بعضی ابهامات در عرضه اولیه فزر و پاسخ فرابورس

به گزارش مجله سی نوا، خبرگزاری خبرنگاران-عرضه اولیه شرکت پویا زرکان آق دره با نماد فزر بعد از گذشته 5 ماه از آخرین عرضه اولیه چهارشنبه گذشته 20 بهمن در فرابورس انجام شد، اما بعضی کارشناسان ابهاماتی را در این زمینه مطرح کردند.

بعضی ابهامات در عرضه اولیه فزر و پاسخ فرابورس

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، قرار بود تعداد 300 میلیون سهم شرکت پویا زرکان آق دره معادل 10 درصد سهام این شرکت در محدوده قیمتی 17 هزار و 726 تا 21 هزار و 666 ریال برای هر سهم عرضه گردد.

اندازه مشارکت در این عرضه اولیه، یک میلیون و 261 هزار و 455 کد معاملاتی بود که باعث شد قیمت پایانی سهم کمتر از سقف قیمت مشخص شده باشد.

یکی از نقد ها بر عرضه اولیه در شرایط فعلی این است که با افت ارزش معاملات در این روز های بازار، عرضه اولیه نو می تواند نقدینگی موجود در بازار را به چالش بکشد.

موضوعی که باعث شد بر خلاف عرضه های اولیه گذشته تقاضا برای خرید همه سهام عرضه شده نماد فزر در سقف قیمتی کامل نباشد و حدود 50 میلیون سهم را متعهد خرید در کف قیمتی خریداری کند.

مهدی حاجی وند کارشناس بازار سرمایه به این موضوع اشاره نموده و می گوید چگونه است که بر اساس اطلاعات سامانه معاملات بورس در زمان این عرضه اولیه ابتدا فروش ها در کف قیمتی صورت گرفته در حالی که باید قیمت های بالاتر در اولویت باشد.

موضوع دیگر دامنه نوسانی است که برای سقف و کف قیمتی عرضه اولیه در نظر گرفته شده که بیش از ده درصد دامنه معمول بازار است.

اگر چه این موضوع منع قانونی ندارد، اما بری کارشناسان معتقدند بهتر است حداقل این دامنه در محدوده بازار باشد و یا در اینگونه عرضه ها که تقاضا کمتر است عرضه در دو روز برای کشف قیمت انجام گردد.

علیرضا تاج بر کارشناس دیگر بازار سرمایه نیز معتقد است سازوکار معیوب عرضه های اولیه باعث ناهنجاری هایی شده است و این روش نواقصی دارد که باید با همفکری ارکان بازار و کارشناسان این نوااقص رفع گردد.

با این حال سروش خواجه حق وردی مدیر نظارت فرابورس در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما درباره عرضه اولیه فزر گفت: مطابق با بند 24 ماده 1 دستورالعمل پذیره نویسی و عرضه اولیه در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران، عرضه پیروز به عرضه ای گفته می گردد که که حداقل 50 درصد اندازه ورقه بهادار عرضه شده بدون لحاظ تعهد ایفا شده از طرف متعهد خرید در روز عرضه به فروش برسد.

وی اضافه نمود: در نماد معاملاتی فزر در تاریخ 20 بهمن تعداد 248,632,806 سهم به وسیله اشخاصی غیر از متعهد خرید، سفارش خرید در سیستم معاملات وارد شده بود و بدیهی است که تعداد مذکور از تعداد کل سهام قابل عرضه (300,000,000 سهم) کمتر بوده، اما از نصف آن بیشتر است بنا بر این عرضه مذکور پیروز بوده است.

خواجه حق وردی افزود: در این شرایط مطابق بند 3 ماده 17 دستورالعمل مذکور متعهد خرید ملزم به ورود سفارش با قیمت میانگین موزون حجمی سفارشات ثبت شده در عرضه اولیه و به اندازه مابه التفاوت سفارش های وارده (51,367,194 سهم) و تعداد اوراق بهادار قابل عرضه است بنا بر این معاملات باتوجه به قیمت وارد شده از طرف هر مشتری صورت گرفته است.

وی گفت: از طرف دیگر در این عرضه شش کد معاملاتی متعهد به عرضه بوده اند که باتوجه به نسبت عرضه هریک از این کد ها معاملات صورت گرفته است؛ بنابراین ممکن است معاملات لزوماً از قیمت ها ببیشتر به کمتر انجام نشده باشد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 4 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 4 اردیبهشت 1401 گردآورنده: cinava.ir شناسه مطلب: 1677

به "بعضی ابهامات در عرضه اولیه فزر و پاسخ فرابورس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بعضی ابهامات در عرضه اولیه فزر و پاسخ فرابورس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید