشتها گردد.

درمان آن:

نسخه دارو های ضد انگلی برای حیوانات خانگی و انسان مبتلا.

روش جلوگیری از انتشار کرم انگلی هوک

این است که مدفوع سگ را از حیاط جمع نموده و به صورت کاملا بهداشتی معدوم کنید. با این روش احتمال تکثیر این کرم ها دیگر وجود ندارد.

بیماری Giardia

احتمال مبتلا شدن سگ ها به بیماری Giardia بیشتر از گربه های است. چون عامل بیماری Giardia در رودخانه و دریاچه ها زندگی می نماید.

علائم در حیوانات خانگی:

اسهال

علائم در انسان:

اسهال

درمان آن:

دارو های ضد انگل با تجویز پزشک برای انسان و بردن حیوان مبتلا نزد دامپزشک برای درمان.

روش های جلوگیری از انتشار Giardia:

برای اینکه حیوانات خانگی تان به خصوص سگ ها دچار این بیماری نشوند، آب مصرفی آن ها را زمانی که به پارک و یا جنگل می روید با خود ببرید. پس از اینکه دستتان با حیوان خانگی تماس پیدا کرد، سعی کنید بلافاصله با آب و صابون خوب بشویید. از ورود به مناطقی که امکان وجود انگل ها است خوداری کنید.

کمپیلوباکتر

کامپیلو باکتر شایع ترین بیماری اسهال در ایالات متحده است، که ممکن است به وسیله بچه گربه، توله سگ، اسب ها، خرگوش ها، و پرندگان جوان منتشر گردد. چون این باکتری میزبان خود را از میان حیوانات انتخاب می نماید و سپس ممکن است به وسیله این حیوانات به انسان منتقل گردد.

علائم در حیوانات خانگی:

اسهال

علائم در انسان:

اسهال

روش درمانی کمپیلوباکتر:

نوشیدن آب زیاد توسط انسان باعث می گردد که این باکتری به وسیله ادرار دفع گردد. این بیماری اگر به مرحله حاد نرسد، خود انسان می تواند آن را دفع کند. اما برای حیوانات باید به دامپزشک مراجعه کنید تا دامپزشک تشخیص دهد که حیوان خزدار شما احتیاج به درمان دارویی دارد یا نه.

روش های جلوگیری از تکثیر کمپیلوباکتر:

اگر توله سگ و یا بچه گربه شما به اسهال دچار شد، به هیج وجه آن را بغل نکنید. موارد شستشوی صحیح دستتان را حتی پس از بهبود حیوانتان از یاد نبرید. اگر این بیماری درمان نگردد، می تواند بین انسان ها و حیوانات زیادی منتشر گردد.

سالمونلا

دوستداران به خزندگان به خصوص لاک پشت ها توجه بیشتری نمایند. سالمونلا در 77 الی 90 درصد خزندگان یافت می گردد. باکتری سالمونلا در جوجه ها و تخم پرندگان نیز یافت می گردد. پس استفاده از تخم مرغ خام را از یاد ببرید.

علائم در حیوانات خانگی:

حیوانات خانگی مثل پرنده ها و خزنده ها در اغلب موارد بدون نشانه است.

علائم در انسان:

درد شکمی، تب، استفراغ، سردرد، حالت تهوع.

درمان آن:

بیشتر مردم بدون درمان بهبود می یابند، اما در بعضی از موارد حاد باید در بیمارستان بستری شوند.

جلوگیری از انتشار باکتری سالمونلا:

اگر درخانه یک خزنده و یا پرنده دارید سعی کنید در هر بار تماس با آن ها حتما دستتان را با آب و صابون خوب بشویید. اگر خزندگان خود را درون وان حمام نگهداری می کنید، سعی کنید قبل از استفاده از وان آن را خوب ضدعفونی کنید.

کرم های نواری

بچه ها بیشتر از عظیم سالان مستعد ابتلاء به این نوع کرم هستند. زیرا عظیمسالان قبل از این که دستشان را به دهانشان بزنند، سعی می نمایند آن را بشویند، ولی این مورد توسط بچه ها رعایت نمی گردد. این بیماری به راحتی قابل درمان است و جای هیچ نگرانی ندارد، اما باید درمان گردد.

علائم در حیوانات خانگی:

قطعات برنج مانند در مدفوع حیوان خانگی یا وجود کرم های طولانی در استفراغ حیوان خانگی.

علائم در انسان:

قطعات مثل برنج مانند در مدفوع انسان یافت می گردد.

درمان آن:

دارو ضد کرم برای حیوانات خانگی و انسان ها.

جلوگیری از ابتلا به کرم نواری:

حیوانات خانگی از وجود کک ها پاک کنید. انسان ها می توانند به طور تصادفی لارو این کرم را بخورند. با این شراط سعی کنید، دستتان را قبل از اینکه با دهانتان تماس داشته باشد، خوب بشویید.

بیماری چنگ گربه (Cat-scratch disease)

بیماری خراش گربه یا چنگ گربه (Cat-scratch disease) از بیماری های منتقله از حیوانات به انسان است. طبق تحقیقاتی که در این باره انجام شده است، 40 درصد گربه ها در دوره از زندگی خود، دچار بیماری هستند.

علائم در حیوانات خانگی:

خستگی، تهاجم کک ها، عفونت، غدد لنفاوی متورم.

علائم در انسان:

تورم، غدد لنفاوی دردناک، درد زیاد در ناحیه خراش که گربه روی پوست ایجاد می نماید، سردرد، تب، خستگی زیاد، درد مفاصل، اختلالات پوستی و کاهش وزن.

درمان آن:

معمولا خود به خود درمان می گردد، اما در پاره ای از اوقات ضروری است، آنتی بیوتیک مصرف گردد. البته در افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند.

راه های جلوگیری از ابتلا شدن به این بیماری:

از بازی با گربه های خشن جدا خودداری کنید. اجازه ندهید که گربه ها شما را با چنگال خود زخمی نمایند. از لیسیده شدن زخم روی پوست خود توسط گربه جدا خوداری کنید.

طاعون خیارکی

طاعون خیارکی متداول ترین حالت طاعون است که طی نیش کک یا گازگرفتگی توسط موش آلوده به باسیل به وجود می آید. فکر نکنید که طاعون مختص قرون وسطی است. این بیماری امروزه نیز مشاهده می گردد، اما بسیار نادر است. به طور متوسط در سال گذشته فقط 7 مورد مشاهده شده است.

علائم در حیوانات خانگی:

تب، التهاب، غدد لنفاوی متورم و دردناک.

علائم در انسان:

تب ناگهانی، سردرد، لرز، ضعف، غدد لنفاوی متورم و دردناک.

درمان آن:

درمان سریع با آنتی بیوتیک ها برای افراد و حیوانات خانگی.

جلوگیری از آن:

دور نگه داشتن حیوان خانگی از محیط آلوده.

توکسوپلاسموز

توکسوپلاسموز (Toxoplasmosis) انگلی است که در انسان ها و بسیاری از گونه های پستانداران و پرندگان ایجاد می گردد.

این بیماری معمولا به وسیله گربه ها به انسان منتقل می گردد. اگر یک زن قبل و یا پس از بارداری به این بیمار مبتلا گردد امکان این که مسائل جدی برای بینایی بچه اش به وجود بیاید زیاد است.

علائم در حیوانات خانگی:

بیشتر گربه ها بالغ این بیماری را در خودشان حل می نمایند، اما بچه گربه ها به اسهال و مسائل جدی در ریه، کبد و یا آسیب های عصبی دچار می شوند.

علائم در انسان:

اغلب افراد نشانه ای ندارند، اما گاهی اوقات توکسوپلاسموز علائم آنفلوانزا و تورم غدد لنفاوی را ایجاد می نماید. اگر نشانه ها ناپدید شوند، نشانه آن نیست که این بیماری درمان شده است.

روش های جلوگیری از مبتلا شدن به این بیماری:

به گربه های خود اجازه ندهید که برای شکار به بیرون از منزل بروند. دست های خود را پس از جمع آوری محل خواب گربه ها خوب بشویید و سعی کنید بستر خوابشان را در خارج از منزل قرار دهید.

بیماری هاری

بیماری هاری بسیار کشنده است و در صورت مشاهده پیشگیری ها باید در اولویت قرار بگیرد.

علائم در حیوانات خانگی:

نشانه ها متفاوت هستند، اما می توانند شامل تغییرات رفتاری، تب، حساسیت به لمس، نور و صدا، پنهان شدن در مکان های تاریک، کف دهان، فاصله دریافت از انسان، از دست رفتن اشتها، تشنج، و حتی مرگ ناگهانی.

علائم در انسان:

علائم مانند بیماری، ضعف عمومی، سردرد، ناراحتی، خارش و یا خارش زیاد در محل گاز گرفتگی، اضطراب، سردرگمی، تحریک، توهم.

درمان هاری:

اگر فکر می کنید که حیوانتان مضطرب است، به دامپزشک متخصص مراجعه کنید. دامپزشکان ممکن است بسته به پیشرفت بیمار در حیوانتان راه های متفاوتی برای درمان اجرا کند و یا شاید هم دستور به معدوم کردن حیوان بیمار بدهد. اگر انسانی توسط سگ ها گاز گرفته گردد، باید خیلی زود به پزشک مراجعه کند تا درمان های مورد نظر انجام گیرد. توجه داشته باشید در هر صورت اگر توسط حیوانات به خصوص سگ ها گاز گرفته شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

منبع: prevention

منبع: برترین ها
انتشار: 7 شهریور 1399 بروزرسانی: 4 مهر 1399 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 744

به "تأثیرات حیوانات خانگی بر زندگی انسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأثیرات حیوانات خانگی بر زندگی انسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید